• Maroschka

Hur onyttigt är popcorn?

Får ofta höra att "vi äter popcorn istället för chips för det är nyttigare, eller mindre onyttigt"

Är det så? Hur illa är popcorn i jämförelse med chips o dylikt?

• Svar på tråden Hur onyttigt är popcorn?
  • Maroschka

450 kalorier per 100gram i smörpopcorn iallafall......jag går och äter en apelsin..

• Bedbug
    astalacasta skrev 2009-04-22 20:55:35 följande:
    Det brukar ju vara mer fett och socker i de flesta hel- och halvfabrikat, så det är det säkert i mikropop också, men någon som har en påse chips OCH en påse mikropop hemma kan väl kolla hur de jämförs och berätta Om man skippar mikropopcorn slipper man ju också en hel del tillsatsar, E-nummer etc, vilket ju också är ett argument för att självpoppade är nyttigare.
    Men mina hemmapoppade blir så hårda - inte alls så goda som micropoppade... Finns det något knep för att få samma konsistens?
  • Vhilma och Victor
    Maroschka skrev 2009-04-22 20:56:48 följande:
    450 kalorier per 100gram i smörpopcorn iallafall......jag går och äter en apelsin..
    Haha..
  • Saridh
    Bedbug skrev 2009-04-22 20:57:56 följande:
    Men mina hemmapoppade blir så hårda - inte alls så goda som micropoppade... Finns det något knep för att få samma konsistens?
    När jag poppar själv hettar jag först upp oljan (så att den ryker) och lägger sedan i majsen- Då tycker jag att de blir mkt "fluffigare" än om man lägger i när oljan är kall
  • Saridh

Kollade mina popcorn som man poppar själv. De innehåller 357kalorier per 100gram. Typ 100 mindre än microsmörpop alltså.

• Mineralvatten

Det beror ju helt på hur mkt olja du har när du poppar, alt smör, hur mycket salt du har på etc.
    Jag gör egna popcorn i kastrull med olja och salt, för att jag tycker att det är gott.

• HerrNilsson

Man ska inte stirra sig blind på kcal/100g. Du måste även ta hänsyn till portionsstorlek, popcorn är väldigt mycket volym så för mig blir det att jag äter färre gram snacks när jag äter popcorn jämfört med chips.

• Geelda

Allt om mat tror jag det var hade en artikel om att popcorn var nyttigare än frukt.....

• tooschoolforcool
    Maroschka skrev 2009-04-22 20:42:43 följande:
    Får ofta höra att "vi äter popcorn istället för chips för det är nyttigare, eller mindre onyttigt" Är det så? Hur illa är popcorn i jämförelse med chips o dylikt?

Jag läste en studie som bevisade att de som åt popcorn minst tre gånger i veckan fick mindre problem med hjärt och kärlsjukdomar än dom som knappt åt popcorn alls. Sen, så klart kan ju allt bli onyttigt om man öser över smör. Det bästa är ju "airpopped", väldigt låg kalorihalt, fullt med fibrer.
Svar på tråden Hur onyttigt är popcorn?