Inlägg från: Lyckoprinsessan |Visa alla inlägg
  • Lyckoprinsessan

flera saker som är smärtsammare än att föda barn..

Jag var övertygad om att jag skulle klara min förlossning utan bedövning och var väl förberedd. När värkarna sedan satte i så hade jag inga pauser och alltså ingen tid att vila och ta igen mig. Det kan bli så om barnet ligger väldigt lågt och trycker på hela tiden. Dessutom hände ingenting och jag öppnades inte trots ihållande kraftiga värkar.
    Som tur var fick jag epiduralbedövning och sedan var det semester fram till det var dags att krysta. Utdrivningsskedet tog en kvart och min dotter kom ut på tre krystar. Är mycket nöjd med min förlossning och tyckte den gick lätt trots att jag inte kunde hantera värkarna. Så var inte rädda för bedövning, för mig blev det räddningen

• Lyckoprinsessan

Hur man upplever smärtan är ju kanske också en inställningssak. Ju bättre förberedd och påläst man är desto lättare tror jag att man kan ha att hantera smärtan.
    Men trots att jag var väl förberedd och trodde mig vara en superkvinna blev epidural enda lösningen för mig. Att vara öppen för allt är också en bra inställning.

• Lyckoprinsessan
    Enigmia skrev 2009-04-27 14:53:07 följande:
    Håller med dig TS! Precis så är det. Var aldrig speciellt orolig för mina förlossningar för jag visste att jag skulle klara det men efteråt tänkte jag att "var det inte värre än så där". En medicinsk abort jag gjorde några år innan var 1000 gånger värre och varje månad med mensvärk har också varit värre. För att inte tala om det där stygnet som de skulle sy efteråt, det var smärta!
    Jag "visste" också att jag skulle klara min förlossning men värkarna utan pauser tog över och epidural blev lösningen för mig.
    Har också en väninna som efter tre lätta förlossningar fick en fjärde som var så svår att hon sa att om den första varit så jobbigt så hade det bara blivit ett barn.

Grejen är ju att du aldrig kan veta hur din förlossning blir.

Jag har också gjort en medicinsk abort och den kändes inget alls för mig, började blöda bara... Så det är säkert också olika. (stygnen efteråt tyckte jag inte heller kändes någonting jämfört med förlossningen)
Svar på tråden flera saker som är smärtsammare än att föda barn..