Inlägg från: Mamma 2b |Visa alla inlägg
  • Mamma 2b

Behålla missbildat barn..

Jag förstår tanken bakom din fråga, men jag skulle definitivt göra abort om man kunde vara hyfsat säker på att missbildningen/felet är grovt.

Det är inte ego på något som helst sätt att önska ett friskt barn och därmed ta bort ett sjukt barn.

Barnet ska leva hela livet med de förutsättningar det föds med och det är inte det minsta okej att föda ett barn som med största sannolikhet kommer få ett liv med låg livskvalité.

• Mamma 2b
    Snowflake72 skrev 2009-04-25 12:06:15 följande:
    Mamman utan barn skrev 2009-04-25 11:46:08 följande: Låg livskvalitét? Vem ska bedöma vad som är hög eller låg livskvalitét? Läkare? Du? Jag tror att vi många gånger antar att människor med olika former av handikapp har låg livskválitét utan att vi egentligen vet det. Det där kan vi nog omöjligt avgöra om vi på ett UL ser en missbildning. Har själv en dotter med handikapp som vi såg delvis på UL. Jag är så tacksam att vi inte övervägde abort. Hon är familjens gladaste och mest bekymmerslösalilla solstråle.
    Ja, det var ju en bra fråga. Givetvis är det relativt vad som räknas som låg livskvalité, men nog kan de flesta hålla med om att det innefattar grava handikapp av olika slag.

Jag tycker personligen inte att det är okej att föda ett barn med downs syndrom eller vilka andra "fel" som helst som innebär att barnet inte kommer att kunna klara sig självt, utvecklas normalt osv.

Jag snackar alltså inte om mindre "fel".

Och detta är min egen högst personliga åsikt. Så i mitt fall då skulle det vara jag som avgör vad som räknas som låg livskavlité för mitt barn.
  • Mamma 2b
    Snowflake72 skrev 2009-04-25 13:20:33 följande:
    Mamman utan barn skrev 2009-04-25 12:18:31 följande: Inte Ok att föda ett barn med DS? Jag respekterar att det är din personliga åsikt men för mig är den ytterst skrämmande.Här har du verkligen ett ex på människor med hög livskvalitét som inte lider av att de inte kan klara sig själva. Att vara oberoende av andra är kanske livskvalitét för dig och mig men många som är födda med att vara beroende av andra ser inte det som något som sänker deras livskvalitét. Träffa gärna barn och vuxna med DS så kommer du att upptäcka människor fulla med livskvalitét utifrån deras värld.
    Jag har träffat barn och vuxna med dessa problem och jag har alltid känt inom mig att jag aldrig skulle önska något av detta för mitt eget barn. Eller mig själv.

Men jag förstår att min åsikt kanske känns provocerande för en del som kanske anser att allt liv är heligt eller något sådant.
  • Mamma 2b

Nu vet jag inte varför min önskan väcker sån ilska bland er. Jag har aldrig någonsin nedvärderat någon människa med funktionshinder, och skulle aldrig drömma om att göra det!

Mitt svar till detta i ts är att jag personligen skulle iallafall överväga abort beroende på hur långt jag kommit i graviditeten och hur gravt handikappet/missbildningen eller sjukdomen eller vad det nu må handla om, kunde uppskattas till.

Jag förstår att ni hängt upp er lite på mitt ordval livskvalité, och visst där har ni kanske lite rätt, det är ju främst föräldrarnas livskvalité som påverkas eftersom barnet beroende av "fel" förmodligen inte skulle kunna förstå vad som är annorlunda eller vad den går miste om så att säga.

Men de föräldrar jag känner som fått barn med t ex downs syndrom, har varit bl a ensamstående och handikappet varit så gravt att de inte ens kunnat ta hand om barnet hemma utan tvingats låta det växa upp på den typ av vårdhem som tar hand om sådana barn.

Jag, återigen, personligen skulle tänka på en två och tre gånger innan jag väljer att utsätta mitt barn för ett vad jag anser vara ofullkomligt liv, och inte minst mig själv.

Hemskt ledsen att min ståndpunkt som tvärtemot ts åsikt och tro verkar vara den som provocerar er så.

Jag förstår att du som har eget barn med DS tar åt dig lite grann, men du får nog sluta läsa mellan raderna för jag har aldrig nedvärderat vare sig ditt barn eller något annat med funktionshinder.

• Mamma 2b
    Röda skrev 2009-04-25 19:24:45 följande:
    Vilket skitsnack. Att hävda att en åsikt är personlig gör inte åsikten okej - eftersom det inte handlar om vad själv skulle ställa dig i ditt eget liv - utan en fascistoid aspekt av vad andras liv, livssituation och levnadsval är värt. Det är ungefär som att hävda att "min personliga åsikt är att afrikaner inte är kapabla att leva ett så bra liv som mitt och därför inte borde födas. Men det är bara min personliga åsikt." Dessutom hänvisar du alla andra ståndpunkter till någon slags abortmotstånd, medan det egentligen är så att ska aborträtten verkligen fungera som ett individuellt val ska du enbart hålla käft om dina "personliga åsikter" - eftersom de handlar om ANDRAS val och liv. Att argumentera kring vad som är ett gott liv utifrån förutsättningarna abort eller inte ÄR fanimej fascism. Mamman utan barn skrev 2009-04-25 13:24:26 följande:
    Vad är det med dig människa?! Läs mitt inlägg och sluta larva dig, varför ska jag "hålla käft" för att min ståndpunkt i denna hypotetiska fråga skiljer sig från din?!

Jag fick själv missfall för att det var "fel" på mitt barn, och det valet gjorde naturen åt mig vilket jag är tacksam för!

Skärp dig.

För övrigt gäller mina personliga åsikter hur jag skulle resonera kring mitt eget barn om jag skulle varit tvungen att ta ställning, så nej du jag tänker inte "hålla käft", men du och jag har talat färdigt med varandra.
  • Mamma 2b
    Marieeh skrev 2009-04-25 21:50:39 följande:
    Har du missat att detta är ett diskussionsforum. Vem ger dig rätt att be folk att hålla käft. Otroligt ouppfostrat!
    Inte sant? Man häpnar ibland, fast man inte borde.
  • Mamma 2b
    sörjer skrev 2009-04-26 09:56:02 följande:
    Så vitt jag vet så har socialstyrelsen inte beviljat sena aborter på annat än grava missbildningar i hjärnan, ryggraden, hjärtat, njurarna, magtarmkanal etc. Många av de missbildningarna är inte förenliga med liv eller åtminståne ett plågsamt och kort liv. Små missbildningar som läpp-käk-gomspalt, två extra fingrar och dylikt är det nog ingen i Sverige som gjort abort för om de inte varit del av ett större syndrom. Vilken typ av missbildningar menar du TS? Förstår inte vart du fått ifrån att folk lättvindigt gör abort på missbildade barn. Ryggmärgsbråck innebär inte bara att man får sitta i rullstol resten av livet. Det är ofta mycket värre komplikationer än så. De som ändå föds har den lindriga typen som inte upptäcks på UL. Men upptäcker man det på UL så är det sannolikt ett stort som påverkar hjärnan och det vore i min mening fel att föda det barnet till lidande. Jag är inte för liv till varje pris.
    Precis så här känner jag. Jag tycker inte det är rätt att föda ett barn om man kan misstänka att det kommer behöva lida på olika sätt.
    Det handlar alltså om grava missbildningar m.m. Jag tror inte heller att någon skulle göra abort för ett mindre fel, s a s. Och vidare tror jag inte att en enda abort utförs "lättvindigt", oberoende av anledning.

Sen vill jag bara säga att om man vill hålla diskussionnivån på ett trevligt plan så bör man avstå från att ta åt sig personligt då åsikterna går isär och avstå från att vara spydig eller rent otrevlig.

Nu har jag inget mer att tillägga i den här frågan.
  • Mamma 2b

Rul görs ju normalt i vecka 18-20, så hur i hela friden skulle dessa aborter hinna göras innan vecka 18 menar du?
    Nej, det går inte alls ihop.

Svar på tråden Behålla missbildat barn..