• Stella 78

Utomkvedshavandeskap (X)

Hur har det gått för er alla stackare som varit med om ett X? Några plus?

Jag har tyvärr varit inaktiv här på FL senaste tiden då mitt X inte "botades" så lätt. 2 veckor efter op så hade mitt hcg stigit igen, hann inte ens in till den tid jag fått utan fick åka in akut pga sjuka smärtor och att jag var helt svimfärdig. Blev inlagd och fick sen methotrexat (cellgift). Efter 2 dagar hemma var det dags igen... ambulansfärd in till SÖS pga extrema smärtor som gjorde att jag tappade medvetandet korta stunder. Blev inlagd och sen ny op då de tog bort äggledaren. Detta är nu 8 dagar sedan och jag lusläser allt om X på nätet. Har plöjt igenom en låång tråd om det här på FL som var nmågra år gammal och var i 7 "avsnitt". Känner att jag önskar att den aktiva tråden fanns kvar där man kunde följa massor med kvinnor som haft ett eller flera X hur de sedan plusade igen, pratade av sig och stöttade varandra.

Blir så förvirrad av detta med cellgift. Jag fick inga restriktioner mer än att inte ha sex förrens hcg sjönk till 0. Detta blev ju inte aktuellt då äggledaren ändå opereradaes bort några dagar senare. Närjag läser om methotrexat på nätet så säger läkarna väldigt olika. En del säger att man inte behöver vänta medan andra säger att man ska vänta mellan 3-12 månader! Vad gäller eg? Finns det någon forskning på det?

• Stella 78

Lintias; Jag förstår precis vad du tänker och känner. Nu äntligen har mitt hcg sjunkit (har ej tagit blodprov men testen var ytterst svaga för en dryg vecka sedan och tempen har sjunkit nu till slut). Fick något som liknade mens i söndags för 1,5 veckor sedan bara 2 veckor efter den sista operationen så nu hoppas jag på ÄL om knappt en vecka.

Fick igår brev från den läkaren som opererade mig första gången och hon hade fått provsvar på något hon passade på att ta när hon ändå var inne och grottade och det visade sig att jag har endometrios... typiskt... inget går ju som det borde. Men men just nu vägrar jag ge upp! VI SKA HA BARN! Så enkelt är det bara, och detsamma gäller dig!

JAg har forskat överallt angående methotrexate men det är svårt att hitta info om det förutom när det används som cancerbehandling eller för psoriasis och reumatism. Men då är det ju upprepade behandlingar under lång tid. Enligt de läkare jag pratat med på SÖS (deverkar ju vara de som är mest aktiva i landet med methotrexate som behandlingsform) så går den lilla dosen ur kroppen på bara något dygn. Sedan har jag plöjt igenom ALLT på Fl flera år tillbaka och hittat några få som vågat bli gravida direkt och de har alla fått friska barn. Någon fick dock mf (men det säger ju inget om cellgiftet eftersom hon haft både X och flera mf tidigare). Blir bara så trött på att det inte finns någon gemensam rekomendation på detta att tillgå! Om nu SÖS är duktiga på detta och har erfarenhet så borde det väl finnas rapporter att få tag på?

Ska också ringa till sjukhuset idag i andra ärenden och samtidigt fråga henne om vad hon anser då det var hon som skrev ut cellgiftet när jag fick det. Då skulle jag ju vänta några månader men det var ju för att jag var nyopererad och hade massa blodkoagel inne i äggledaren och massa ärrbildning och att den var uttänjd på ett ställe. Så att vänta var för att låta äggledaren läka och därmed minska risken för nytt X.

Skönt att ha någon att följas åt med! Känns väldigt ensamt i detta elände... vi har nu äntligen blivit öppna med allt vi varit med om och det är skönt att slippa plumpa kommenaterer om vi inte ska skaffa barn etc. Men samtidigt känner jag ingen som gått igenom X och som förstår oron och mina hjärnspöken. Har mått bra psykiskt ett tag nu men allt revs upp när jag träffade min svägerska som är gravid ungefär i samma vecka som jag skulle ha varit i. Det svider....

• Stella 78

Linitias; Nä, det går absolut inte att jämföra med ett mf. Hade ett mf i februari och även denna gång fick jag först mf och sen även ett X. Det var tvillingar... Självklart blev vi ledsna efter att vi fått mf men skillnaden var att det efter redan 1 dag blev nedräkning inför ÄL etc för då var det ju bara upp på hästen igen. Nu efter X så är det ju lite mer komplicerat än så... dessutom den där förbaskade rädslan för att få ett nytt X eftersom jag bara har en äggledare kvar.

Frågade du läkaren om det där med cellgift? Jag fick inte tag på någon av alla de 11 läkarna jag haft under min sjukhusvistelse (försökte bara med de 2 som opererade mig och gav mig cellgift).

Japp, nu ska vi lyckas!

• Stella 78

Idag ringde läkaren tilbaka (den första som opererade mig och som även gav mig cellgift. Angående väntetid efter en methotrexateinjektion så ger de inga restriktioner på SÖS mer än att vänta tills kroppen läkt vilket brukar ta 2-4 månader (beroende på hur äggledaren ser ut och hur snabbt mens etc kommer igång). Men när det gäller fosterpåverkan på en eventuell ny graviditet så finns det inte så mycket forskning på det men när de tittade på 20 kvinnor som fick methotrexate-behandling under första trimestern (de fick behandling pga reumatism) så var inget något av barnen diagnostiserade med någon fosterskada när de föddes. Hon gick in och dubbelkollade med de läkemedelsråd de följer och det enda de kan säga är att det kan finnas en viss ökad risk för kromosomavvikelser och fosterskador men inget de med säkerhet vet. Och de som behandlas för reumatism får ju upprepad behandling under lång tid.

Men visst är det svårt att veta hur man ska göra då det inte finns några klara svar! Nu har det gått 1 månad sen jag fick min injektion och jag har ÄL i början av nästa vecka om kroppen nu har hoppat igång som den ska efter operationer etc. Känner att vi nog varken kommer försöka aktivt eller försöka att inte bli gravida utan händer det så händer det denna månad. Nu är ju sambon bortrest under helgen så beslutet kanske inte blir så svårt att ta om jag får ÄL i helgen. Nästa månad kommer jag iallafall våga köra på igen. VI kommer iallafall inte ha tvångssex denna månad

Blev lovad en spolning av min hö äggledare av den läkare som opererade mig sista gången men nu verkar hon glömt att lägga in en tid åt mig och är nu på semester... typiskt! och då bad jag dessutom om ett sista samtal med henne innan jag skrevs ut för att försäkra mig om att jag verkligen skulle få det innan 20 aug. när vi ska på nybesök inför IVF. Åhhh.. att man inte bara kan lita på att allt flyter på som det ska!

• Stella 78

Hittade den sida som läkarna läser från på nätet och då stod det om metotrexat när man använder det vid reumatism etc:

" I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 20 barn, vilkas mödrar uppgivit användning av metotrexat i tidig graviditet - barnen saknade missbildningsdiagnos. Metotrexat kan utöva en mutagen effekt. Risken för att detta skall leda till fosterskador är liten. Om den manliga partnern står på metotrexat vid spermacellsbildningen (c:a 3 månader före konception) eller om kvinnan före befruktningen behandlats med metotrexat, kan skäl för en kromosomundersökning av fostret anses föreligga. Efter upphörandet av en metotrexatbehandling av fertil kvinna bör för säkerhets skull graviditet undvikas tills normalt folsyrastatus uppnåtts."

Egentligen helt sjukt att man ska behöva leta efter info själv... har plöjt igenom allt jag kunnat hitta på nätet de senaste 2 månaderna om X och metotrexat och vad som gäller. Men det finns som sagt var ytterst lite info om det hela...

Lite tryggt ändå att dessa 20 kvinnor fått friska barn trots att de fått behandling under tiden de varit gravida. Det min läkare sa var att det som kan hända är att inte celldelningen fungerar i början om man skulle ha kvar det i kroppen och då blir det liksom inget barn utan förmodligen mf (om jag förstod henne rätt).

• Stella 78

Moviefreak; underbart att läsa att det gått bra för dig!
    Hoppas få samma resultat inom en väldit snar framtid!

• Stella 78

Tintzo; Det är väldigt individuellt om man får ont eller ej. Men det är ganska vanligt att man får ont ca 3 dagar efter att man fått sprutan när den har börjat verka. På sjukhuset sa de att en del får knappt ont, andra får som mensvärk och en del får riktigt ont och behöver ta smärtstillande. Jag fick fruktansvärda smärtor så jag tappade medvetandet men det var för att jag blödde så mycket ut i buken och äggledaren hotade att brista. Men det var inte normal smärta i mitt fall sa de när jag kom in med ambulansen. Det slutade ju i en akutoperation för mig.

Sprutan i sig var inte farlig. Det spände lite i skinkan och sved pyttelite men inte så jag tyckte det var jobbigt.

• Stella 78

NU har jag börjat känna av lite på vä sida där min äggledare satt. Det gör inte ont direkt utan molar mest. Det kommer och går. Efter alla gamla trådar ajg läst vekar det vara vanligt att det gör det kring ÄL, hmm... då kanske det är på G. Måtte den hålla sig borta tills tisdag Fast jag är som sagt var kluven eftersom det bara är en dryg månad sedan jag fick cellgiftssprutan. Men som sagt var; blir det så blir det. KOmmer inte bli så besviken denna månad utan nu får kroppen bestämma. Men nästa månad är det hårdkörning

Räknade på dagarna nu och inser att jag förmodligen inte kan gå och genomföra spolningen jag fick tid till då det inte är säkert jag fått mens än då... skit också att den läkaren som lovade mig det är på semester så jag kunde få en av hennes tider som hon lovade mig. Men, men det ordnar sog väl i slutänden.

• Stella 78

Wildemo; Fick du några restriktioner vad gäller att börja försöka igen efter sprutan?

• Stella 78

Ojojoj, tror jag haft min första ÄL efter det utdragna X:et! Shit vad ont jag hade igår kväll! Tur sambon inte var hemma så jag ens kunde överväga sex för att bli gravid Har läst om att många får extra mycket känningar vid ÄL på den sida de opererat bort äggledaren på, men då trodde jag att det bara handlade om att man skulle känna av det mer tydligt. Det jag hade igår liknade snarare den smärta jag hade de 2 gånger jag hade när jag åkte in akut för mitt X. Men en lightvariant av det (eller rättare sagt, hur det kändes precis innan de sjuka smärtorna tog överhand). Det kändes dock mer på vä sida än mitt på magen nu. Men gjorde även väldigt ont i höfter och rygg.

Idag har det lugnat ner sig men är fortfarande öm. Och i em kommer sambon hem

Ska det vara såhär varje månad är det iallafall ingen risk att vi missar ÄL Kommer knappast behöva några ÄL-test etc....frågan är bara hur skönt det kommer vara att ha sex?

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)