Smask! Ceviche kan innehålla allt möjligt, fisk förstås men det kan vara räkor eller bläckfisk i stället till exempel. Citrusfrukterna där borta är surare än här så jag tror man får låta fisken ligga i lite längre här innan den är klar, eller kanske ha mer citronsaft. Här är ett recept (med utrymme för experimenterande):
6 personer
2,5 dl nypressad limesaft
2,5 dl nypressad citronsaft
4 torkade hontaka-chilipeppar, urkärnade och stötta till pulver i mortel
2 rödlökar skurna i 3 mm tjocka skivor som särats i ringar
1 kryddmått finhackad vitlök
1 tsk salt
nymalen svartpeppar
1 kg sjötungsfileer surna i 2,5 cm breda skivor eller annan god fisk med vitt fast kött
3 stora oskalade sötpotatisar
4 färska majskolvar, skalade och skurna i 4 cm långa bitar
2 salladshuvuden, boston eller romaine, sköljda, isärplockade och kylda
2 färska, sarka röda chiilipepparfrukter, sköljda, kluvna, urkärnade och skurna på längden i 3 mm breda strimlor.
Blanda i en stor skål lime och citronsaft, stött chilipeppar, lökringar, vitlök, salt och mal ett par varv på pepparkvarnen.
Lägg fisken i en låg skål av glas eller porslin (metall kan inverka på smaken) och häll över marinaden. Om marinaden inte står helt över fisken kan mer lime- eller citronsat tillsättas. Täck över fisken och låt den stå i kylskåp 3 timmar eller tills den är vit och ogenomskinlig. Då är den färdig.
Ungefär en halvtimme innan fisken ska serveras kokas 2 l vatten upp i en stor kastrull. Lägg i otatisen, lägg på lock och låtkoka över medelvärme 25 min elelr tills den är färdig.
Låt potatisen rinna av, skala och skär den tvärs över i 3 delar.
Kok under tiden upp 2 l vatten i en annan kastrull. Lägg i majsen och koka den utan lock 5-10 min tills den är färdig. låt rinna av.
Till var portion lägger man några salladsblad på en tallrik så att de bildar en skål. Lägg litet fisk i skålen och garnera med lökringar och strimlad färsk chilipeppar. Lägg en skiva sötpotatis på ena sidan och ett par majsskivor vid den andra och servera genast.
Nu finns ju nätet, annars tycker jag det är svårt att hitta recept från andra latinamerikanska länder än Mexiko. Det här har jag tagit från den absolut bästa bok jag har hittat, "Latinamerikanskt kök" av JN Leonard, i serien All världens maträtter, som gör en exposé över köken i hela Latinamerika. Den är från -70 så den finns bara på antikvariat eller bibliotek idag. Den kokboksserien är kul också för att den tar upp matens bakgrund, omgivning och allmänna principer och inte bara recepten.