81anna, jag skulle klicka på "adoption" men missade och råkade trycka på det ovanför, som visade sig vara "Svårt att få barn". Jag har aldrig varit aktiv här (när jag hängde i motsvarande grupp så var det på Allt för föräldrar), men sen blev jag så nyfiken på rubriken att jag liksom bara var tvungen att kika in här - och här är jag nu
PRECIS så där kände både jag och min man inför starten av det som hade blivit vår första IVF! Visst är det normalt - eller så var vi också onormala
Det slutade med att vi aldrig började utan gick direkt på adoption. Det gick fort på den tiden (2004). Nio månader efter att vi skulle ha börjat vår första IVF så fick vi vår första son, i Etiopien. Han var knappt 5 mån gammal och det vackraste vi någonsin sett! Idag har vi två underbara söner som båda är födda i Etiopien.
Det jag vill tipsa dig med det här inlägget är att om ni ens bara tänker tanken på adoption i dagsläget, så snälla, ställ er som sökandemedlemmar i en eller flera adoptionsorganisationer redan nu! Nu medan ni kan vänta utan att det "känns". Köerna i Sverige till de allra flesta länder är låååånga. Flera år långa. För att få en bra köplats krävs att man är snabb med att bli sökandemedlem. OM man någon gång i framtiden sedan väljer adoption, går utbildningen hos kommunen, gör en medgivandeutredning och får medgivande för att adoptera, först då omvandlas ens sökandenummer till en aktiv köplats. En köplats som räknas från det datumet man en gång blev sökandemedlem. Om det blir adoption för er så har ni betat av en massa kötid av bara farten medan ni gjort IVF, eller väntat på IVF, eller kanske föder barn och sen väljer att adoptera ett syskon istället, eller... Väljer ni att aldrig någonsin adoptera så händer inget mer än att ni förlorat lite pengar och stött en bra sak av bara farten. Det är ett litet pris att betala i sammanhanget, tycker jag. När man stått ett tag och stampat fram och tillbaka (det kan ju alltid komma in folk med tidigare anmälningsnummer och då hamnar de före en i kön och man själv åker bakåt...) i en sverigekö i väntan på att få starta med sina handlingar till ett land, så önskar man inget hellre än att man varit snabbare än man var... Vilka adoptionsorganisationer som finns och vilka länder de sammarbetar med finns här: www.mia.eu
Lycka till! Jag håller tummarna för att ni snart har just ert älskade barn hos er, oavsett vilken väg det tar till er!