• Emster

Går era barn barfota ute?

Jag är själv en riktig barfotaunge och kastar av mig skorna så fort våren kommer, tycker det är så skönt att gå barfota! Min treåring går också barfota så ofta det går.

Här ute på bostadsområdets gård, i den lokala lekparken, på gräsmattorna i området m.m. är vi alla i familjen barfota om sommaren, och naturligtvis kollar jag alltid om jag ser något glassplitter eller dylikt först innan skorna åker av. Hittills har mitt barn fått sammanlagt tre stickor i fötterna under tre år. Självklart kommer jag dock missa någon gång, jag vet att risken för att stickor, glassplitter, brännässlor m.m. kan skada fötterna finns, men jag bedömer den som relativt liten.

Att gå barfota verkar dock upplevas som något ganska konstigt och dessutom provocerande bland andra föräldrar har jag upptäckt, många föräldrar blir snarast hysteriska om deras barn också vill ta av sig skorna och borra ned fötterna i sandlådan. Vi får ofta undrande blickar, även om de vi oftast träffar har vant sig vid barfotaspringet.

Jag undrar hur ni gör, får era små barn gå barfota ute eller inte, och om de inte får det, vad har ni för anledningar? Tycker ni att det är jobbigt om andra barn (och vuxna) springer barfota i parken om era barn inte får göra det?

• Svar på tråden Går era barn barfota ute?
  • Vhilma och Victor

Självklart springer vi barfota! Sååå skönt när gräset kittlar under fötterna.

• Slöjan

Mina barn får gå barfota ute efter midsommar..... tycker det är för kallt på backen innan det...

• Stor mamma

Japp nu gör dom det. Dom fick det första gången i lördags. Oj vad kul dom hade.

Jag springer gärna barfota jag med. Det är så skönt med gräset under fötterna

• Silverkatten06

Min son får gärna gå barfota, men inte ännu. Det är alldeles för kallt på marken anser jag. Dessutom har vi tidvis problem med mycket bin i vår gräsmatta och då är det skotvång...

Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
  • vadskajaghetadå

Nej det brukar dom inte, det har inte blivit av helt enkelt.
    och sen är jag sån hysterisk person när det gäller fästingar, om det är gräs i området.

men annars tycker jag, varför inte, att det upplevs som provocerande av andra?
    Folk är så jäkla skumma...

• jummie

varmt=barfota

Det är ju nästan en mänsklig rättighet! Det ärju underbart när de kommer in på kvällen med näst intill svarta små fötter Kommer ihåg själv hur underbart jag tyckte det var att kunna springa ut direkt utan skor.

• pluppfamiljen

Så fort det blir varmt så ryker skorna av och det är ju så skööönt

5 barns mamma
  • vadskajaghetadå

Om man hälsar på hos svärfars landställe i norrtälje och går barfota på gräsmattan där, då har man garanterat minst 5 fästingar på benen, helt sjukt.

Hälsar man på hos min killes mormor i norrland däremot, då springer/rullar t.om jag i det meter höga gräset.

fick borrelia för ett tag sen, det var inte kul att va förlamad ska jag säga!

• Prinsessan Leia

Älskar att springa barfota! Jag är nog värre än barnen

• Norrskenet

Visst får mina barn vara barfota, sen när det är tillräckligt varmt! (bor i norra Sverige) Träffade tom. en läkare som frågade om barnem får vara barfota. Hon sa att det är jättebra för fötterna!

Svar på tråden Går era barn barfota ute?