• anne h

Behålla missbildat barn..

Mollie77 skrev 2009-04-25 13:28:36 följande:
    Tror att att alla vill ha friska barn o att de är en stor sorg att få ett sådant beskedvet inte hur jag gjort för jag har aldrig stått inför de..man vill att ens barn ska va som andra o inte bli retat..
    Jag har fyra friska barn. Ett av dem har DS. De andra tre har alla blivit retade (eller mobbade, är rätta benämningen på detta) och bytt skola en efter en pga detta. Lillebror med DS är i stort som de flesta andra lågstadiebarn och har inte blivit retad/mobbad.
    -det var aldrig någon "stor sorg" att få denna solstråle med en extra charmkromosom.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    sörjer skrev 2009-04-26 10:21:27 följande:
    Om man vill få riktiga svar så är det bättre att se på statistik än att ställa hypotetiska frågor. Det är omöjligt att veta i förväg vad man skulle göra när man ställs inför en missbildningsdiagnos. Socialstyrelsen har ett missbildningsregister där alla sena aborter bokförs.www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/0266A6BB-...Som man kan läsa här var det endast ett fall av abort pga läpp-käk-gomspalt. Jag antar att socialstyrelsens rättsliga råd har utrett det för efter v 18 måste de godkänna aborten, annars måste man bära barnet till fullgången tid.
    ..fast det register de hämtar sitt data från, Registret för övervakning av fosterskador, är knappast komplett. Jag vet efter jag kollat detta..
    Vi är många som inte finns med där.. så ta data från ett sånt register ger ju inte rätt bild.
  • anne h
    jarovean skrev 2009-07-17 21:56:33 följande:
    Varför är ett barn med DS i gråzonen för dig?? Är dom för jobbiga för att behålla, för fula, för konstiga?? Va är det som gör att man ens överväger att ta bort ett barn med DS??
    Rädsla, fördomar, okunskap.. Det är några av anledningarna till att barn med DS aborteras i stället för att få leva ett härligt liv.
Svar på tråden Behålla missbildat barn..