• Anonym

4 åring på cross

Jag har en 4,5årig son och bor inte tillsammans med pappan.
    Pappan låter sonen köra cross och jag tycker helt o hållet att det är helt galet. Anser att sonen inte är mogen för att kunna köra en sådan själv och har inte det förståndet som krävs.

Jag undrar bara hur man ska se på detta..

• Svar på tråden 4 åring på cross
  • Anonym

Vi förstår inte riktigt ditt problem,,,??

• Jesspa80
    Anonym skrev 2009-04-28 19:44:36 följande:
    Vi förstår inte riktigt ditt problem,,,??
    Henne problem är att pappan verkar oansvarig och det i kombination med köra cross för en 4åring är väl skäl nog att vara orolig???

Det lär ju vara STOR skillnad på att organiserat göra det i en klubb och med en farsa som visar sonen att man kan ramla genom att gasa så att den välter???
  • aggexa

Cross för en 4,5 åring är i låga hastigheter.
    Sen har sonen med sig en förälder som säkerligen inte vill se sitt barn skadas, eller tror du det?
    Jag tycker att du ska låta sonen och pappan ha denna relationen ihop.
    Sker det dessutom genom en förening så har de ju säkerhetsregler för aktiviteten, annars skulle skadorna även skada dem och inga försäkringar skulle täcka upp.

Anonym skrev 2009-04-27 13:51:44 följande:
    Jag har en 4,5årig son och bor inte tillsammans med pappan. Pappan låter sonen köra cross och jag tycker helt o hållet att det är helt galet. Anser att sonen inte är mogen för att kunna köra en sådan själv och har inte det förståndet som krävs. Jag undrar bara hur man ska se på detta..
  • Lundby87

Vi har pratat om en till tösen då hon blir 3 år så tycker inte det låter så farligt med en snart på 5år

• Anonym
    Jesspa80 skrev 2009-04-28 19:49:22 följande:
    Henne problem är att pappan verkar oansvarig och det i kombination med köra cross för en 4åring är väl skäl nog att vara orolig??? Det lär ju vara STOR skillnad på att organiserat göra det i en klubb och med en farsa som visar sonen att man kan ramla genom att gasa så att den välter???
    Precis. Verka som alla cross mammor var tvugna att försvara något, det var väl mer hur pappan lärde sin son köra cross?
  • jonasb

Det är mer skador i fotboll....

• Jesspa80
    jonasb skrev 2009-04-28 20:18:19 följande:
    Det är mer skador i fotboll....
    Fast när 4åringen tränar fotboll med pappa så sparkar kanske inte pappan av benet och säger sen att "detta kan hända när man spelar fotboll"?
  • Cia o krabaten

Min systerson körde cross från 4års ålder.
    Han är hur duktig som helst och klarar det fint.
    Han är även en liten "vilde" och älskar fart och fläkt och galenskap (Cyklade utan stödhjul som 3-åring)

Min dotter är nu 4 och skulle aldrig sätta sig på en cross ens!
    Är alldeles för feg och försiktig.

Beror ju helt på barnet om det är lämpligt eller inte.
    Och att det får rätt instruktioner och "övervakning".

• Pormoicheia
    Anonym skrev 2009-04-27 14:17:25 följande:
    Lägg av med sådant larv.. Jag har inte anklagat pappan men tycker det verkar vara väldigt onödigt och jag anser att sonen inte är mogen för detta. Man hinner väl med liknande aktiviteter/intressen när man är större och förstår innebörden.Jag förstår inte varför man ska utsätta små barn för detta..

Hur menar du med utsätta?
    Han kanske tycker att det är jätteroligt.
    Eller så är han som många andra barn och säger till pappan att han tycker att det är jätteroligt för att inte göra honom ledsen så pappan gör det och tror att sonen tycker att det är roligt.

Jag har en son på 2½ år som älskar fart och fläkt.
    Han ska åka, det tycker han är jätteroligt och det spelar ingen roll vad det är. Bil, fyrhjuling, cross, cykel, vagn... sak samma.

Han är defenitivt mogen nog för att både åka fort och ta skador på rätt sätt, han är dock för liten för folkvettet som krävs för att han ska få köra själv men förhoppningsvis kommer det snart för han lär sig snabbt. Han har t.o.m. lyckats starta bilen och sambon hann precis stoppa honom innan han lyckades nå ner med fötterna till pedalerna...

Jag förstår oron, absolut!, men får samtidigt känslan av att den kanske är snäppet överdriven.
    Jag tycker att KramMiis kommit men bra konstruktiva förslag.

Var med och titta någon gång när han kör. Prata med pappan på ett folkligt sätt och förklara att du är jätteorolig och be honom visa hjälmar och skydd och sånt i samband med att du följer med och tittar på när sonen kör.

Lägg inte över allt på pappan. Jag tror han gör så gott han kan och att det som hände var ett litet feltänkande med god grund.

*ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • Anonym

Det är många som skriver vettigt och tack för det.
    Säger som många andra, cross mammor måste försvara sig.

Pappan kör inte i någon förening, bara hemma på gården. Barnet hade även blåmärke i pannan efter volten..

Om det är låga hastigheter så borde inte crossen kunna välta om man gasar fullt, jag anser att det är livsfarligt och jag kan väl inte påstå att jag är glad att han kör cross med barnet men skulle vara det om barnet gillar cross OCH är både äldre och skulle vilja de...

• Pormoicheia
    Vad säger sonen själv just om crossåkningen och vurpan?
    *ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • Anonym

Att han inte fick gråta för pappan sa att man va barnslig då.

Jag förstår att en del kanske tycker mitt sätt är larvigt eller va de må tycka men ingen vet vem pappan till min son är eller hur han beter sig m.m o menar absolut inte ni ska veta det heller men jag ger mig..
    Jag avslutar min tråd här.. Ingen ide att försöka än gång..

• Anonym (kx)

Hej ts!
    Jag kommer från en "cross-familj", min lillebror började köra cross när han var så liten, om inte mindre..
    Då startade han med stödhjul, antar att din son inte har det?
    Sen kan man "strypa" gasen ytterligare så att det inte kan gå så fort.
    Och självklart är det jätteviktigt med all skyddsutrustning även om han är så liten och det inte går nog fort..

Kan du inte fråga pappan om du får vara med när han kör cross en gång?
    Vet inte hur eran relation är och om det är möjligt..

Sen sa du att han körde mest hemma? Det kan ju finnas ganska många risker om man vurpar och ramlar mot tex en gren..så då kan glasögon vara jätteviktigt!

Hoppas att det löser sig och att han tar det på allvar!

• Pormoicheia
    Anonym skrev 2009-04-28 22:29:09 följande:
    Att han inte fick gråta för pappan sa att man va barnslig då.Jag förstår att en del kanske tycker mitt sätt är larvigt eller va de må tycka men ingen vet vem pappan till min son är eller hur han beter sig m.m o menar absolut inte ni ska veta det heller men jag ger mig..Jag avslutar min tråd här.. Ingen ide att försöka än gång..
    Det är väl inget larvigt med att vara orolig när det kommer till sitt barns säkerhet.

Jag tycker inte det iaf.

Men i just detta har jag har ju å andra sidan bara din version att lägga till grund.
    Det är ju inte helt omöjligt att sonen säger annat till pappan heller så pappan tror att sonen faktiskt vill åka cross.

Hur pass bra kommunikation har du med pappan?
  • Anonym

Hallå! Har någon här hört talas om försäkringar?? De gäller inte om det händer något med en 4-åring som kör cross...Snacka om att gå i konkurs, för att inte tala om vad som händer om någon skadas allvarligt. Barn är inte ens tillräckligt mogna att cykla i trafiken förrän i 10-11 års åldern..

För mig är det helt obegripligt hur man kan sätta sin 4-åring på en cross!

• Anonym (kx)
    Anonym skrev 2009-04-28 22:43:06 följande:
    Hallå! Har någon här hört talas om försäkringar?? De gäller inte om det händer något med en 4-åring som kör cross...Snacka om att gå i konkurs, för att inte tala om vad som händer om någon skadas allvarligt. Barn är inte ens tillräckligt mogna att cykla i trafiken förrän i 10-11 års åldern..För mig är det helt obegripligt hur man kan sätta sin 4-åring på en cross!
    Öhh jo man är försäkrad!
Svar på tråden 4 åring på cross