• stina2

    Han är rädd för olika saker...

    Hej,

    intressant att läsa allas olika inlägg skönt att höra att det är fler i samma sits. Vi har försökt att bli med barn sedan oktober men det har längs vägen låst sig mer och mer. Det började med att han höll sig undan vid ägglossning, satt så länge vid datorn att jag hann somna (fast han visste att jag väntade), sedan började han gå ur sängen och lägga sig på soffan när jag tog initiativ. Jag blev helt förtvivlad. Nu har vi kunnat börja prata om det och kommit fram till att det beror på rädsla hos honom. Dels rädlsa för försörjningbörda pga att han riskerar att bli arbetslös till hösten, dels att han tycker att han är för gammal (43) och riskerar att få ett handikappat barn.

    Han tycker att han bara tänker rationellt och ansvarsfullt. Att vi är högutbildade och har välbetalda jobb tycker han är oväsentligt i en lågkonjunktur. Han menar att han måste vara säker på att han har ett jobb även när jag i så fall blir mammaledig.

    Jag fyller 38 i höst och tycker att det är värre att förbli barnlös än att riskera att ha låg inkomst en tid.

    Om jag inte kan bli med barn är det ju en sak, men att inte ens få försöka, är otroligt frustrerande.

    Nu menar han att det är bättre att jag försöker inseminera i Danmark, för då riskerar vi i alla fall inte att få ett handikappat barn pga att han är för gammal. Jag tycker inte att det är ett alternativ.

    Vi vill leva tillsammans men har tydligen helt olika åsikter om barn. Ska jag försöka inseminera i Danmark? Han säger att han är surrogatpappa i så fall. Jag tycker att det är helt snurrigt.

    Någon som har ett tips för att mannen ska komma över sin rädsla och förstå att jag förtvinar annars?

  • Svar på tråden Han är rädd för olika saker...
  • 68an

    Är det nya rön om att risken för ett handikappat barn ökar om pappan är över 40? Mig veterligen har det alltid handlat om mammans ålder och inte pappans.

    Några råd har jag tyvärr inte men jag förstår att det är jobbigt. Jag tror han hör till kategorin som aldrig får barn om det inte bara råkar bli en graviditet så jag hoppas nästan att en "olycka" sker för han kommer förmodligen tycka att det är det bästa som hänt han och undra varför han inte försökte få barn tidigare. Det tror jag då tankarna går till flera bekanta under livets gång.

    Funderar på hur stort kontrollbehov han har.

    Jag önskar er lycka till!

  • Dollars matte

    Fortsätt prata om det och ta reda på så mycket fakta som möjligt! Jag säger samma som 68an, kan inte minnas att jag hört att pappans ålder har något med missbildningar att göra, däremot kan riskerna bli större ju äldre DU blir. När man tex gör IVF så tror jag att åldersgränsen för mannen ligger någonstans runt 55. Om det vore så stora risker med att använda spermier från en 43-årig man så skulle det inte göras. Så det där är verkligen något du måste ta reda på! Det låter mer som svepskäl från hans sida, försök få honom att sätta ord på vad han egentligen är rädd för!
    Gör också upp en kalkyl för hur ekonomin kan komma att se ut, vad kan ni ändra och spara in på om han blir av med jobbet, vad är den minsta summa ni kan klara er på, kan ni börja spara undan lite större summor redan nu att ha som "föräldraledighetsbuffert" osv. Det blir tuffare, det vore lögn att säga annat, och framför allt när man är lite äldre och har vant sig vid en viss levnadsstandard, men det är självklart inte omöjligt. Kanske har han föreställningar om att det ska bli mycket värre än vad det i verkligheten blir.

    Annars ingår det ofta i "pappaförberedelserna" att oroa sig för ekonomin. Mamman blir fokuserad på att ordna i hemmet och läsa på om barnuppfostran och utveckling medan pappan fokuserar på försörjningen och det praktiska (behöver vi större bil? bygga ut huset? osv). Mycket vanligt förekommande fenomen i många relationer. Så det kan mycket väl vara så att processen snurrar i hans huvud för fullt och han försöker vänja sig vid tanken att bli pappa.

    Så fortsätt prata! Och lycka till!


    Internet är roligare än text-tv
  • stina2

    Jag slog bort det han sa med en gång, men då visade han mig olika forskningsresultat han läst om på internet, där det var nya rön om mannens ålder.

    Riskerna ökade med 40% när mannen var över 40. Visserligen räknade vi på risken och kom fram att det ökade från 4 promille till ca 8 promille, men tycker i alla fall nu att det är själviskt att skaffa barn, när risken finns.

    Vet inte hur jag ska tala honom till rätta!

  • Bispan
    stina2 skrev 2009-04-25 19:45:13 följande:
    Jag slog bort det han sa med en gång, men då visade han mig olika forskningsresultat han läst om på internet, där det var nya rön om mannens ålder.Riskerna ökade med 40% när mannen var över 40. Visserligen räknade vi på risken och kom fram att det ökade från 4 promille till ca 8 promille, men tycker i alla fall nu att det är själviskt att skaffa barn, när risken finns.Vet inte hur jag ska tala honom till rätta!
    Jag har egentligen hört alldeles för lite om er historia för att kunna uttala mig om detta. Jag får dock direkt det intrycket av att din man helt enkelt inte vill ha barn, av någon eller flera orsaker.

    Att skylla på att man ev blir arbetslös när en av er har arbete är ju rent nys. Att skylla på risken för missbildningar är också rent nys. Jag tror t o m risken för missbildningar som kommer från dig som kvinna vid 38 års ålder är större. Nu pratar vi alltså risker, inte realiteter. Risken är fortfarande mycket liten, precis som för din man.

    Tycker också att han resonerar helsnurrigt. Det helsnurriga i hans resonemang kommer du nog dock att få reda i så småningom.

    Jag skulle inte ha avstått/offrat barn för min mans ovilja att få barn. Jag skulle ha sökt mig till Danmark. Iofs vet jag inte om alla män som donerar spermier är under 43, men det går kanske att välja?

    Längre fram skulle jag ha tagit mig en rejäl funderare över om mannen jag lever med verkligen är den man jag vill ha.

    Ett stort lycka till från någon som INTE hade kompromissat bort barn.
  • stina2

    Jag måste komplettera mitt inlägg i april med att tala om att jag nu är i vecka 11. Det hela löste sig förr oss! Min sambo förstod tillslut att jag höll på att bli deprimerad och att det inte fanns något annat alternativ än att försöka bli med barn! När han insåg detta blev han aktiv i barnalstrandet. Vi hade också turen att då bli med barn direkt.

    Som råd till andra i samma situation, prata och prata och förklara hur du känner. Anklaga inte och var inte arg utan bara förklara. Jag grät också väldigt mycket, jag gjorde det mest för mig själv men i bland bara trillade de vid frukostbordet och han förstod tillsist hur viktigt det var för mig.

  • iakttagare
    68an skrev 2009-04-25 12:17:20 följande:
    Är det nya rön om att risken för ett handikappat barn ökar om pappan är över 40? Mig veterligen har det alltid handlat om mammans ålder och inte pappans.Några råd har jag tyvärr inte men jag förstår att det är jobbigt. Jag tror han hör till kategorin som aldrig får barn om det inte bara råkar bli en graviditet så jag hoppas nästan att en "olycka" sker för han kommer förmodligen tycka att det är det bästa som hänt han och undra varför han inte försökte få barn tidigare. Det tror jag då tankarna går till flera bekanta under livets gång.Funderar på hur stort kontrollbehov han har.Jag önskar er lycka till!
    Japp! pappans spermier minskar i antal, när han passerar 40. Det kan bli handikapp
    iaktagare
  • iakttagare
    stina2 skrev 2009-04-25 12:10:03 följande:
    Hej,intressant att läsa allas olika inlägg skönt att höra att det är fler i samma sits. Vi har försökt att bli med barn sedan oktober men det har längs vägen låst sig mer och mer. Det började med att han höll sig undan vid ägglossning, satt så länge vid datorn att jag hann somna (fast han visste att jag väntade), sedan började han gå ur sängen och lägga sig på soffan när jag tog initiativ. Jag blev helt förtvivlad. Nu har vi kunnat börja prata om det och kommit fram till att det beror på rädsla hos honom. Dels rädlsa för försörjningbörda pga att han riskerar att bli arbetslös till hösten, dels att han tycker att han är för gammal (43) och riskerar att få ett handikappat barn.Han tycker att han bara tänker rationellt och ansvarsfullt. Att vi är högutbildade och har välbetalda jobb tycker han är oväsentligt i en lågkonjunktur. Han menar att han måste vara säker på att han har ett jobb även när jag i så fall blir mammaledig.Jag fyller 38 i höst och tycker att det är värre att förbli barnlös än att riskera att ha låg inkomst en tid. Om jag inte kan bli med barn är det ju en sak, men att inte ens få försöka, är otroligt frustrerande.Nu menar han att det är bättre att jag försöker inseminera i Danmark, för då riskerar vi i alla fall inte att få ett handikappat barn pga att han är för gammal. Jag tycker inte att det är ett alternativ. Vi vill leva tillsammans men har tydligen helt olika åsikter om barn. Ska jag försöka inseminera i Danmark? Han säger att han är surrogatpappa i så fall. Jag tycker att det är helt snurrigt.Någon som har ett tips för att mannen ska komma över sin rädsla och förstå att jag förtvinar annars?
    Han är faktiskt egoistisk! Varför är han emot det nu? Ni är högutbildade vill ha barn, vad spelar det för roll? Kommer det ett barn, med ett handikapp, så kommer det. Det kan ju lika gärna komma när man är ung. Konstigt han tänker.
  • iakttagare
    Dollars matte skrev 2009-04-25 13:25:12 följande:
    Fortsätt prata om det och ta reda på så mycket fakta som möjligt! Jag säger samma som 68an, kan inte minnas att jag hört att pappans ålder har något med missbildningar att göra, däremot kan riskerna bli större ju äldre DU blir. När man tex gör IVF så tror jag att åldersgränsen för mannen ligger någonstans runt 55. Om det vore så stora risker med att använda spermier från en 43-årig man så skulle det inte göras. Så det där är verkligen något du måste ta reda på! Det låter mer som svepskäl från hans sida, försök få honom att sätta ord på vad han egentligen är rädd för!Gör också upp en kalkyl för hur ekonomin kan komma att se ut, vad kan ni ändra och spara in på om han blir av med jobbet, vad är den minsta summa ni kan klara er på, kan ni börja spara undan lite större summor redan nu att ha som "föräldraledighetsbuffert" osv. Det blir tuffare, det vore lögn att säga annat, och framför allt när man är lite äldre och har vant sig vid en viss levnadsstandard, men det är självklart inte omöjligt. Kanske har han föreställningar om att det ska bli mycket värre än vad det i verkligheten blir.Annars ingår det ofta i "pappaförberedelserna" att oroa sig för ekonomin. Mamman blir fokuserad på att ordna i hemmet och läsa på om barnuppfostran och utveckling medan pappan fokuserar på försörjningen och det praktiska (behöver vi större bil? bygga ut huset? osv). Mycket vanligt förekommande fenomen i många relationer. Så det kan mycket väl vara så att processen snurrar i hans huvud för fullt och han försöker vänja sig vid tanken att bli pappa.Så fortsätt prata! Och lycka till!
    Är Ni rädda för handikappade barn?
  • Dollars matte
    iakttagare skrev 2009-07-19 19:08:33 följande:
    Är Ni rädda för handikappade barn?
    Vad menar du och varför frågar du mig?
    Internet är roligare än text-tv
  • skånejag
    stina2 skrev 2009-07-06 18:13:13 följande:
    Jag måste komplettera mitt inlägg i april med att tala om att jag nu är i vecka 11. Det hela löste sig förr oss! Min sambo förstod tillslut att jag höll på att bli deprimerad och att det inte fanns något annat alternativ än att försöka bli med barn! När han insåg detta blev han aktiv i barnalstrandet. Vi hade också turen att då bli med barn direkt.

    Som råd till andra i samma situation, prata och prata och förklara hur du känner. Anklaga inte och var inte arg utan bara förklara. Jag grät också väldigt mycket, jag gjorde det mest för mig själv men i bland bara trillade de vid frukostbordet och han förstod tillsist hur viktigt det var för mig.
    Så skönt att det löste sig. Grattis! Då hoppas jag att ni har en liten vid det här laget. 
  • stina2

    Ja, visst! Och sonen är ett litet charmtroll som skiner som en sol när han ser pappa! Men jag har frågat sambon och han menar att hans rädsla för missbildningar aldrig gick över. Att han inte var med på helt att skaffa barn påverkade nog också hur han förhöll sig under graviditeten, då han inte var så delaktig som han kunde ha varit. Nu älskar han att vara med sonen däremot!

  • skånejag
    stina2 skrev 2010-08-16 09:55:34 följande:
    Ja, visst! Och sonen är ett litet charmtroll som skiner som en sol när han ser pappa! Men jag har frågat sambon och han menar att hans rädsla för missbildningar aldrig gick över. Att han inte var med på helt att skaffa barn påverkade nog också hur han förhöll sig under graviditeten, då han inte var så delaktig som han kunde ha varit. Nu älskar han att vara med sonen däremot!
    Skönt att höra. Det finns säkert andra fäder som är tvärtom, dvs gulliga i början och sedan tar avstånd. Fortsätt njuta av din fina familj!
Svar på tråden Han är rädd för olika saker...