Leksaksvapen
Gislöv: Nej, det finns inte i generna. Men barnen behandlar ju saker som dom råkar se på tv eller hör på dagis via leken.
Min son är 2½ år och tycker att det är kul att leka fingerpangpang. Han ahr inga egna vapen, men jag tar inte bort leken, man måste få testa. Han har dock tillgång till plastpistoler hemma hos farmor och farfar. Dom tycker han är ganska kul att leka med. Än är han så liten att han inte förstår att det är farligt men jag försöker förklara att man inte ska rikta den mot någon.
Det är viktigt som förälder att förklara och inte bara fördömma dessa lekarna för då blir det mer intressant. Förklara man vad som händer om det är på riktigt blir det inte lika kul för barnen. Det vat jag själv sen jag var liten. Var granska vapenvan tidigt, då gällde det riktiga vapen. Pappa var jägare och vi barn fick skjuta med luftgevär. Nu i efterhand ser jag allt detta som en possitiv sak eftersom jag lärde mig tidigt allvaret bakom vapen och hur man hantera det. Nu ska jag bara föra över dessa kunskaperna på min son....