• Anonym (blodtrött)

Tampong efter kir. abort?

Jag gjorde en kirurgisk abort förra onsdagen, alltså en dryg vecka sen. Jag blödde första dagen, men inte andra.. sen på tredje dagen började jag blöda igen (mensen kanske? började med minipiller samtidigt) och blöder fortfarande. Grejen är att jag avskyr att använda binda, jag tycker det är så äckligt. När kan man börja använda tampong? Vad kan hända om jag byter till tampong nu?

• Svar på tråden Tampong efter kir. abort?
  • Anonym

Stor risk för infektion. vänta 3 veckor innan bad sex och tampong.

• Anonym (blodtrött)

Tre veckor? Tror det stod 14 dagar i info jag fick på sjukhuset så jag vet ju att jag inte borde använda tampong egentligen.. tänkte mest vad som kan hända.. Stor risk för infektion alltså.. Vad drygt, jag tycker verkligen inte om att använda binda, usch.

• Mauii

använd inte tampong nu, det är stor risk för infektion under första blödningen om man gör det , samt om man badar eller har sex. förstår att det är obehagligt , men för din egen skull -håll ut tills denna första blödningen har gått över annars kan det påverka mycket saker i framtiden , tex så du inte blir steril .

• Anonym

Jag gjorde en abort för 2år sen o så länge man blöder får man INTE använda tampong! Hur länge man blöder är lika individuellt som graviditet, reaktion på ppiller osv. Men vill du inte ha en infektion som kan påverka dig resten av livet så borde du använda binda, även jag hatade det o tyckte det va oerhört ofräscht.. men jag ville inte hindra mina möjligheter att få barn i framtiden! Jag blödde i 3månader...

• Anonym (blodtrött)

3 månader?? Vad jobbigt..
    Men måste man verkligen ha tampong i mer än 2 veckor när det är 2 veckor dom har sagt på kk??
    Som tur är tycker inte min sambo att det är äckligt, bara jag.. så jag slipper svälta sexuellt ;)

• Anonym (Samma som ovan)

3månader är ju ingen tid alls av ditt liv om du nu inte vill utsättas för en infektion som kan påverka resten av ditt liv. Min kompis blödde i 6månader! Och det spelar ingen roll om du har tampong efter de 2 första veckorna eller efter de första 2månaderna. Det är inte så att det är mer infektionsrisk någon period under blödningen, orsaken till att du inte ska ha tampong alls när du blöder är för att det är den som kan orsaka infektion då allt som måste ut trycks kvar i kroppen, vilket det inte gör då du har binda eftersom allt får rinna ut fritt ;)

• Mauii

glöm inte att du borde avstå samlag sålänge du har första blödningen , pga infektionsrisken ..

• Anonym (blodtrött)
    Mauii skrev 2009-04-25 19:20:08 följande:
    glöm inte att du borde avstå samlag sålänge du har första blödningen , pga infektionsrisken ..
    Nä det vet jag.. om du syftade på det jag skrev om sex så innebär ju inte sex samlag ;)
  • Anonym (nada)

jag gjorde kirurgisk abort förra veckan och blödde bara första dagen sen absolut ingenting.
    men jag hade bakteriell vaginos så jag fick flagyl för att inte få nån infektion pga skrapningen.
    läkaren sa att inte bada eller använda ob eller ha sex på minst 3 v eller så länge man blöder.

• Anonym (blodtrött)

Anonym (nada) skrev 2009-04-27 07:58:22 följande:

jag gjorde kirurgisk abort förra veckan och blödde bara första dagen sen absolut ingenting.men jag hade bakteriell vaginos så jag fick flagyl för att inte få nån infektion pga skrapningen.läkaren sa att inte bada eller använda ob eller ha sex på minst 3 v eller så länge man blöder.
    Ok, tack för svaret. Min läkare sa bara att jag inte skulle använda tampong eller ha samlag på 14 dagar, men det är väl bara att härda ut då..
Svar på tråden Tampong efter kir. abort?