• Annkris

Systemkamera, eller?

Jag har bestämt mig för att investera i en ny kamera (har varit inne på Canon eos 400). Har tagit förgiviet att det är en systemkamera jag behöver, men börjar tveka. det jag är ute efter är en kamera som tar bilder med fin skärpa, tror inte att möjligheten till byte av objektiv känns livsviktigt för mig. Får man lika snygga kort med någon annan kamera, eller måste det vara en sytemkamera?

• Svar på tråden Systemkamera, eller?
  • Annkris
    Annkris skrev 2009-04-24 08:25:50 följande:
    Ni verkar vara proffs på detta! Hur viktigt är det med pixlarna? Märks det någon skillnad på foton tagna med t.ex. Panasonic Lumix DMC-FZ18 Black (som jag hört ska vara en prisvärd och bra kamera) med 8.1 megapixlar och t.ex. Canon PowerShot G10 Black med 14.1 megapixlar/Canon PowerShot SX200 IS Black med 12,1 megapixlar?
    Puffar min fråga igen...
  • skorpionen80
    Annkris skrev 2009-04-26 15:50:27 följande:
    Puffar min fråga igen...
    Megapixlar spelar roll när du framkallar. Ju fler desto större kan du framkalla.
  • Isfjord
    Annkris skrev 2009-04-24 08:25:50 följande:
    Ni verkar vara proffs på detta! Hur viktigt är det med pixlarna? Märks det någon skillnad på foton tagna med t.ex. Panasonic Lumix DMC-FZ18 Black (som jag hört ska vara en prisvärd och bra kamera) med 8.1 megapixlar och t.ex. Canon PowerShot G10 Black med 14.1 megapixlar/Canon PowerShot SX200 IS Black med 12,1 megapixlar?
    Jag känner inte till just de modellerna. Men detta med pixlar. Megapixeltalet anger hur många punkter bilden har. Men tittar du på flera kameror med lika många pixlar, tex en mobiltelefon, en kompaktkamera och några systemkameror så är sensorn i mobiltelefonen kanske 3-4mm på diagonalen. Den på billiga kompakten lite större, den på dyra kompakten ännu lite större, den på billiga systemkameran som den på dyra kompakten och lite dyrare systemkamera har ännu större. Kommer du sedan upp på proffssystemkameror har de en så kalla FF, fullformatsensor som är 24x36mm och fortsätter vi upp till fullformat mellanformat med 6x6cm sensorplatta skiljer det rejält mot mobiltelefonen.
    Tänk då på att deras sensor har lika många rutor. Den större har större rutor, och den enskilda rutan kan snappa upp informationen mer exakt.

Sedan har vi optiken, där är samma storleksskillnad som på sensorn. Större objektivdiameter ger bättre bilder. Så en stor sensor i en kamera med stort objektiv kan ta betydligt bättre bilder än en med fler megapixlar, men mindre sensor och objektiv.

Ljuset som sensorn fångar ska bearbetas av en dator, det är själva mörkrummet. Där påverkar både hård och mjukvara.

Det är de tre parametrarna du ska jämföra tillsammans, bara en av dem är ointressant.

Sedan kan vi fortsätta med autofokus och ljusmätare. Hur bra är de? Snabba? Exakta? Vid manuell fokusering är mattskivan viktig, ser du tydligt när du har skärpa?
  • EllaBellaBus

Nu vet jag ju inte ifall du redan har köpt någon kamera, men ger mitt tips ändå...

Jag fick en Canon PowerShot G10 i julklapp, var också sugen på en systemkamera först. G10:n hade fått väldigt bra recensioner och så tyckte jag att den skulle vara smidigare att ha med sig än en stor systemkamera. G10:n tar otroligt bra bilder, väldigt smidig att använda och massa olika möjligheter att fota med. Och jag var superdupernöjd med den... Men för två veckor sedan fick jag för mig att jag ändå ville ha en systemkamera, sagt och gjort, sålde min G10 och köpte en 450D i helgen. Hade tänkt att jag skulle klara mig med objektivet som medföljer och inte tänkt lägga massa pengar på extrautrustning...

Nu har jag fotat och fotat och ser faktiskt ingen skillnad på bildkvaliten Nu är jag ju ingen proffsfotograf men tyckte att jag fick till mycket finare bilder med G10:an. Den var enklare att använda, nu kör jag bara på auto-läge eftersom jag tycker att dom andra lägen är krångliga att använda. Och att man inte kan titta i själva LCD-rutan när man fotar är stor nackdel. Vissa lägen går rutan att använda, men det är dom lägen som jag ändå aldrig använder... Och inte zoomar den tillräckligt heller. Min G10 zoomade x5. Så jag kan ärligt säga att jag ångrar mitt val jag gjorde! Varför måste jag vara så impulsiv av mig?!?

Så mitt tips är att köpa en G10 och jag kan GARANTERA att du blir helnöjd!

• vargzaga

Jag hade en Nikon D60 tills för ett tag sedan. Sålde den för att jag har fått så ont i fingrarna och inte klarade av att använda den riktigt. Köpte istället en Panasonic fz28 istället och jag är mer än nöjd med den. Är mycket lättare att få till riktigt snygga bilder och väldigt enkel att använda och ändå kan man växa med den....

• skorpionen80
    EllaBellaBus skrev 2009-06-03 15:55:52 följande:
    Nu vet jag ju inte ifall du redan har köpt någon kamera, men ger mitt tips ändå... Jag fick en Canon PowerShot G10 i julklapp, var också sugen på en systemkamera först. G10:n hade fått väldigt bra recensioner och så tyckte jag att den skulle vara smidigare att ha med sig än en stor systemkamera. G10:n tar otroligt bra bilder, väldigt smidig att använda och massa olika möjligheter att fota med. Och jag var superdupernöjd med den... Men för två veckor sedan fick jag för mig att jag ändå ville ha en systemkamera, sagt och gjort, sålde min G10 och köpte en 450D i helgen. Hade tänkt att jag skulle klara mig med objektivet som medföljer och inte tänkt lägga massa pengar på extrautrustning... Nu har jag fotat och fotat och ser faktiskt ingen skillnad på bildkvaliten Nu är jag ju ingen proffsfotograf men tyckte att jag fick till mycket finare bilder med G10:an. Den var enklare att använda, nu kör jag bara på auto-läge eftersom jag tycker att dom andra lägen är krångliga att använda. Och att man inte kan titta i själva LCD-rutan när man fotar är stor nackdel. Vissa lägen går rutan att använda, men det är dom lägen som jag ändå aldrig använder... Och inte zoomar den tillräckligt heller. Min G10 zoomade x5. Så jag kan ärligt säga att jag ångrar mitt val jag gjorde! Varför måste jag vara så impulsiv av mig?!? Så mitt tips är att köpa en G10 och jag kan GARANTERA att du blir helnöjd!
    Om du köper ett bättre objektiv så blir bildkvalitén bättre också. Zoomen beror också på objektivet ;)
  • Oia
    Men för två veckor sedan fick jag för mig att jag ändå ville ha en systemkamera, sagt och gjort, sålde min G10 och köpte en 450D i helgen. Hade tänkt att jag skulle klara mig med objektivet som medföljer och inte tänkt lägga massa pengar på extrautrustning...Nu har jag fotat och fotat och ser faktiskt ingen skillnad på bildkvaliten Nu är jag ju ingen proffsfotograf men tyckte att jag fick till mycket finare bilder med G10:an. Den var enklare att använda, nu kör jag bara på auto-läge eftersom jag tycker att dom andra lägen är krångliga att använda.
    Vad tråkigt att du inte är nöjd med din nya kamera!

Jag gjorde ju samma misstag som du (läs längre upp i tråden) och köpte en Canon 450D. Eftersom den tog sämre bilder än min kompakt så stod mitt val mellan att sälja den och köpa en annan kamera ELLER att köpa ett nytt objektiv. Jag valde en ny kamera.

Är numera lycklig ägare till en Nikon D90! (fast min lilla kompakt hänger med fortfarande)
  • Isfjord
    ... Och att man inte kan titta i själva LCD-rutan när man fotar är stor nackdel. Vissa lägen går rutan att använda ...
    Antar att du menar sökaren (Det lilla fönstret under blixtskon) vs skärmen (liveview)?
    Sökaren är en pryl som tyvärr försvunnit från de flesta kompakter. När du fotograferar ska du ALLTID hålla kameran med båda händerna och använda sökaren om det är möjligt. Liveview är bra om man kryper i våt sankmark eller har kameran på stativ, annars är det värdelöst. Jag vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta när folk står med kompakten med ena armen rakt utsträckt med kameran och den andra slappt hängande längs sidan utan att hålla i ett barn eller liknande. Varför håller de inte med båda händerna?

Givetvis ska man inte hålla i kameran alls ifall den står på stativ.
  • racer x
    Nu vet jag ju inte ifall du redan har köpt någon kamera, men ger mitt tips ändå... Jag fick en Canon PowerShot G10 i julklapp, var också sugen på en systemkamera först. G10:n hade fått väldigt bra recensioner och så tyckte jag att den skulle vara smidigare att ha med sig än en stor systemkamera. G10:n tar otroligt bra bilder, väldigt smidig att använda och massa olika möjligheter att fota med. Och jag var superdupernöjd med den... Men för två veckor sedan fick jag för mig att jag ändå ville ha en systemkamera, sagt och gjort, sålde min G10 och köpte en 450D i helgen. Hade tänkt att jag skulle klara mig med objektivet som medföljer och inte tänkt lägga massa pengar på extrautrustning... Nu har jag fotat och fotat och ser faktiskt ingen skillnad på bildkvaliten Nu är jag ju ingen proffsfotograf men tyckte att jag fick till mycket finare bilder med G10:an. Den var enklare att använda, nu kör jag bara på auto-läge eftersom jag tycker att dom andra lägen är krångliga att använda. Och att man inte kan titta i själva LCD-rutan när man fotar är stor nackdel. Vissa lägen går rutan att använda, men det är dom lägen som jag ändå aldrig använder... Och inte zoomar den tillräckligt heller. Min G10 zoomade x5. Så jag kan ärligt säga att jag ångrar mitt val jag gjorde! Varför måste jag vara så impulsiv av mig?!? Så mitt tips är att köpa en G10 och jag kan GARANTERA att du blir helnöjd!
    skorpionen80 skrev 2009-06-03 16:26:47 följande:
    Om du köper ett bättre objektiv så blir bildkvalitén bättre också. Zoomen beror också på objektivet ;)
    Jo men för dom få pengarna g10'an kostar i jämförelse mot en 450d+ bättre optik så är det ett bättre val om man vill ha en liten smidig kamera.
  • EllaBellaBus
    Isfjord skrev 2009-06-04 21:35:41 följande:
    Antar att du menar sökaren (Det lilla fönstret under blixtskon) vs skärmen (liveview)?Sökaren är en pryl som tyvärr försvunnit från de flesta kompakter. När du fotograferar ska du ALLTID hålla kameran med båda händerna och använda sökaren om det är möjligt. Liveview är bra om man kryper i våt sankmark eller har kameran på stativ, annars är det värdelöst. Jag vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta när folk står med kompakten med ena armen rakt utsträckt med kameran och den andra slappt hängande längs sidan utan att hålla i ett barn eller liknande. Varför håller de inte med båda händerna?Givetvis ska man inte hålla i kameran alls ifall den står på stativ.
    ...är man van vid att använda LCD så känns det krångligt att titta i sökaren. Dessutom har jag glasögon och då är det inte så enkelt att se i rutan. Med min G10 kunde jag se allt större och fokus och allt syntes finfint i rutan. Om jag vill fota med P-läge och ändrar någon inställning, säg att jag ändrar från molnigt till soligt, så syns inte resultatet i sökaren utan jag måste först knäppa kortet, trycka på visa och sedan avgöra hur det blev. Krångligt tycker jag! Innan såg jag direkt på rutan att nähe, den här inställningen blir inget bra.

Retar mig även på det att man inte kan stänga av blixten i auto-läge.

Men jag ska absolut ge kameran en chans! Som sagt, jag är väldigt impulsiv av mig och detta är första intrycket jag fått av kameran. Känns som att man måste ha mer tålamod och tiiiiid med en systemkamera. Med en "vanlig" var det bara att knäppa...
  • Mia118

Hej!
    Om du är  intresserad av att fota lite mer än semesterbilder så är Olympus sp-565 en kanon kamera. Jag har föregångaren till den. Titta gärna i mitt galleri så ser du olika bilder jag tagit. Både till fototävlingar och vardagliga bilder. Dom flesta i mitt galleri är tagnä med min Olympus.
    Det är en s.k. halvsystem. Jag har nästan uteslutande använt mig av auto-inst. Men precis ny börjat exprimentera med manuella inst.

Jag är på väg att köpa en systemkamera men jag har stort intresse av att fota. Tar 100-150 bilder varje dag.
    Min olympus behåller jag dock som "vardagskamera".

Lycka till!

• inze

Har du kollat i de andra trådar som finns i ämnet. Nu när din tråd låg bland de översta fanns 3 till bara på första sidan i Foto & Video.

Här är några trådar som varit aktuella senaste veckan:

www.familjeliv.se/Forum-5-177/m43665376.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-177/m43338054.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-177/m43251746.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-177/m43028520.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-177/m43224074.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-177/m43108829.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-177/m42756998.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-177/m42717207.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-177/m44480805.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-177/m42514414.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-177/m44096334.html

• inze
    Sorry...hamnade i fel tråd....det här var en av trådarna jag listade upp...
  • Viewsonic

Många megapixlar är bra om man vill delförstora.

• Isfjord
    EllaBellaBus skrev 2009-06-04 22:08:17 följande:
    ...är man van vid att använda LCD så känns det krångligt att titta i sökaren. Dessutom har jag glasögon och då är det inte så enkelt att se i rutan....
    Vittsen med sökaren är dels att man ser även i stark sol, men framförallt att man har stöd mot ansiktet, och kan trycka in armbågarna mot kroppen och hålla kameran STILLA. Det är omöjligt med utsträckta armar.
    Till glasögon finns det gummimuslor som monteras på kameran. Själv har jag inga glasögon, men kan bara blunda med båda eller höger öga, men inte vänster. Och jag fotograferar med höger. Jag skulle kunna ha sportskytteglasögon, men sådant larv vägrar jag både när jag fotograferar och tidigare vid skytte. Numera skjuter jag bara med kameran.
Svar på tråden Systemkamera, eller?