• Auro

Leksaksvapen

Jag tycker inte om vapen, alls. varken riktiga eller attrapper. Alltså kommer jag förbjuda alla slags vapen hemma och min dotter kommer inte få ha vapen. (Hennes pappa har dock gjort dilemmat än värre för mig genom att hävda att han måste få ha sin hobby att smala på japanska svärd!!!)

Som förskollärare har jag tuggat denna fråga om och om. Ett är säkert: barn bearbetar vad de upplever i sina lekar. Det är nödvändigt att de får göra det. Samt att barn tittar på teve och lyssnar på vad vuxna pratar om - alltså upplever de krig. Andra barn har dessutom upplevt krig på egen hand. Ett lekförbud gör ingen nytta, snartare skada....

...men då det samtidigt är viktigt att vuxna visar sin närvaro även i leken genom att sätta gränser, är det befogat att däremot förbjuda vapen t e x. Barnen kommer användda pinnar istället där de finner det nödvändigt. jag brukar lära barn med krigslek-behov att skjuta med pekfingret. Det är ok - en pekfingerpuffra kan småningom assimileras till egen styrka, något som adderas till självförtroendet. För pojkar blir det en ännu mäktigare symbol, som fallisk maktfaktor.

Hm, låter det här för teoretiskt? -Jag utbildar mig även till barnbildsterapeut, det utvecklingspsykologiska tänkandet är ständigt närvarande. varje dag i arbetet på förskolan ser jag belägg för dess teorier.

• Auro

Utopia: samma här, ämnet är outtömligt!!!

• Auro

Utopia: det där med fingret kan du introducera så fort pang-pang lekarna kommer. Å det gör de garanterat förr eller senare, iaf hos pojkar.

När jag säger att ett lekförbud inte gör nytta menar jag inte förbud mot pistoler å sånt, utan förbud mot att leka krig. Vapnen kan man visst förbjuda, då har man som vuxen talat om att vi inte gillar krig och att barn inte ska få göra varandra illa. Men förbjuda LEKEN är inte så bra. barn måste leka - precis som de behöver äta och sova. De utvecklar inte bara sin förståelse för omvärlden, de utvecklar sociala regler och hierarkier sinsemellan och de bearbetar intryck i leken.

Vissa barn kanske "hakar upp sig" på just krigslekar, kanske just för att vuxna försökt förbjuda dem. Då känner barnen instinktivt att det är förbjudet, och det blir laddat med spänning och måste bearbetas ännu mer. Det bästa man kan göra då är att visa barnen exempel på andra lekar, kanske genom att introducera nya leksaker, eller nya lekområden.

• Auro

Enda sättet är att ta konsumentmakten i egna händer och kräva vapenförbud i alla leksakasaffärer!!!

• Auro

Bojkotta affärer som säljer leksaksvapen, om ni tycker det är fel.

• Auro

Jindra:

Helt rätt om undersökningen av krigslekar, men det är milsvid skillnad på krigslekar och leksaksvapen. det är två vitt skilda ting. (Jag útvecklar inte mig, för jag har redan skrivit om det i trådens början, om du vill läsa...)

Svar på tråden Leksaksvapen