Inlägg från: Andrés mamma |Visa alla inlägg
  • Andrés mamma

Leksaksvapen

Qetesh: Jag håller med dig! Min son har en kusin som vart strängt förbjuden att leka med allt vad vapen heter!! När han var och hälsade på hos oss, kastade han sig över alla pistoler och gevärer som vår pojke hade (Han var knappt intresserad av dessa själv, utan fått som present när han fyllt år etc.) Kusinen blev helt hysterisk när han såg dessa skjutvapen - han vägrade släppa, han tog med sig hem osv. Han tyckte det var jättespännande grejer och kunde verkligen inte leka med annat när han kom till oss.

Tror åxå på det där att ju mer förbud, ju intressantare!! Jag tycker det är viktigare att uppfostra barnen till att förstå hur man hanterar vad än det nu är - som i det här fallet leksakspistoler.

• Andrés mamma

Gislöv: Tror det där är olika från barn till barn. Vissa är intresserade av dockor, andra inte. Mina stora pojkar har båda två vart intresserade av att leka med vattenpistoler och knallpistoler, men de har båda två lärt sig vad vapen är och hur man hanterar det på bästa sätt.
    Vi får försöka uppfostra våra barn på det sättet vi anser känns rätt för var och en! Men vilken naturlig utveckling det har i sin lek - tror jag faktist är individuellt!!!

Jag tror vi alla tycker att våra barn är rätt normala - oavsett om dom leker med pistoler eller inte!!!

• Andrés mamma

Molnet: Tror inte bristen på respekt kommer med leksaker som man lekt med när man var liten!

Sen tror jag inte att du kan säga åt föräldrar vilka leksaker dom ska köpa till sina barn...

• Andrés mamma

Molnet: Om barnet lärt sig piska andra - då tror jag bestämt att det är uppfostran det brister i, inte i vilka leksaker man har! Har man lärt sitt barn att det är okey att piska - då piskar det med precis vad som helst!!

Jag anser att det är föräldrarnas uppfostran till syven och sist är det som är avgörande för hur ens barn utvecklas vad gäller respekt, empati och våldsbenägenheter!!

• Andrés mamma

Gislöv: Jag vill bara tala om för dig att mina barn är mkt respektfulla mot andra barn och även mot alla andra - tycker det är lågt när du går på mig och min uppfostran. Jag har snarare bara fått höra motsatsen både från dagis och skolor!!

Jag är ledsen, men jag delar inte din uppfattning - jag har sett precis motsatsen vad gäller leksaksvapen på allt för nära håll, så jag tar inte alls åt mig!!

Dessutom har jag koll på mina barn vad gäller hur dom leker - jag släpper dom inte ut och leka på gården utan tillsyn - tycker man som förälder är skyldig att se vad ens barn gör!!

Mina barn har heller aldrig lekt med sina vapen som pang-pang, du är död - utan varit ute och jagat älg och hare med sina vatten och plastpickor!!

• Andrés mamma

Gislöv: Självklart!! Var och en uppfostrar efter eget huvud. Men det jag sett är en kusin till min mellanpojke som alltid när han kom hem till oss kastade sig över just dessa leksaker och han var helt nojjig - kunde inte leka med NÅT annat!!
    Sen kan jag meddela att jag ALDRIG köpt ett enda leksaksvapen till min son - det har han önskat från kompisar på födelsedagar och så - då tycker inte jag att jag har den rätten att plocka bort presenter han fått - för oss har det fungerat, men det behöver inte vara så att det funkar för andra!

Tror att mina pojkar känt sig rätt trygga i sig själva och dessutom fått respekt och därmed lärt sig innebörden! Så för oss har inte leksaksvapen vart nåt bekymmer!!

• Andrés mamma

Gislöv: Det är till att fatta det man vill ibland !?

Skönt är åxå att veta att du kan uttala dig om mitt X syskonbarn utan att känna dom öht?!? Barnpsykolog?!?!?

Jag kan säga av egen erfarenhet, att det som var förbjudet hemma, vart destomer spännande borta.

• Andrés mamma

Allvarligt - ibland känns det som det är diskussion med dagisbarn här inne!!! Självklart tillåter jag inte allt hemma!?

Vad gäller vapen så har det alltid funnits i vår familj - en tävlar i pistolskytte, pappa och bror jagar.

Barn är såååå mycket klokare än vad ni verkar tro!!!

• Andrés mamma

Gislöv: Har aldrig någonsin upplevt det som ett problem.....mina grabbar har ALDRIG hållit på och sikta på varann! Dom har varit här uppe i våran skog och "skjutit" harar - att leka krig har inte vart av intresse öht.

Svar på tråden Leksaksvapen