• Utopia

Leksaksvapen

På lekplatsen här ute springer småkillar runt med pistoler och leker, och jag har försökt undvika de in i det sista när jag är ute med sonen, men jag vet att det inte går för evigt. Jag bara väntar på att de ska komma fram och rikta de mot min son, och då vet jag inte vad jag gör, exploderar antagligen - minst!!! Jag har flera funderingar:

* Är det verkligen så att barn måste leka med allt som har med vuxen livet eller livet allmänt att göra?! Jag tycker inte det.

* Hur ska jag som vill undvika att min behöver ta del av detta, som jag är så starkt emot? Hur bemöter jag de stolta småkillarna som kommer fram på lekplatsen och berättar: "kolla in det här, den skjuter platskulor också!!" och vill "leka"!!

* Vad säger ni om ett "pistolförbud" på lekplatser för att hjälpa de stackars föräldrarna som _försöker_ ge sina barn den tid de behöver för att lära sig om livet och världen, att ge de en sportslig chans till det?!

Det är helt ok med diskussion för och emot här, men jag vore väldigt tacksam om jag kunde få tips också från de som delar min inställning, om hur jag som förälder ska hantera detta.

• Svar på tråden Leksaksvapen
  • Angelgirl13

Jag har också tänkt mycket på det här. Att leka är ju ett sätt att bearbeta omvärlden och eftersom omvärlden består av alldeles för många krig så blir det en naturlig del av leken. Troligtvis blir detta extra viktigt för barn som själva upplevt krig. Det jag tycker är hemskt är att vapen många gånger är såverklighetstrogna! Vissa låter ju t.o.m. som k-pistar och allt vad det heter!

Har inget svar på vad man "bör" göra men tycker att diskussionen är både viktig och intressant. Själv brukar jag säga till barn som siktar på mig att jag inte gillar det.

Svårt...

• Themis

Håller med så himla mycket, jag blir helt betryckt och deprimerad när småkillar springer runt i combatgear med attrappvapen.

Så finns det också mammor som låter ungarna springa runt med soft air-gun fast de bara är elva år- "men det är väl inget farligt, mina barn har ju skyddsglasögon på sig"

JAMEN ANDRAS BARN DÅ DIN ENFALDIGA #%¤&¤(&/&%)&=&= ??????!!!!!

Ber om ursäkt men jag blir knäpp på sånt... Nu bor jag inte i ett sånt område men om jag hade bott granne med såna så hade jag målat föräldrarna med paintballgranatkastare...

• Utopia

Det känns som om just pistoler och vapen är specialområde på nåt sätt, har blivit, kommersiellt sätt. Inte har man ex barbiedockor med hål och ken-dockor med snopp så barnen kan leka sex, och testa olika ställningar med, för att öva sig inför vuxenlivet? Inte har man "självmords-kit" med rakblad och piller som man kan leka med, eller alkoholflaskor att komplettera leksaksspisen och leksakstallrikarna med. Varför inte? Varför är det mer ok att leka med pistoler än detta? Varför hör barn och vapen ihop - men inte barn och alkohol eller sex? Kan det ha med påtryckningar från marknaden att göra? Men det finns ju alkoholindustri och sexindustri också?

Jag har också funderat över barnprogrammen. Är det möjligt att göra barnprogram utan en massa pang pang?! Ja, nog är det väl det ändå? Men det är skrämmande, för man tror ju knappt på det, när man ser vad som visas

• Utopia

Angelgirl13-> men det är ju knappast så att bara invandrarbarn med krigsupplevelser i bagaget leker med pistoler? Och om det nu vore i terapisyfte, borde det inte vara mer reglerat och inte finnas mängder av i varje leksaksaffär? Och barn i allmänhet _borde_ ju inte vara "utsatta" av samhällets våld i TV, film, eller på gatan, på lekpatserna etc. Det är ju möjligt att undvika.

• Stampelina

Hej

Jag tyckte som er tidigare och gör väl till viss del inu men jag har en son på 3,5 år som har leksaks pistoler som han leker med.
    Jag höll oxå han ifrån detta så länge jag "kunde" och visst jag hade kunnat förbjuda dem här hemma men när han började dagis så var där många killar som var äldre än han och de lekte mycket pang pang.
    Tillslut var ju allt min son fick tag i pistoler bara för han hade ju inga och hellre har jag då pistoler som han leker med ibland än att allt skall vara pistoler (pinnar,bilar,pennor).

Vet inte om detta e rätt eller fel men min son springer inte och skjuter på andra barn utan han har fått lära sig att man riktar inte vapnen mot någon och det gäller alla de slag tex svärd och pinnar oxå.

Sen nästa sekund kan han lika gärna leka med en docka och där e dom som tycker det oxå e fel att pojkar leker med dockor.
    Senast på kalas igår höll en pappa på att svimma när jag sa att min lilla kille både hade docka och dockvagn och tyckte om att klä ut sig med flickorna på dagis.
    Det skulle aldrig hans son få men det e ju lätt att säga när sonen är 10 mån.

Kram på er

• Signatur

Jag kommer nog försöka att inte köpa leksaksvapen till min son (fast det sitter faktiskt kanoner på Briotåget vi köpt).
    Men jag har inget bra förslag på hur man ska undvika att barn kommer i kontakt med det på t ex lekplatsen.

Lite OT:
    När min man var liten fick han och hans bror inga leksaksvapen av sina föräldrar. Följden blev att de blev ökända på dagis och på lekplatsen för att de tillverkade vapen av precis allting (inklusive knäckebröd).
    Min poäng med detta är att man nog inte kan hindra barn från att leka krig. (Men man kan juu åtminstone försöka göra det lite svårare för dem).

• Auro

Jag tycker inte om vapen, alls. varken riktiga eller attrapper. Alltså kommer jag förbjuda alla slags vapen hemma och min dotter kommer inte få ha vapen. (Hennes pappa har dock gjort dilemmat än värre för mig genom att hävda att han måste få ha sin hobby att smala på japanska svärd!!!)

Som förskollärare har jag tuggat denna fråga om och om. Ett är säkert: barn bearbetar vad de upplever i sina lekar. Det är nödvändigt att de får göra det. Samt att barn tittar på teve och lyssnar på vad vuxna pratar om - alltså upplever de krig. Andra barn har dessutom upplevt krig på egen hand. Ett lekförbud gör ingen nytta, snartare skada....

...men då det samtidigt är viktigt att vuxna visar sin närvaro även i leken genom att sätta gränser, är det befogat att däremot förbjuda vapen t e x. Barnen kommer användda pinnar istället där de finner det nödvändigt. jag brukar lära barn med krigslek-behov att skjuta med pekfingret. Det är ok - en pekfingerpuffra kan småningom assimileras till egen styrka, något som adderas till självförtroendet. För pojkar blir det en ännu mäktigare symbol, som fallisk maktfaktor.

Hm, låter det här för teoretiskt? -Jag utbildar mig även till barnbildsterapeut, det utvecklingspsykologiska tänkandet är ständigt närvarande. varje dag i arbetet på förskolan ser jag belägg för dess teorier.

• Angelgirl13

Utopia: Nej det är klart att det inte bara är invandrarbarn som leker med vapen! Jag försökte bara få in ytterligare en vinkling i debatten eftersom jag läst mycket om detta då jag är utbildad beteendevetare.

Jag tycker det är vidrigt med våldsatrapper och undrar också hur det kommer sig att detta är så kommersiellt. Nu tror jag iofs att barn som träffat fulla männiksor (och då framför allt sett sina föräldrar fulla) leker att de är berusade, och "alla" låter väl sina dockor knulla för eller senare... Men som du skriver kan man ju undra varför det är just vapen som säljs. och inte dockor med hål och snopp som vore betydligt sundare. En tanke är att det ju moraliseras något otroligt kring t.ex. sex; filmer d är nakna rumpor syns får genast högre åldersgräns, men i varenda barnprogram på reklamkanalerna så brukas väl våld. Är jag långsökt om jag tror att det hänger ihop med att man ska kunna "leka bort" att USA och andra länder bombar och krigar hej vilt?? Att skjuta skurkar är ok, men att älska är snuskigt, äckligt och omoraliskt. Är det det man vill lära ut till barnen?

• Utopia

Tack för alla bra svar Blir alltid så glad när inläggen är trevliga och innehåller mycket intressant Jag ska svara så fort jag kan. Jag har mycket tankar kring det här, det finns mycket att säga känner jag.

• Auro

Utopia: samma här, ämnet är outtömligt!!!

Svar på tråden Leksaksvapen