• Enigmia

flera saker som är smärtsammare än att föda barn..

Håller med dig TS! Precis så är det. Var aldrig speciellt orolig för mina förlossningar för jag visste att jag skulle klara det men efteråt tänkte jag att "var det inte värre än så där". En medicinsk abort jag gjorde några år innan var 1000 gånger värre och varje månad med mensvärk har också varit värre. För att inte tala om det där stygnet som de skulle sy efteråt, det var smärta!

• Enigmia
    Lyckoprinsessan skrev 2009-04-27 15:13:53 följande:
    Jag "visste" också att jag skulle klara min förlossning men värkarna utan pauser tog över och epidural blev lösningen för mig.Har också en väninna som efter tre lätta förlossningar fick en fjärde som var så svår att hon sa att om den första varit så jobbigt så hade det bara blivit ett barn.Grejen är ju att du aldrig kan veta hur din förlossning blir.Jag har också gjort en medicinsk abort och den kändes inget alls för mig, började blöda bara... Så det är säkert också olika. (stygnen efteråt tyckte jag inte heller kändes någonting jämfört med förlossningen)
    Jag hade sagt innan min första förlossning att jag skulle ta epidural om jag blev tvungen och var rätt säker på att jag inte skulle klara mig utan det med tanke på att jag visste hur det var att ha mensvärk och skulle smärtan vara så skulle jag inte klara mig utan bedövning. Men när jag var öppen några cm så undrade jag till min partner när det skulle börja göra ont för allt var ju hanterbart utan någon som helst bedövning. Andra förlossningen tänkte jag inte ens åka in till förlossningen eftersom jag inte trodde att det var dags än när värkarna kom med 8-10 min mellanrum men jag var öppen 9 cm när jag kom fram.

Visst är jag förberedd på att det kan komma en hemsk förlossning när allt bara går fel men jag är rätt säker på att om man är väl förberedd, känner sig lugn och trygg och har möjlighet att röra på sig så går det oftast enkelt.
Svar på tråden flera saker som är smärtsammare än att föda barn..