sörjer skrev 2009-04-26 09:56:02 följande:
Så vitt jag vet så har socialstyrelsen inte beviljat sena aborter på annat än grava missbildningar i hjärnan, ryggraden, hjärtat, njurarna, magtarmkanal etc. Många av de missbildningarna är inte förenliga med liv eller åtminståne ett plågsamt och kort liv. Små missbildningar som läpp-käk-gomspalt, två extra fingrar och dylikt är det nog ingen i Sverige som gjort abort för om de inte varit del av ett större syndrom. Vilken typ av missbildningar menar du TS? Förstår inte vart du fått ifrån att folk lättvindigt gör abort på missbildade barn. Ryggmärgsbråck innebär inte bara att man får sitta i rullstol resten av livet. Det är ofta mycket värre komplikationer än så. De som ändå föds har den lindriga typen som inte upptäcks på UL. Men upptäcker man det på UL så är det sannolikt ett stort som påverkar hjärnan och det vore i min mening fel att föda det barnet till lidande. Jag är inte för liv till varje pris.
Precis så här känner jag. Jag tycker inte det är rätt att föda ett barn om man kan misstänka att det kommer behöva lida på olika sätt.
Det handlar alltså om grava missbildningar m.m. Jag tror inte heller att någon skulle göra abort för ett mindre fel, s a s. Och vidare tror jag inte att en enda abort utförs "lättvindigt", oberoende av anledning.
Sen vill jag bara säga att om man vill hålla diskussionnivån på ett trevligt plan så bör man avstå från att ta åt sig personligt då åsikterna går isär och avstå från att vara spydig eller rent otrevlig.
Nu har jag inget mer att tillägga i den här frågan.