• Mana08

Tappat rösten... Behöver råd och tips SNABBT TACK!

Ja som rubriken lyder så har jag tappat rösten. Har varit förkyld med hosta och ont i öronen ca 2 veckor nu. Fick i tisdags Rinexin mot svällda trumhinnor. Och igår började rösten svika mig. Nu kan jag inte prata knapp... bara väser och det gör såååå ont.

Finns det någon vänlig själ som har något tips eller råd hur jag ska göra för att lindra det eller göra för att rösten kommer tillbaka (mer än att bara vara tyst)??

Alla råd och tips tas tacksamt emot.

• Svar på tråden Tappat rösten... Behöver råd och tips SNABBT TACK!
  • MammaMiia88

stackare!...testat med den klassiska huskuren varm honungsvatten?

2007-12-06 och 2009-05-17
  • Cassiopeja

när jag hade ett telefonjobb så brukade jag köra en dunderkur på varmt vatten, honung och flera upplösta vicks blå eller liknande halstabletter. Det brukade hjälpa mig igenom dagen.

Men har du tappat rösten HELT eller nästintill så hade jag varit försiktig. Det finns de som tappar rösten permanent om man ändå anstränger sig. Det är ingen myt, jag har träffat en lärare som struntade i EN förkylning med tappad röst och ändå gick och undervisade. Han går numera under epitetet Bengt "Hes i halsen" Abrahamsson och var förut rektor vid Växjö Universitet.

• Mana08

Tack så mycket för era svar!
    Ska testa det ni föreslår direkt....

Ja inte tusan vill jag bli stum heller... Dessvärre så har jag 3 barn och det är lite svårt att vara tyst då :/
    Men jag ska göra iordning varmt honungsvatten och nu när dom lagt sig så kanske det är lättare att vara tyst.

Tack igen!

• SaraSara

Jag brukar låta en eller två strepsil smälta i honungsvattnet, och så lite pressad citron i oxå. Hjälper kanske inte mot den förlorade rösten, men det kommer absolut att kännas bättre i halsen efteråt.

• Ariel o Melodys Mom

Jag var dunderförkyld över jul och på självaste julafton tappade jag rösten. Lät bli att ens försöka säga ett ord på ett par timmar, drack mycket ljummet honungsvatten med citron i och zyx halstablett från apoteket. Sen kom rösten lika klar som sången från en näktergal.

• TSadi

kokad mjölk med honung i...

Samuel 040513 Emilia 060312
  • Mana08

Supertack ALLA ni som skriver. Det betyder mycket för mig och kanske ännu mer för barnen... eller vem vet, dom kanske tycker det är skönt när mamma är tyst!? Hahaha.

• MammaMiia88

har de blivit bättre TS?

• Mana08

Hmm... nej tyvärr inte. Det är ju heller inte så lätt att vara tyst när man har barn. Var på apoteket och köpte strepsil som jag använt idag men det funkar inte så värst bra. Skulle ju köpa zyx också men det var slut hos grossisten så dom så det fanns inga. Är ju hur tråkigt som helst att ha det så här. På måndag blir jag själv med barnen och hur ska man då kunna svara, tilltala eller göra sig hörd???

• MammaMiia88
    Mana08 skrev 2009-04-24 23:43:21 följande:
    Hmm... nej tyvärr inte. Det är ju heller inte så lätt att vara tyst när man har barn. Var på apoteket och köpte strepsil som jag använt idag men det funkar inte så värst bra. Skulle ju köpa zyx också men det var slut hos grossisten så dom så det fanns inga. Är ju hur tråkigt som helst att ha det så här. På måndag blir jag själv med barnen och hur ska man då kunna svara, tilltala eller göra sig hörd???
    ånga ditt ansikte..dvs sätt ansiktet över en skål med HETT vatten o en duk över huvudet..ha samtidigt lite vix under näsan...

drick honungsvatten ofta.

ät halstabletter som om de vore godis!

hmm...kan inga mer tips :/
  • Mana08

Tack för tipsen! Lovar ska prova detta imorgon bitti. Ska också försöka vara tyst resten av helgen så hoppas, hoppas jag att rösten kommit tillbaka på måndag så jag kan kommunisera med mina barn.

• EnGladPingvin

Tror tyvärr bästa tipset är att vara tyst och vila stämbanden. Viska Inte, då är det bättre att prata så vanligt det går. Hade själv en utdragen förkylning som satte sig på stämbanden. Min läkare var väldigt tydlig med att jag var tvungen att vara tyst. Inte för att jag riskerade att bli stum, men att det annars skulle dra ut på tiden samt att stämbanden riskerade att skadas. Vilket skulle resultera i knutor på stämbanden och kräva operation samt riskera att göra min röst hes och skrovlig. Först när jag höll tyst blev jag bättre.

Svar på tråden Tappat rösten... Behöver råd och tips SNABBT TACK!