• Maroschka

Hur onyttigt är popcorn?

Får ofta höra att "vi äter popcorn istället för chips för det är nyttigare, eller mindre onyttigt"

Är det så? Hur illa är popcorn i jämförelse med chips o dylikt?

• Svar på tråden Hur onyttigt är popcorn?
  • Vhilma och Victor

Beror väl på hur mkt salt å smör man har på..

• Bedbug

Jag har också undrat. Köper vanliga micropopcorn med salt.
    Är jag ute och cyklar om jag tror att det är lite nyttigare än att äta en påse chips? Kanske bara önsketänkande?

• astalacasta

Om man gör sina egna popcorn istället för mikropop, använder väldigt lite olja och inget smör, samt inte tar mycket salt, så är popcorn rätt "nyttigt". Dvs inte nyttigt jämfört med mat, det tillför inga direkta näringsämnen, men det tillför heller inte mycket extra kalorier. Mycket nyttigare än chips, skulle jag säga.

• Vhilma och Victor
    astalacasta skrev 2009-04-22 20:46:39 följande:
    Om man gör sina egna popcorn istället för mikropop, använder väldigt lite olja och inget smör, samt inte tar mycket salt, så är popcorn rätt "nyttigt". Dvs inte nyttigt jämfört med mat, det tillför inga direkta näringsämnen, men det tillför heller inte mycket extra kalorier. Mycket nyttigare än chips, skulle jag säga.
    Jag håller med!
  • tussan06

Jag har hört av flera människor att micro popcorn är lika onyttigt som en påse chips men om man poppar själv i lite olja är det helt okej.

• Vhilma och Victor
    Maroschka skrev 2009-04-22 20:47:38 följande:
    Men om det är micropopcorn då?
    Står nog på påsen hur många kcal det är..
  • Bedbug

Vhilma och Victor skrev 2009-04-22 20:48:12 följande:

Står nog på påsen hur många kcal det är..
    Får kolla nästa gång jag är på Ica då.
  • Vhilma och Victor
    Bedbug skrev 2009-04-22 20:49:10 följande:
    Vhilma och Victor skrev 2009-04-22 20:48:12 följande:
    Får kolla nästa gång jag är på Ica då.
    Japp! Återkom med svaret...
    Har tyvärr ingen påse hemma så jag kan kolla..
  • astalacasta
    Maroschka skrev 2009-04-22 20:47:38 följande:
    Men om det är micropopcorn då?
    Det brukar ju vara mer fett och socker i de flesta hel- och halvfabrikat, så det är det säkert i mikropop också, men någon som har en påse chips OCH en påse mikropop hemma kan väl kolla hur de jämförs och berätta

Om man skippar mikropopcorn slipper man ju också en hel del tillsatsar, E-nummer etc, vilket ju också är ett argument för att självpoppade är nyttigare.
Svar på tråden Hur onyttigt är popcorn?