• Gräddis

Är det själviskt att ta livet av sig?

Tänk dig om du tog livet av dig och 10 år senare är din dotter fortfarande djupt deprimerad och har förlorat sin pojkvän och sitt jobb till följd. Hade du ångrat dig om du hade kunnat se hur hon mådde?

OBS inget personligt bakom detta, fick tanken från en tråd där en tjej mådde skit efter sin mammas självmord.

(skrev detta i Kansliga rummet sa man kunde vara anonym om man ville men det togs bort tyvarr).

• Svar på tråden Är det själviskt att ta livet av sig?
  • Zaria

Handlingen är egoistisk, men motivet och syftet är oftast inte menat att vara egoistiskt.

• Zaria
    lyckospeja skrev 2009-04-22 18:18:27 följande:
    Åmål...
    ah där var det ju värsta självmordsepidemin för några år sedan tyvärr.
  • Tina83

ja, absolut.

min morfar gasade ihjäl sig och visste att hans barn på 13 , 16 och 20 skulle hitta honom. dom stod dessutom och lagade lunch. mamma gickner för att hämta honom, då såg hon att garagedörren var stängd och det vällde ut rök.
    synen var inte trevlig.
    min moster, som var 20 då, fick göra hjärt och lungräddning. kul...

dessutom var dom alkoholister (mormor dog ett par år före, 39 år gammal) och behandlade sina barn som SKIT .

och som grädde på moset går han och tar livet av sig. fy f*n .

• momster

Majsan G skrev 2009-04-22 18:13:42 följande:

okända behöver lida: kasta sig framför tåg och liknande (stackars förare)
    jag har sett när en ung kille slängde sig framför tåget, riktikt kusligt tycker jag.
    Det kan jag tycka är själviskt då det inte bara är en lidande.
    i min situaton var det barn och vuxna som fick se hela händelsen. Är glad aatt min son sov sså han slapp se de.

så jag har lite dubbelmoral där.
    en svår fråga tycker jag.
  • mackeluring
    lyckospeja skrev 2009-04-22 18:10:22 följande:
    Lite OT... Vet en tonårskille som hängde sig i stan där jag bodde förut. Han gjorde det i en ramp på en idrottsplan precis bredvid en högstadieskolan och ett dagis. Det var rätt unga barn som upptäckte honom... Inte så bra gjort. Man kanske inte alls tänker på omgivningen över huvud taget när man mår så dåligt att man tar sitt liv, men bredvid en skola och ett dagis... Usch. Stackars barn som såg honom.
    Stackars anhöriga som miste sin son/bror/vän säger jag......
  • Amine

Det kanske är så att det i så fall är dottern som är självisk och skyller i från sina bekymmer på någon annan.

• lyckospeja

Ja... Den som tagit livet av sig lider ju inget mer, men det gör de som är kvar och saknar honom/henne. Just denne kille lämnade sörjande småsyskon efter sig... Kan inte vara lätt att som lite förstå det hela som hänt.

• lyckospeja

Ja... Den som tagit livet av sig lider ju inget mer, men det gör de som är kvar och saknar honom/henne. Just denne kille lämnade sörjande småsyskon efter sig... Kan inte vara lätt att som liten förstå det hela som hänt.

• Thaleya

Majsan G skrev 2009-04-22 18:13:42 följande:

Jag har full förståelse för det..... även om jag INTE kan förstå det. Men minns också hur hemskt det måste varit för personen i fråga, som gör att h*n lämnar barn och familj!??! En sjukdom kan man inte rå för (psykisk eller fysisk) och väljer man att gå den vägen är det oftast ingen som kan göra något för att stoppa den. MEN - detta är själviskt: * Ta livet av sig hemma, så sina barn behöver hitta en * Ta livet av sig utan att lämna något meddelande (berätta VARFÖR, var testamenten finns, försäkringar) * Ta livet av sig så okända behöver lida: kasta sig framför tåg och liknande (stackars förare)
    Du satte ord på vad jag tänkte.
  • mamma 05 07 09

Ja det är precis vad det är!!

ღ ღ ღ
Svar på tråden Är det själviskt att ta livet av sig?