• Bite me

Behålla missbildat barn..

Absolut, och jag har gjort det, nu överlevde tyvärr inte min ängel mer än ett dygn, men skulle jag tvingas göra samma val igen skulle jag göra det.

• Bite me
    Marieeh skrev 2009-04-26 11:20:04 följande:
    ..Jag menar, kändes det självklart att behålla? (Vill inte låta okänslig, är nyfiken, då jag tycker att det är så otroligt svårt...)
    Nej, det var inte ens ett beslut det kändes så självklart att vi inte funderade på alternativet, och det är inte okänsligt att ställa en sån fråga, mänskligt att fundera kring det snarare.
  • Bite me

Mamman utan barn skrev 2009-04-26 13:02:15 följande:

Precis så här känner jag. Jag tycker inte det är rätt att föda ett barn om man kan misstänka att det kommer behöva lida på olika sätt.Det handlar alltså om grava missbildningar m.m. Jag tror inte heller att någon skulle göra abort för ett mindre fel, s a s. Och vidare tror jag inte att en enda abort utförs "lättvindigt", oberoende av anledning.Sen vill jag bara säga att om man vill hålla diskussionnivån på ett trevligt plan så bör man avstå från att ta åt sig personligt då åsikterna går isär och avstå från att vara spydig eller rent otrevlig. Nu har jag inget mer att tillägga i den här frågan.
    Beviserlign gör ju människor abort "lättvindigt" eftersom socialstyrelsen numera vill införa en lag som förbjuder BM att tala om vilket kön ett barn har, eftersom antalet som gör abort pga könet på barnet har ökat de sista åren.
  • Bite me
    siamusen skrev 2009-04-26 19:56:24 följande:
    Bite me skrev 2009-04-26 19:43:20 följande:
    Hur skulle socialstyrelsen veta varför folk gör aborter nâr man inte behöver uppge skâl? De allra flesta vet ju inte ens könet inom tiden för fri abort.
    Nej, och det är därför de vet, antal som ansökt om att få göra abort efter ultraljudet har nämligen ökat, olika BM har kunnat intyga att det ett flertal gånger beror på att föräldrarna reagerat på barnets kön. Jag är inte så insatt i ämnet, men det talades mycket om just detta i media för ca en till två månader sedan, har du missat det?
  • Bite me
    siamusen skrev 2009-04-26 20:01:50 följande:
    Bite me skrev 2009-04-26 20:00:17 följande:
    Inga aborter pga köns beviljas av socialstyrelsen sa de aborterna inns inte.Jo, jag läste om det för nagra manader sen och redan da stâmde inte uppgifterna.
    Ser att jag formulerade mig fel i mitt inlägg, jag menade att skriva att vissa människor tar lättvindigt på aborter då de ansöker om att få göra en abort då fostrets kön varit fel. Och hur menar du att uppgifterna inte stämde? Jag har inte hört något om det.
  • Bite me

Mamman utan barn skrev 2009-04-26 20:05:09 följande:

Rul görs ju normalt i vecka 18-20, så hur i hela friden skulle dessa aborter hinna göras innan vecka 18 menar du?Nej, det går inte alls ihop.
    Som sagt, dundermiss av mig, jag uttryckte mig fel, vad jag menade att skriva var att de ansökt om att få göra abort pga barnets kön. Stor skillnad, jag vet.
  • Bite me
    siamusen skrev 2009-04-26 20:08:31 följande:
    Bite me skrev 2009-04-26 20:04:24 följande:
    Ja, vadspelar de för roll om de ansöker, om nu ens sa är fallet? Aborten genomförs ju inte. Har du nagot artikel som visar pa detta?Uppgifterna var att kvinnan, som dessutom inte är bekrâftade uppgifter för läkarna antar bara, och det rôr sig om en kvinna, genomförde en abort efter FVP, vilket alla inte far göra. En manad senare gjorde hon organscreening och gjorde en abort till. Bara dâr ser man att nagot är lite lustigt.Dessutom är det inget man kan veta varför kvinnan gjorde abort da ingen orsak uppgetts.vad man dâremot vet är att det inte âr ett utbrett problem i sverige och dârfôr skulle jag gârna vilja veta varför socialstyrelsen blandat sig i och var du lâst detta?
    Nu skriver inte jag en uppsats på högskolan, så källhänvisning är inget jag sysslar med, men jag hörde det både på radion och såg det på nyheterna, samt talade de som det i någon morgonsoffa, jag uppfattade det som att det handlade om ett flertal personer, det talades nämligen om det i plural, inte i singular, en kvinna.
  • Bite me
    siamusen skrev 2009-04-26 20:10:19 följande:
    Bite me skrev 2009-04-26 20:08:45 följande:
    Var har du hittat dessa uppgifter? Det är nämligen inte föräldrarna sjâlva som ansöker om en sadan sak utan det maste ga paremiss fran annan läkare och den läkare kommer ju berâtta att det kommer avslås.
    Gissar att jag hörde talas om det i samma medier son du nämnde i inlägget nedan, och var har du hört att så inte är fallet?
    siamusen skrev 2009-04-26 20:01:50 följande:
    Bite me skrev 2009-04-26 20:00:17 följande:
    Inga aborter pga köns beviljas av socialstyrelsen sa de aborterna inns inte.Jo, jag läste om det för nagra manader sen och redan da stâmde inte uppgifterna.
  • Bite me
    siamusen skrev 2009-04-26 20:16:32 följande:
    Bite me skrev 2009-04-26 20:12:37 följande:
    Jag vet hur lagarna fungerar, vet hur socialstyrelsen fungerar och hur man ansöker samt kontaktade socialstyrelsens jurist och stâllen som gör köns-UL.
    Men du skrev ju att du hört det i media, antagligen liknande rapporter vid samma tidpunkt som jag hörde om det på radio och tv. Sen att du kan bekräfta uppgifterna, det är en lyx du har som inte jag har. Det är ju toppen om det du skriver stämmer, men jag undrar lite varför media inte rapporterat om det, inte lika intressant antar jag.
  • Bite me
    siamusen skrev 2009-04-26 20:21:53 följande:
    Bite me skrev 2009-04-26 20:19:37 följande:
    Jag har hört om mediafallet ja. Sa jag har hört genom media om den kvinnan som det var tal om.Men utöver det sa har jag varit i kontakt med socialstyrelsen, UL-kliniker och resten står att läsa pa socialstyrelsens hemsida.
    Det har jag faktiskt missat, och brukar ändå lyssna/se på nyheterna och läsa tidningarna, men om något av mina små troll var sjuka så blir det lätt att man inte hänger med. Skönt att jag hade fel.
Svar på tråden Behålla missbildat barn..