Yrsel...????
Är så fruktansvärt yr till och från. (är i v.21) Nån som vet hur vanligt det är? Vad kan man göra?
Är så fruktansvärt yr till och från. (är i v.21) Nån som vet hur vanligt det är? Vad kan man göra?
Jag vet att det är ganska vanligt. Men vet inte riktigt vad man kan göra åt det.. Kanske undvika hastiga rörelser.
drabbades av yrsel i förrgår som höll i sig 2 dagar....nu känns det lite bättre.
fruktansvärt obehagligt. är i v.20
försökte ta det lugnt...o sitta med fötterna högt uppe när jag satt ner.
vet själv inte vad det beror på eller vad man kan göra. kanske blodtrycket? eller nåt annat?
Min yrsel har kommit till och från i ungefär 1 vecka. Känns ungefär som det trycker på nån nerv el liknande..? Man mår ju samtidigt lite illa av det, plus att det känns konstigt i ögonen... Jag har ingen aning vad det kan va? Men blir endå orolig då jag svimmade några ggr när jag väntade mitt första barn... Inge roligt att gå runt och må pyton på jobbet...urk...
det kan även vara lågt blodvärde. detta hade jag då jag väntade min lilla tjej.
jag menar järnvärde.. och det i sin tur ger lågt blodvärde
Men järn äter jag och har ätit det sen vecka 10...?
jag hade lågt Hb genom hela min graviditet och då åt jag mycket järn och tog folsyretabletter + b12.
Ja det förstås... klart att man kan ha lågt värde iaf... får väl ringa till bm i morgon och höra vad de tror...?
jag har med haft jätteproblem med yrsel de senaste veckorna.. Är sjukskriven för det just nu för det går inte alls att jobba.. :(
Fick förklaringen att antingen ligger en nerv i kläm av den växande livmodern. Eller så är det pga av den ökade blodmängden i kroppen som gör att man blir snurrig. Min läkare sa att det ska bli bättre runt vecka 29 nånstans!
Jag är nu i vecka 31 så jag hoppas på att det försvinner snart..
Jag var sjukskriven mellan v10-20 pga kraftig yrsel och illamående. Inget roligt alls
. Men nu har det _äntligen_ gett med sig - så befriande att våga köra bil igen och ta sig någonstans
. Enligt både husläkaren och BM så är det vanligt vid graviditet. När det var som värst snurrade väggarna för ögonen, kändes som att hela rummet snurrade ett kvarts varv fram och tillbaka - jätteobehagligt. Fick äta Lergigan, vilket hjälpte såtillvida att jag sov som en stock nästan dygnet runt, och då är det svårt att vara yr
. Men, som sagt, det har äntligen gett med sig. Hoppas det lättar för dig också snart
.
ja med yrslen så är skitläskigt att köra bil. Har flera gånger suttit bakom ratten när det kommit.. Och för mig så kommer det så snabbt, helt utan förvarning.. När de värsta attackerna kommer så kräks jag som en tok.. Stackars lille bebisen där inne!
Men om det är nån tröst så verkar det vara ganska så vanligt!
Jag har tagit postafen vid några tillfällen i förbyggande. Vet inte om det hjälpt men dom gångerna jag tagit dom så har jag inte fått yrsel. Kanske värt ett försök?
Jag tog Postafen mellan vecka 7-15 för att jag mådde väldigt illa, men detta är ju yrsel som visserligen resulterar i illamående, men hjälper de verkligen mot det oxå?? Då ska jag helt klart testa det jag oxå...
Vågar inte uttala mig om Postafen, men Lergigan som jag fick utskrivet är ju både för graviditetsillamående och yrsel. Kan ju vara värt att prova Postafen iaf - det är ju inte farligt och hjälper det är det ju kanon
. I annat fall kan du ju be BM om en läkartid, så kan de ge recept på Lergigan. Kan dock rekommendera Lergigan Comp isf, för de innehåller lite uppiggande medel också - rena Lergiganet sov jag 20h per dygn av...
Jag är också yr emellanåt. Har svimmat 2 ggr och tyckte det var ganska så läskigt. Jag ringde till min BM och hon sa att det bland annat kunde bero på för lågt blodsocker, inte bara att man har dåligt järnvärde. För mitt järnvärde var bra sist jag var där. Hon tipsade mig om att jag kunde prova att äta en bit druvsocker när jag kände att jag blev yr. Jag tycker faktiskt det har hjälpt litegrann, i alla fall när man sitter på jobbet och blir yr och det ibland känns som hela rummet gungar.
Har provat med Postafen också men vet inte om jag tyckte det gjorde så stor inverkan på just den yrseln. Men mot yrsel som man får av att åka/köra bil tycker jag det har funkat ganska bra.
Precis detta hände mig idag. Är i v 18.
Har varit med om det en gång tidigare och då sa barnmorskan att med anledning av att min mage växt så fort på så kort tid så hinner inte organen flytta på sig så jag skulle lägga mig på vänster sida.
Men idag var det riktigt läskigt för det blev alldelse svart framför ögonen och det var på tåget till jobbet..