• sörjer

Behålla missbildat barn..

Så vitt jag vet så har socialstyrelsen inte beviljat sena aborter på annat än grava missbildningar i hjärnan, ryggraden, hjärtat, njurarna, magtarmkanal etc. Många av de missbildningarna är inte förenliga med liv eller åtminståne ett plågsamt och kort liv. Små missbildningar som läpp-käk-gomspalt, två extra fingrar och dylikt är det nog ingen i Sverige som gjort abort för om de inte varit del av ett större syndrom. Vilken typ av missbildningar menar du TS? Förstår inte vart du fått ifrån att folk lättvindigt gör abort på missbildade barn. Ryggmärgsbråck innebär inte bara att man får sitta i rullstol resten av livet. Det är ofta mycket värre komplikationer än så. De som ändå föds har den lindriga typen som inte upptäcks på UL. Men upptäcker man det på UL så är det sannolikt ett stort som påverkar hjärnan och det vore i min mening fel att föda det barnet till lidande. Jag är inte för liv till varje pris.

• sörjer

Om man vill få riktiga svar så är det bättre att se på statistik än att ställa hypotetiska frågor. Det är omöjligt att veta i förväg vad man skulle göra när man ställs inför en missbildningsdiagnos. Socialstyrelsen har ett missbildningsregister där alla sena aborter bokförs.

www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/0266A6BB-95A5-4644-BA33-E1B0F65162F4/12980/200812522_rev.pdf

Som man kan läsa här var det endast ett fall av abort pga läpp-käk-gomspalt. Jag antar att socialstyrelsens rättsliga råd har utrett det för efter v 18 måste de godkänna aborten, annars måste man bära barnet till fullgången tid.

• sörjer
    johlinn skrev 2009-04-26 20:19:09 följande:
    De hjärnskador som barn med ryggmärgsbråck har är inte alltid allvarliga och oförenliga med god livskvalitet, även om de hittas på rul. Vet detta då min son är född med den missbildningen. De skador som är vanligast är svårighet med rumsuppfattning, matematik och svårighet att planera. Dessa skador är i mitt tycke väldigt små och väl förenliga med ett fullgott liv med rätt hjälpmedel!
    Kanske inte det, men vad vet du om skadornas omfattning på de foster som aborteras? Deras föräldrar lär ju ha grund för sitt beslut. Inget jag tycker att någon annan som inte är insatt i deras situation ska sitta och "gradera skadan". Ett rmb kan vara allt från en liten säck mellan två kotor till en totalt uppfläkt ryggrad och avsaknad av hjärna. Jag tror inte att någon gör abort på ett efterlängtat barn pga att det blir jobbigt med rehab eller att barnet blir dåligt på matte.
  • sörjer

Maj Lis skrev 2009-07-15 21:49:38 följande:

Blir så fruktansvärt ledsen när jag hör sånt här...
    Förstår inte varför alla ska ta det personligt. Det finns ju lindrigare bråck också. Var glad för att det inte var värre för din syster istället!
  • sörjer

Jag kanske var otydlig då. Klart att jag inte tycker att alla som har ryggmärgsbråck eller vattenskalle borde blivit bortsorterade. Men det görs ju ca 80 sena aborter pga det varje år. De allra flesta som fattar ett sånt beslut har goda skäl och jag tycker inte att de som inte gjort en abort har rätt att sitta och moralisera deras val genom att komma med historier ur verkliga livet om "Lisa som har RMB minsann har det jättebra nu".

Jag kan inte svara på om jag skulle göra abort eller inte. Det beror på vilken prognos barnet får och hur mycket jag skulle våga chansa på att läkaren sett fel.

• sörjer
    johlinn skrev 2009-07-16 09:22:10 följande:
    Jag vet så många med ryggmärgsbråck som har bra liv. Visst, det är rehabilitering och operationer, men i många fall, de allra flesta fall som jag personligen känner till, ett mycket mycket bra liv. Men det här är MINA erfarenheter, MINA åsikter. Antalet barn som föds med ryggmärgsbråck minskar drastiskt. (tidigare ca 75 barn per åri Sverige, nu ca 25) Är alla dessa barn som aborteras svåra fall oförenliga med ett bra liv? Det har jag mycket svårt att tänka mig!
    Ok, du har rätt att tycka att alla som gör abort pga det är monster. Du kanske känner fler än jag och kan uttala dig om det.
  • sörjer

Jag ville bara nyansera med mitt första inlägg. De allra flesta här verkar ju tro att allt löser sig bara man älskar sitt barn men så är tyvärr inte verkligheten. Det är väldigt naivt att svara JA eller NEJ på TS fråga rakt av. Allt är inte svart eller vitt. Jag personligen har inte gjort en abort där det fanns chans att barnet skulle överleva men jag känner några stycken och tar illa upp å deras vägnar för jag vet att det är ett beslut man inte kan fatta förrän man är i den situationen. Man gör inte abort på ett missbildat barn pga att man tycker att det är skämmigt eller för att det kommer att bli "handikappat" utan man gör det utifrån vilken livskvalitet man tror barnet kommer få och i vissa fall också hur man skulle klara av att vara på sjukhus långa perioder och kanske/sannolikt förlora ett barn samtidigt som man redan har andra barn att tänka på.

• sörjer

Maj Lis skrev 2009-07-16 10:54:42 följande:

tror fortfarande att det är en lite chansning man gör när man tar bort ett barn.. är ju inte säkert att det är så skadat som dom tror. sen finns det nog vissa som tar bort dom för att dom känner att dom inte skulle klara av och orka att ta hand om ett handikappat barn
    Jo, downs syndrom är ju t.ex. en av gråzonerna för mig. Men jag tror inte att det finns någon som t.ex. gör abort pga att barnet saknar en arm eller har gomspalt eller liknande lätta missbildningar som tagits upp i tråden.
  • sörjer
    jelena2 skrev 2009-07-17 08:50:00 följande:
    Inte för att jag tycker att det är en lättare missbildning att sakna en arm... Det kan ju inte åtgärdas på något sätt som gomspalt till exempel. Cassandras liv kommer till stor del bli annorlunda mot andras tack vare hennes handikapp.
    Vi har ju alla olika referensramar. Men hon kommer säkert få ett jättebra liv. Finns inget som talar mot det bara för att hon saknar en arm. Hon kommer ju kunna lära sig cykla, köra bil, få kompisar, pojkvänner etc. Det är vad jag anser är ett lätt handikapp men det är ju klart att det finns de som har lättare. Det säger jag inte emot.
  • sörjer
    jarovean skrev 2009-07-17 21:56:33 följande:
    Varför är ett barn med DS i gråzonen för dig?? Är dom för jobbiga för att behålla, för fula, för konstiga?? Va är det som gör att man ens överväger att ta bort ett barn med DS?? Själv väntar jag just nu en flicka som kommer ha DS o ja det är väldigt kränkande att höra att mitt barn är i gråzonen för att man ska behålla det eller abortera bort henne.
    Jag har faktiskt ingen lust att försvara mig inför dig. Med gråzon menar jag att jag vet inte om jag tycker att det är ok att det är lagligt att göra sen abort pga bara downs utan några hjärtmissbildningar. Nog med påhoppen nu.
Svar på tråden Behålla missbildat barn..