• JASS

Spy under förlossningen

Förlossningen börjar närma sig och jag känner mig allt mer nervös- inte alls som många säger att man istället börjar längta... Men så har jag inte gått över tiden än heller.

Smärtan är mest skrämmande, men en annan sak jag funderat kring är de som spyr. Verkar läskigt på flera sätt, både magkramperna och äckelkänslan, för att inte tala om att man gärna skulle ha velat ha de krafterna över till värkar och krystning istället.

Hur har ni som varit med om det upplevt det?

• Svar på tråden Spy under förlossningen
  • Miss Maya

Jag spydde några gånger under förlossningen. Tycker inte att det tog någon kraft, inte av mig i alla fall, men jag var nog så inne i förlossningen. Nu i efterhand när jag tänker på det tänker jag: Gud vad äckligt och nästan pinsamt. Men just då hade jag inte tid att reflektera över något sådant.

• HannaoNicko

jag spydde inte själv, men jag tror bara att man spyr när bebisen ska passera ett speciellt ställe, så de håller ju inte i sig nån lång stund oftast. När bebisen kommit så långt ner så det är dags att krysta så borde man inte kräkas..tror jag..

• Stor mamma

Jag har inte spytt under mina förlossningar. Ändå har jag ätit som en häst innan.

Haft både lustgas o ryggmärgsbedövning.

Så alla spyr inte under förlossningen

• Megazen

Jag kräktes under förlossningen.När barnet passerade spinnknölarna. Som tur var det mens spinalbedövningen tog, alltså inte under krystverkarna. Sen när krystvärkarna kom orkade jag inte ta lustgas pga illemåendet.

• lunkentuss

Jag spydde efter att ha provat lustgasen, mådde illa en kort stund, spydde o sen var allt som vanligt igen. Det var lika ansträngande att spy, men vad jag kommer ihåg så spydde jag inte under nån värk (eller så gjorde jag det, har faktiskt inget minne av det). Men man blev inte helt slut av kräkandet, utan man var som vanligt efteråt. Jag spydde 3 ggr...

• CiMi

Jag kräktes två ggr, men då var jagg på toaletten och hade duschat för att lindra mina smärtor.
    Jag tror att hade jag kräkts under förlossningen så hade jag nog struntat i det för man är så upptagen med annat Värre o bajsa på sig...hahahaha!

• Miss Maya

Jag håller nog inte riktigt med om det. Jag spydde väldigt spritt under de 30 timmar förlossninge höll i sig. Det var själva värkarna ibland som gjorde att jag blev så illamående så jag var tvungen att spy.

Men under krystskedet spydde jag inte.

HannaoNicko skrev 2009-04-27 20:33:50 följande:
    jag spydde inte själv, men jag tror bara att man spyr när bebisen ska passera ett speciellt ställe, så de håller ju inte i sig nån lång stund oftast. När bebisen kommit så långt ner så det är dags att krysta så borde man inte kräkas..tror jag..
  • Pelargonen

Jag spydde rakt ut vid ett tillfälle. Mådde inte illa, kände aldrig att jag behövde kräkas utan det bara kom. "Oj" sa BM och torkade upp det, var ingen big deal alls. Därefter var maken beredd med en sån där spypåse och jag kräktes två gånger till i den. Brydde mig inte det minsta vilket jag inte var ensam om. Oroade mig innan men vet ju nu att det är rätt vanligt och inget varken jag eller någon annan orkar/har tid att lägga energi på.

• Senap

Jag spydde under hela förlossningen men det var inte något jag upplevde som ett problem då på något konstigt sätt. Jag var koncentrerad på att föda barn.
    Däremot tyckte jag inte det gjorde särskilt ont.

Alla förlossningsupplevelser är subjektiva.

My sugar is raw
  • JASS

Tackar för att ni delar med er!

Nä, jag vet att alla inte spyr, men man vet ju inte innan om man tillhör dem som gör det.

Bra att veta att det inte verkar ha att göra med om/hur mycket man ätit innan. (Vill ju gärna våga ladda ordentligt innan det är dags att åka in.)

Appropå mat: Jag har hört att kvinnan bara får flytande mat på förlossningen- om det skulle bli urakutsnitt. Å andra sidan har jag hört dem som ätit (ibland medhavd) mat. Hur var det för er? Förstår att man kanske inte är så sugen på mat just då, men det är ju en annan femma.

Svar på tråden Spy under förlossningen