jag tycker att du ska skriva det i ditt "förlossningsbrev" och berätta för personalen under förlossningen. Läs på om vilka ställningar som kan vara bra för att minska risken att spricka.
Jag var livrädd och hade läst på vad som ökade risken och hur man kunde undvika osv, och sedan på förlossningen gick inget som jag planerat. Jag fick föda i gynställning, vilket jag hade läst inte var en optimal ställning, samt med sugklocka, vilket man också läst en massa negativa saker om. Läkarna trodde att bebisen var för stor för mig eftersom det tog så lång tid och det blev nästan ett akutsnitt, men sedan så gick det ändå, för barnmorskan lyssnade till mina önskemål och såg till så att det blev så nära jag ville som möjligt, så trots att jag är ganksa liten och sonen var ganska stor 4180 g och 52 cm (till mina dryga 150 cm) och gynställning och sugklocka så sprack jag inte. Barnmorskan höll en varm trasa vid mellangården och sa till när jag skulle krysta och när jag skulle hålla tillbaka för att inte spricka, så det går.