Inlägg från: Zaria |Visa alla inlägg
  • Zaria

Är det själviskt att ta livet av sig?

Handlingen är egoistisk, men motivet och syftet är oftast inte menat att vara egoistiskt.

• Zaria
    lyckospeja skrev 2009-04-22 18:18:27 följande:
    Åmål...
    ah där var det ju värsta självmordsepidemin för några år sedan tyvärr.
  • Zaria
    shitvadjaghatar skrev 2009-04-22 18:41:29 följande:
    Beror väl på syftet med självmordet?Ibland tar mammor livet av sig för att deras barn ska slippa dom, då är det ju allt annat än själviskt.
    Tanken/syftet var inte självisk,men handlingen blir ju det,för inte tror jag barnen sitter och tänker att "Fan vad gött att mamma är död så jag slipper henne"
  • Zaria
    knaster skrev 2009-04-22 18:52:17 följande:
    Tror jag också. Tror ingen som är fullt frisk tar livet av sig.
    Många tar livet av sig av sorg, sorg är ingen sjukdom.
  • Zaria
    Bella73 skrev 2009-04-22 19:08:29 följande:
    När man kommer till det stadiet när man på allvar överväger självmord så ser man ingen annan utväg, allt är bara svart, man ser inte klart. Med andra ord är själva handlingen inte självisk.
    handlingen blir ju självisk.
    Även om syftet med handlingen inte var tänkt som det.
  • Zaria

Sol och Måne skrev 2009-04-22 19:06:01 följande:

Nej man är ej kapabel till att tänka klart i en sån situation.
    Klart det finns de som kan tänka klart som tar sitt liv, alla är inte deprimerade eller psykiskt sjuka och oförmögna att tänka även om det låter som att det är så på FL
  • Zaria
    Bella73 skrev 2009-04-22 19:16:47 följande:
    Nej, jag håller inte med där. Att vara självisk är att bara tänka på sig själv och inte på andra. När man är i det läget så tänker man på andra, att alla kommer få det bättre utan en. Man kan inte säga att en person som har tagit livet av sig, eller försökt, är självisk. För det är inte så personen har resonerat.
    Även om personen inte resonerat så blir ju själva konsekvensen självisk för de anhöriga som finns kvar.
  • Zaria
    Bella73 skrev 2009-04-22 19:18:09 följande:
    Det är inte en enkel väg, tro mig!
    Det är en väldigt enkel väg om man jämför med år av inläggningar,terapi och medicinering som kanske behövs i just den personens fall.
  • Zaria

Sol och Måne skrev 2009-04-22 19:20:25 följande:

Okej du verkar veta en del då undrar jag hur vet du att de inte är deprimerade och av vilken anledning försökte de ta livet av sig?
    Tja ta en människa som levt hela sitt liv, vars partner dör och personen blir helt ensam och han/hon tycker att livet är slut efter det.

Personen som får en diagnos att han/hon har dödlig cancer

Personen vars partner gör slut och personen skjuter sig själv samma dag det tar slut.

De gamla som tar livet av sig för att de inte litar på att de skall bli ordentligt omhändertagna av äldrevården (var inte så längesedan ett sådant fall)

jag jobbar förövrigt inom psykiatrin så jag har sett/hört en del
  • Zaria
    knaster skrev 2009-04-22 19:20:47 följande:
    Det är sant. Men är sorgen så stark att man vill ta livet av sig tror jag att symptomen kan påminna om en depression på många sätt. Då kan man inte tänka klart.
    Visst kan symptomen stämma,men om personen tex tar livet av sig samma dag partnern gör slut som exempel,då säger det ju bara pang bom.

men jag förstår hur du menar
Svar på tråden Är det själviskt att ta livet av sig?