Går era barn barfota ute?
Jag är själv en riktig barfotaunge och kastar av mig skorna så fort våren kommer, tycker det är så skönt att gå barfota! Min treåring går också barfota så ofta det går.
Här ute på bostadsområdets gård, i den lokala lekparken, på gräsmattorna i området m.m. är vi alla i familjen barfota om sommaren, och naturligtvis kollar jag alltid om jag ser något glassplitter eller dylikt först innan skorna åker av. Hittills har mitt barn fått sammanlagt tre stickor i fötterna under tre år. Självklart kommer jag dock missa någon gång, jag vet att risken för att stickor, glassplitter, brännässlor m.m. kan skada fötterna finns, men jag bedömer den som relativt liten.
Att gå barfota verkar dock upplevas som något ganska konstigt och dessutom provocerande bland andra föräldrar har jag upptäckt, många föräldrar blir snarast hysteriska om deras barn också vill ta av sig skorna och borra ned fötterna i sandlådan. Vi får ofta undrande blickar, även om de vi oftast träffar har vant sig vid barfotaspringet.
Jag undrar hur ni gör, får era små barn gå barfota ute eller inte, och om de inte får det, vad har ni för anledningar? Tycker ni att det är jobbigt om andra barn (och vuxna) springer barfota i parken om era barn inte får göra det?