• Skarpa

    Om du var envåldshärskare för en dag... (version 1)

    ... vad skulle du då göra för förändringar av samhället?

    (I första hand i Sverige, men globala idéer välkomnas också)

    (OBS! Detta är seriösa versionen)


    Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • Svar på tråden Om du var envåldshärskare för en dag... (version 1)
  • AlvaLovisa

    Allt jag kommer på är så radikalt att det i slutändan skulle bli etter värre tror jag...

  • Skarpa
    AlvaLovisa skrev 2009-04-24 18:14:45 följande:
    Allt jag kommer på är så radikalt att det i slutändan skulle bli etter värre tror jag...
    Äh, menar du att det är annorlunda för våra politiker?

    Bring it on!
    Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • Queen70

    Alla fackpampar och politiker skulle vara tvungna att ta ett break i sina uppdrag var tredje år och jobba på ett vanligt jobb med medellön innan de efter ett år fick gå tillbaks till sina förtroendeuppdrag.

  • AlvaLovisa

    Skulle sätta ett lönetak, har man en minimigräns för vad man behöver för att klara sig ska man kunna ha en max.gräns också. Politiker och VD:ar behöver inte tjäna massa miljoner som lagras på bankkonton i monaco. Allt överskott får gå som skatt i stället och gynna samhället. (leder såklart till skattesänkningar för oss andra => mer pengar)

  • Skarpa
    Queen70 skrev 2009-04-24 18:16:59 följande:
    Alla fackpampar och politiker skulle vara tvungna att ta ett break i sina uppdrag var tredje år och jobba på ett vanligt jobb med medellön innan de efter ett år fick gå tillbaks till sina förtroendeuppdrag.
    Det skulle nog behövas
    AlvaLovisa skrev 2009-04-24 18:24:51 följande:
    Skulle sätta ett lönetak, har man en minimigräns för vad man behöver för att klara sig ska man kunna ha en max.gräns också. Politiker och VD:ar behöver inte tjäna massa miljoner som lagras på bankkonton i monaco. Allt överskott får gå som skatt i stället och gynna samhället. (leder såklart till skattesänkningar för oss andra => mer pengar)
    Intressant
    Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • Schnooglewookiemush

    Hmm...
    Jag skulle förbjuda all privatisering av skolor, sjukhus etc.
    Jag skulle upphäva IPRED och FRA-lagen, samt fria TPB-gossarna.
    Jag skulle avkriminalisera cannabis.
    Jag skulle inför statliga bordeller, där det är lagligt att köpa sex.
    Jag skulle sänka en massa ministrars löner.
    Jag skulle förbjuda religiös vinkling i skolorna
    Jag skulle förbjuda alkoholreklam i tv
    Jag skulle satsa mycket på en bra sexualundervisning i skolorna
    Gratis och/eller rabatterad preventivmedel fram tills att man fyllt 20

    Det är väl det jag kommer på just nu.


  • AlvaLovisa
    AtroCious skrev 2009-04-25 01:36:52 följande:
    Hmm...Jag skulle förbjuda all privatisering av skolor, sjukhus etc.Jag skulle upphäva IPRED och FRA-lagen, samt fria TPB-gossarna.Jag skulle avkriminalisera cannabis.Jag skulle inför statliga bordeller, där det är lagligt att köpa sex.Jag skulle sänka en massa ministrars löner. Jag skulle förbjuda religiös vinkling i skolornaJag skulle förbjuda alkoholreklam i tvJag skulle satsa mycket på en bra sexualundervisning i skolornaGratis och/eller rabatterad preventivmedel fram tills att man fyllt 20Det är väl det jag kommer på just nu.
    Man har ju redan rabatterat/gratis preventivmedel fram till 20... Kådisar hämtar man gratis hos skolsköterska/ungdomsmottagning och p-piller får man till halva priset.
    Men jag gillade de andra förslagen skarpt!
  • Schnooglewookiemush
    AlvaLovisa skrev 2009-04-25 16:26:31 följande:
    Man har ju redan rabatterat/gratis preventivmedel fram till 20... Kådisar hämtar man gratis hos skolsköterska/ungdomsmottagning och p-piller får man till halva priset. Men jag gillade de andra förslagen skarpt!
    Gratis då.
  • mary jade
    AtroCious skrev 2009-04-25 01:36:52 följande:
    Hmm...Jag skulle förbjuda all privatisering av skolor, sjukhus etc.Jag skulle upphäva IPRED och FRA-lagen, samt fria TPB-gossarna.Jag skulle avkriminalisera cannabis.Jag skulle inför statliga bordeller, där det är lagligt att köpa sex.Jag skulle sänka en massa ministrars löner. Jag skulle förbjuda religiös vinkling i skolornaJag skulle förbjuda alkoholreklam i tvJag skulle satsa mycket på en bra sexualundervisning i skolornaGratis och/eller rabatterad preventivmedel fram tills att man fyllt 20Det är väl det jag kommer på just nu.
    +1 på alla punkter om man byter ut avkriminalisering mot legalisering och inte bara den.

    Och så avskaffar vi den mest meningslösa avgiften vi har i landet och det är tv licensen.
  • Mornie Alantie
    AtroCious skrev 2009-04-25 01:36:52 följande:
    Hmm... Jag skulle förbjuda all privatisering av skolor, sjukhus etc.
    Jag skulle upphäva IPRED och FRA-lagen, samt fria TPB-gossarna.
    Jag skulle avkriminalisera cannabis.
    Jag skulle inför statliga bordeller, där det är lagligt att köpa sex.
    Jag skulle sänka en massa ministrars löner.
    Jag skulle förbjuda religiös vinkling i skolorna
    Jag skulle förbjuda alkoholreklam i tv
    Jag skulle satsa mycket på en bra sexualundervisning i skolorna
    Gratis och/eller rabatterad preventivmedel fram tills att man fyllt 20
    Det är väl det jag kommer på just nu.
    Skriver under på dessa:

    Jag skulle upphäva IPRED och FRA-lagen, samt fria TPB-gossarna.
    Jag skulle sänka en massa ministrars löner.
    Jag skulle förbjuda religiös vinkling i skolorna
    Jag skulle förbjuda alkoholreklam i tv
    Jag skulle satsa mycket på en bra sexualundervisning i skolorna
    Gratis och/eller rabatterad preventivmedel fram tills att man fyllt 20

    Vill göra några tillägg också:

    Avsakffa kårobligatoriet
    Höja studiemedlet för studenter
    Bygga fler studentbostäder
    Satsa mer på naturvetenskap i grundskolan och gymnasiet
  • Disco

    Ge meningsfulla jobb med rimlig lön till alla som behöver
    Pumpa in pengar till sjukvården och till dem som arbetar där.
    Pengar till polisen istället för de allmosor som dyker ner i brevlådan varje månad
    Införa el7bilfri dag en gång i månaden MINST gälelr alla.
    Höja straffen betydligt för brott begågna mot barn.
    Placera alla mobbare på en Lost ö utan mat och vatten.
    Satsa på skolan genom kurser/lektioner/ämnen i kultuella skillnader/likheter. SPRÅK! Det för människor närmre varandra.
    Obligatorisk undervisningi Empati.
    Stoppa försäljning av allt oekologsikt, införa en tidsgräns för alla som innebär att efter tex 2012 skall alla jordbruk etc vara ekologiska, det ekologiska skall vara det naturliga det normala.
    Ge sambos lika rättigheter som gifta

  • fruis

    Är jag bara envåldshärskare för en dag kan det ju kvitta. Nästa dag återinför de ju all skit igen i vilket fall.

    Det jag mest skulle vilja ändra på i Sverige är ju inte lagstyrt så det kanske inte räknas men helst av allt skulle jag vilja ändra på människors inställning till varandra. Jag tycker att vi är ganska kalla och ovänliga mot varandra (myself included). Jag skulle vilja göra oss mer beroende av varandra och mer välvilligt inställda till att hjälpa varandra. Det skulle öka den psykiska välfärden och hälsan i Sverige.

  • Mandarina

    Jag skulle utöka möjligheterna för folk att kunna gå i terapi ! Tror det skulle minska det psykiska ohälsan i sverige och precis som fruis skriver att vi skulle bli mera äkta, ödmjuka och vänliga mot varandra och våga vara oss själva mera istället för att spela spel och visa upp en ytlig fasad.

  • magikatt

    Jag skulle höja djurens värde.
    *Förbjuda att djur slaktas för att ätas.
    *Förbjuda tidelag.
    *Ge de som mördar/ misshandlar djur lika stort straff som om det var en människa.
    *Förbjuda pälsindustrin.
    etc. etc.
    Märks det att jag älskar djur?

  • Pormoicheia
    AlvaLovisa skrev 2009-04-24 18:24:51 följande:
    Skulle sätta ett lönetak, har man en minimigräns för vad man behöver för att klara sig ska man kunna ha en max.gräns också. Politiker och VD:ar behöver inte tjäna massa miljoner som lagras på bankkonton i monaco. Allt överskott får gå som skatt i stället och gynna samhället. (leder såklart till skattesänkningar för oss andra => mer pengar)
    Efter att ha läst detta så kunde jag faktiskt inrte komma på nåt bättre (även om jag mycket väl skulle kunna joina in på listan som liksom påbörjats här i tråden...)
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Zhna

    Jag skulle avkriminalisera incest!
    Jag skulle legalisera månggiftet!
    Jag skulle propagera för frot!
    Jag skulle återuppliva dödstraffet!
    Jag skulle straffa analisterna oavsett om dessa är heteros eller homo med värre straff än för mord!
    Jag skulle beskydda samtliga rovdjur inom däggdjursgenren med värre straff än för mord vid överträdelse!
    Jag skulle avskaffa alla ålderdomshem!
    Jag skulle avskaffa alla dagis!
    Jag skulle avskaffa all exploatering av minoriteter, kvinnor och barn!
    Jag skulle betvinga gnostikerna att dyrka min kult av person, hålla fast vid vår akhamenidisk-sassanidiska tradition, ge sitt allt för de våra, kämpa för vår ideologi och om möjligt besöka vår Profets och KungaKungens martyr ställen!
    Jag skulle kräva tribut enligt persisk förislamisk praktis av icke gnostikerna som annars är fria till att ha sina traditioner, lagar, tro och icke tro!

  • BlommyNess12

    Jag kan inte skriva något i denna tråd. För jag skulle bli total-radikal och gå bersärk, förmodligen göra något riktigt korkat som förklara krig mot ryssland, sedan flytta till uganda och slå på svenska nyheterna med popcorn.. Ja jag skulle nog bli lite knäpp.

  • Themis

    -Halvera antalet riksdagsledamöter, de är löjligt många.

    -Man ska inte få sitta mer än två perioder i rad i riksdagen, sen ska man ut och jobba i en period.

    -Sittande riksdagsledamöter ska tilldelas en inkomstgrupp som de ska studera. Under ett kvartal varje år ska de balansera en månadsbudget för en sådan familj och intervjua familjen om hur de har det, för att förstå skillnaden i villkor mellan olika nivåer.

    Det är vad jag har tänkt på längst när det gäller hur riksdagen fungerar.

Svar på tråden Om du var envåldshärskare för en dag... (version 1)