• Gräddis

Är det själviskt att ta livet av sig?

Tänk dig om du tog livet av dig och 10 år senare är din dotter fortfarande djupt deprimerad och har förlorat sin pojkvän och sitt jobb till följd. Hade du ångrat dig om du hade kunnat se hur hon mådde?

OBS inget personligt bakom detta, fick tanken från en tråd där en tjej mådde skit efter sin mammas självmord.

(skrev detta i Kansliga rummet sa man kunde vara anonym om man ville men det togs bort tyvarr).

• Svar på tråden Är det själviskt att ta livet av sig?
  • Emekal

Undrar om det verkligen finns ett "rätt" svar på den frågan...

Jag har en klasskompis vars mamma tog livet av sig för fyra år sen och kompisen lever på som vanligt. Hon är inte ett dugg ledsen nu utan är glad för alla pengar hon ärvde!

Men skulle min mamma ta självmord skulle jag nog vara deppig ganska länge med tanke på att jag o mamma står varandra nära!

• Zimlis

Ja det är en självisk gärning, men den som tar sitt liv tänker garanterat inte på det just då utan vill bara bort och tycker nog snarare att man gör världen en tjänst

Klia en hund och du har funnit en fast anställning.
  • Loup Garou

Det beror på tycker jag men i de allra flesta fall så tycker jag det är egostiskt!!

Loppan Bf 24/7 2009
  • Lizz

För mig är det ingen skillnad på fysisk eller psykisk sjukdom, man väljer inget av det!
    Därför skulle frågan lika gärna kunna vara "är man självisk om man dör av cancer"?

• knastintis

förr tyckte jag d va själviskt jag har 2 vänner som tagit sitt liv den ena hoppade framför tåget mitt framför en vän d va väldigt själviskt tycker jag den andra va en av mina bästa vänner så jag visste hur hennes liv sett ut å såg ut just då å från den dagen hon hängde sig å valde att lämna sina 2 barn efter sig har jag haft en slags förståelse till varför hon gjorde det jag såg hur hon mådde.. å en människa som tar sitt liv har länge valt den vägen men väntar på "rätt tillfälle" för ett självmord är inget man bara kommer på å sen gör det.. försök själva tänka er in i situationen att man ska ta sitt egna liv å faktiskt lämna livet d e inget lätt beslut för den som gör d valet heller skulle jag tro.... det krävs ju en hel del mod för att klara av det

• Themis

Jag tycker att det är mycket egoistiskt om man har små barn hemma, men helt okej om man är gammal, har levt sitt liv och bara inte vill ligga som en grönsak i tjugo år medan man tynar bort.

Situationen avgör för mig.

• Linnpan

Nej jag tycker inte det är själviskt att ta livet av sig. Visst man kan väl se de som själviskt pga vilken plåga och sorg man sätter sina vänner och anhöriga i. Hade det varit min mamma som tagit livet av sig så hade jag brytit ihop.
    Men jag anser att det är lika själviskt att kräva att en person ska finnas till vid livet bara för att man själv inte ska behöva må dåligt.

• knastintis

kan bara instämma på ovan inlägg

• vampyria2

Jag tror att om man tar livet av sig så är man väldigt psykiskt sjuk, jag tror att överlevnadsinstinkten är väldigt stark hos friska människor. Därför så anser jag att man inte kan klandra den som har tagit sitt liv utan bara beklaga att det blev så.

Svar på tråden Är det själviskt att ta livet av sig?