Mamman utan barn skrev 2009-04-25 12:18:31 följande:
Ja, det var ju en bra fråga. Givetvis är det relativt vad som räknas som låg livskvalité, men nog kan de flesta hålla med om att det innefattar grava handikapp av olika slag. Jag tycker personligen inte att det är okej att föda ett barn med downs syndrom eller vilka andra "fel" som helst som innebär att barnet inte kommer att kunna klara sig självt, utvecklas normalt osv. Jag snackar alltså inte om mindre "fel". Och detta är min egen högst personliga åsikt. Så i mitt fall då skulle det vara jag som avgör vad som räknas som låg livskavlité för mitt barn.
Ser att du skriver "jag personligen" men jag måste få kommentera ändå.
Jag vet flera som har DS som klarar sig själva och också de som inte klarar sig själva men som lever otroligt bra liv med massor av fritidsintressen och har det väldigt bra, självklart finns det flera som inte lever bra liv men så ser det också ut bland dem som inte har DS eller andra handikapp också.
Kan meddela att jag är mamma till ett barn med DS som jag i och för sig inte viste om innan hon föddes men jag gjorde ett medvetet val att inte kontroller innan heller fast jag var en gammal mamma.