• Annkris

Systemkamera, eller?

Jag har bestämt mig för att investera i en ny kamera (har varit inne på Canon eos 400). Har tagit förgiviet att det är en systemkamera jag behöver, men börjar tveka. det jag är ute efter är en kamera som tar bilder med fin skärpa, tror inte att möjligheten till byte av objektiv känns livsviktigt för mig. Får man lika snygga kort med någon annan kamera, eller måste det vara en sytemkamera?

• Svar på tråden Systemkamera, eller?
  • Drakfisk

Grovt förenklat: med en systemkamera är det betydligt lättare att ta suddiga, oskarpa bilder än med en kompakt. Systemkameror är inte "den lätta vägen" till att få bra bilder.
    Ska man köpa en systemkamera tycker jag att man ska vara genuint intresserad av fotografering, fototeknik osv. Att köpa ett systemkamera-kit och aldrig köpa fler objektiv/använda andra funktioner än auto-funktionerna anser jag personligen är bortkastade pengar.

Det du kunde satsa på är däremot ett slags mellanting mellan kompaktkamera och systemkamera, en s.k. långzoomare. (Sök på google så hittar du en uppsjö av modeller).
    Ett exempel är Canons Powershot-familj, det finns flera modeller att välja mellan.
    www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/index.asp
    Jag känner flera som har köpt Powershot-kameror, och alla har varit nöjda med sina kameror.

• Annkris

Tack. Precis den hjälp jag behövde! Ska kolla upp Canons Powershot-modeller. Precis som du skriver känner jag inget behov att att lägga ut en massa onödiga pengar på finnesser jag ändå aldrig kommer att utnyttja.

• greeneyes

Men sen finns det ju systemkameror som inte är så komplicerade, men som ändå ger sååååå mycket bättre foton än en vanlig liten sketen kamera.. Ex Nikon d40, som brukar vara på kampanj för ca 2000 kr. Det gör så himla stor skillnad att använda systemkamera för bildens kvalitet tycker jag!

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Oia

Jag håller med om att man köper en systemkamera för att man är intresserad av att jobba med bilderna. Den är ofta för stor för att ta med sig och blir därför liggande kvar hemma.

Även om man har en systemkamera så behöver man en liten pålitlig kompakt. Jag skulle tittat på någon av Panasonic Lumix modellerna. Dom har fin optik från Leica som ger klara skarpa foton. Optiken är viktigare än megapixlarna.

• Alle
    greeneyes skrev 2009-04-23 11:47:39 följande:
    Men sen finns det ju systemkameror som inte är så komplicerade, men som ändå ger sååååå mycket bättre foton än en vanlig liten sketen kamera.. Ex Nikon d40, som brukar vara på kampanj för ca 2000 kr. Det gör så himla stor skillnad att använda systemkamera för bildens kvalitet tycker jag!
    Om du kan hantera kameran ja, för kvaliteten på bilden sitter ju trots allt hos fotografen.

Jag tycker att TS resonerar väldigt sunt och efter vad jag läst så passar nog en långzoom henne bra - varför ska hon "slänga ut" pengar på något hon har insett att hon inte behöver? Den dagen då TS har vuxit ur sin långzoom - DÅ är det dags att seriöst börja titta på en DSLR. Och en Nikon D40 med 6 megapixlar - när det finns bra både kompakter och långzoomar för samma peng som är både nyare och bättre.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle

Jag kompletterar min kameraväska med en liten kompakt Canon Ixus80 som jag är supernöjd med.

• Annkris

Förlåt en korkad fråga... Men det finns väl DSLR-modeller som INTE är systemkameror?

• Alle
    Annkris skrev 2009-04-23 12:33:37 följande:
    Förlåt en korkad fråga... Men det finns väl DSLR-modeller som INTE är systemkameror?
    En DSLR är OFTAST av systemmodell, men det finns även med fast optik.
  • Oia

Jag har en Canon Eos 450D som INTE tar knivskarpa bilder! Kit-objektivet är ganska dåligt på Canon. (Ska försöka sälja den på Blocket).

Nu har jag beställt en Nikon D90 och hoppas att den är bättre.

Jag har en Panasonic Lumix DMC-TZ5 (kompakt) som tar mycket bättre bilder än Canon Eos 450D. Att kameran är en systemkamera är ingen garanti för att kameran tar bra bilder (som någon påpekade tidigare).

• inze
    greeneyes skrev 2009-04-23 11:47:39 följande:
    Det beror nog ofta på vilken "sketen" kompaktkamera man jämför bilder från. Har man haft en äldre enkel billig HP t ex så tror jag säkert att bilderna kan se mycket bättre ut men om du jämför med bilder tagna med t ex en Canon Powershot G10 tror jag inte skillnaden är lika uppenbar.

Sen är i o f s en G10 dyrare eller lika dyr som en systemkamera:
    http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=G10
Svar på tråden Systemkamera, eller?