Inlägg från: Hallonröd |Visa alla inlägg
  • Hallonröd

Vad passar bäst till denna maträtt?

Skulle lägga in ett kopierat recept här på en maträtt men det går inte att posta då så jag får försöak beskriva ändå.

Ska bjuda folk på middag idag och vet inte vad som passar bäst til maträtten.
    Det är "Citronkyckling med kronärtskocka och grillad paprika" som ska vara i ugnen tillsammans med lite kycklingfond, rapsolja, div. kryddor och pressad citron. Sen ska man garnera med oliver och salladslök.

citronkykling.jpg

Vad passar bäst att äta till...ris skulle väl funka men är inte sugen på det. Jag tänkte mer på pasta - bandspaghetti. Vad tror ni?

Tips på en efterrätt skulle vara bra också...står still i huvudet {#lang_emotions_undecided} Ingen svår bara...ska vara lätt att göra:

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Svar på tråden Vad passar bäst till denna maträtt?
  • Hallonröd
    JAG är BÄST skrev 2009-04-25 11:04:44 följande:
    Skulle nog ta bandpasta.
    Ja men visst skulle det funka...?...{#lang_emotions_wink}  Är ingen mästerkock precis men då är jag inte helt ute och cyklar iallafall då 
  • Hallonröd
    Puls skrev 2009-04-25 11:07:31 följande:
    Coscous då, hur låter det? Efterrätt kan ju vara citrusfrukter i klyftor som du häller lite sirap och strör kanel och kardemumma på. Gratinera 5 minuter.Och så vaniljsås till, finns ju färdig i kyldisken. Ha en trevlig kväll.
    Ja couscous kanske skulle funka också...får fundera på det.

Efterätten låter helt ok och enkel framförallt {#lang_emotions_wink}
  • Hallonröd
    misstristess skrev 2009-04-25 11:09:07 följande:
    Jag tänker spontant på ett gott bondbröd och en sallad. Kanske med bulgur eller coscos i.
    Ja jag har faktiskt varit lite inne på att man kanske bara skulle ha typ bondbröd och en sallad till...{#lang_emotions_wink}
  • Hallonröd
    misstristess skrev 2009-04-25 11:16:52 följande:
    Charlotte Russe, en klassiker bland efterrätter! Kan göras enkelt med köpt rulltårta och fromage, eller om man orkar och vill kan man göra allt från grunden.Ser imponerande ut, men är enkel att göra.www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=565&a=451854...
    Såg coolt ut är säkert gott också.
  • Hallonröd

JAG är BÄST skrev 2009-04-25 11:17:14 följande:
    Alternativet den där pastan som liknar ris i formen(har tappat helt vad det heter , har totalt hjärnsläpp idag), då får du ris känslan men ändå pastasmaken."funderar förbrilt vad det heter "
    Jaha...har jag missat tror jag...*kliar mig i huvudet*
  • Hallonröd
    fairyfloss skrev 2009-04-25 11:20:31 följande:
    Cous-Cous eller polenta eller bara bröd och sallad tror jag skulle vara gott till! För övrigt, får jag komma på middag hos dig nästa gång? Det helt underbart ut!
    Du är välkommen {#lang_emotions_wink}
  • Hallonröd
    Tecken skrev 2009-04-25 11:19:57 följande:
    JAG är BÄST skrev 2009-04-25 11:17:14 följande: Risoni?Jag tänkte på rött ris, vildris, någon quinoa (röd, "vanlig" eller svart) - finns hur mycket som helst som skulle kunna funka.
    Risoni...vet jag inte vad det är...{#lang_emotions_embarassed} Det ser ut som ris alltså fast det är pasta?
  • Hallonröd

Har googalt lite på risoni...verkar ju vara ett bra alternativ...fattar inte att jag har missat att det finns..?...

• Hallonröd
    misstristess skrev 2009-04-25 11:24:30 följande:
    Håller med!Du kan i alla fall skriva ner receptet till mig. Jag hade nog valt en enkel sallad, kanske med lite fetaost i, och ett gott bröd.Där är så många smaker redan att något mer neutralt kan funka bäst.Och så doftar det redan lite Grekland över det.
    Ja jag ska se om jag kan posta det i din GB för det gick som sagt inte att posta receptet här...
  • Hallonröd
    JAG är BÄST skrev 2009-04-25 11:26:18 följande:
    Det är supergott. Jag brukar koka upp spola det under kallt vatten å sedan i en vanlig sallad...........
    Det måste jag testa också någon gång
  • Hallonröd
    misstristess skrev 2009-04-25 11:30:10 följande:
    Det behöver inte vara idag, och heller inte exakt. Bara lite om mängder och vad som ingår, har massor med kyckling och tycker att det såg så gott ut!
    Finns i din GB nu {#lang_emotions_wink}
  • Hallonröd
    misstristess skrev 2009-04-25 11:31:00 följande:
    Oj då. Det gick snabbt!! Tack!
  • Hallonröd

Ok, tack alla för hjälpen....nu ska jag bara betämma vilket det blir...*beslutsamhetsångest* {#lang_emotions_undecided} 

Ha en fortsatt trevlig dag {#lang_emotions_flower}

• Hallonröd
    fairyfloss skrev 2009-04-25 11:53:48 följande:
    Åh TS kan du inte skicka receptet till mig också!?
    Absolut,  finns i din GB nu {#lang_emotions_wink}
  • Hallonröd
    misstristess skrev 2009-04-25 16:51:17 följande:
    Här är receptetCitronkyckling med kronärtskocka och paprika (10 port.)2 kg kycklingben2 burkar inlagd kronärtskocka (á 290 gr)1 burk grillad paprika, Fontana (500 gr)1 1/2 dl färskpressad citron (2-3 citroner)1 dl rapsolja2 msk konc. kycklingfond4 pressade vitlöksklyftor2 msk torkad basilika1 tsk salt,3 krm nym. svartpepparTill servering:125 gr salladslök1 burk oliver, gärna blandadeGör så här:1) Sätt ugnen på 200 grader2) Bryn kycklingbenen runt om i smör i en panna till fin yta. Lägg dem i en långpanna med höga kanter.3) Skär kronärtskocka och paprika i grova bitar, blanda med övriga ingredienser.4) Skeda såsen över kycklingen. Hit kan förberedas några timmar i förväg. Plasta in kycklingen och ställ kallt.5) Tillaga kycklingen mitt i ugnen ca 40 min.6) Strimla salladslöken. Låt oliverna rinna av. Garnera kycklingen med tillbehören.
    Bra att du kunde posta det...{#lang_emotions_wink}......undrar varför andra kan posta men inte jag.....??
  • Hallonröd
    JAG är BÄST skrev 2009-04-25 21:34:08 följande:
    Nåå, TS vad blev det till rätten?
    Jo det blev en fräsch sallad till med olika salladstyper, feta, rödlök, körsbärstomater etc. och ett jättegott lantbröd. Alla tyckte det var jättegott!!
    Alltså ni måste bara göra den här rätten, det var så himla gott....och så enkelt {#lang_emotions_wink}
    Har fått en ny favoriträtt {#lang_emotions_smile}
  • Hallonröd
    DesiréeochThéosmamma skrev 2009-04-25 22:48:29 följande:
    Tyckte jag kände igen bilden på rätten för att den såg god ut...från en känd bloggare. Men jag ska nog ta och kopiera receptet också den ser riktig smaskens ut =).
    Ja det stämmer {#lang_emotions_wink}  Jag mailade då och frågade om jag fick kopiera bilden och det fick jag {#lang_emotions_smile}

Ja det var supergott
Svar på tråden Vad passar bäst till denna maträtt?