• JASS

Spy under förlossningen

Förlossningen börjar närma sig och jag känner mig allt mer nervös- inte alls som många säger att man istället börjar längta... Men så har jag inte gått över tiden än heller.

Smärtan är mest skrämmande, men en annan sak jag funderat kring är de som spyr. Verkar läskigt på flera sätt, både magkramperna och äckelkänslan, för att inte tala om att man gärna skulle ha velat ha de krafterna över till värkar och krystning istället.

Hur har ni som varit med om det upplevt det?

• Svar på tråden Spy under förlossningen
  • JASS

Tackar för att ni delar med er!

Nä, jag vet att alla inte spyr, men man vet ju inte innan om man tillhör dem som gör det.

Bra att veta att det inte verkar ha att göra med om/hur mycket man ätit innan. (Vill ju gärna våga ladda ordentligt innan det är dags att åka in.)

Appropå mat: Jag har hört att kvinnan bara får flytande mat på förlossningen- om det skulle bli urakutsnitt. Å andra sidan har jag hört dem som ätit (ibland medhavd) mat. Hur var det för er? Förstår att man kanske inte är så sugen på mat just då, men det är ju en annan femma.

• JASS

Ja, illamåedet vill jag ju helst slippa... Det kan ju verkligen få en att känna sig totalt slut.

Intressant att höra att det kan ha med hormonnivåer att göra. Jag spydde rätt mycket under fem veckor i början av graviditeten och har sedan mått bra. Tills för någon vecka sedan. Nu mår jag illa igen, men spyr inte. (Har funderat på om det har att göra med att det är trångt i magen.) Känner ni igen detta att illamåendet kommer tillbaka?

Ja, det är nog bra att vara förberedd på att det KAN hända (och sedan hoppas på att det inte gör det.) Det där om att man kan må illa när barnet passerar "Spinae-piggarna" (osäker på namnet) har jag hört, men att blodtrycket kan påverka var nytt. Vad tror ni- är det bra att testa lustgas- eller dumt att chansa om jag är rädd att må illa och bli yr?

• JASS

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

Ja, jag känner mig lite lugnare nu, både med smärtan och med spyendet.

Ni har ju klarat det, så varför inte jag?

• JASS

Oj, ja det där med frossan var nytt! Har hört att kroppen kan reagera med chock om förlossningen går för fort, då kan man ju frysa och skaka, men det kan alltså ske även om förlossningen tar längre tid?

Svar på tråden Spy under förlossningen