• Jessie 89

Farligt med kattbett?

Hej!
    Imorse klockan nio blev jag biten av min panikslagne katt,
    då han hade fastnat med huvudet mellan fönsterbrädat och fönstret.
    Bettet gjorde han som sagt i panik och han bet mig i ena fingret och
    mitt i handen. Jag sköljde med vatten och med Desivon,
    sedan la jag på ett plåster. Nu är klockan 18.52, handen och fingrarna är
    jätte svullet och det gör hemskt ont i hela handen.
    På baksidan av handen har jag knappt någon känsel och där är det även svullet.
    Där bet mig katten inte ens. Jag vet inte vad jag ska göra!
    Stelkrampsspruta tog jag när jag var 10år och nu är jag 20år.
    Behöver verkligen hjälp med detta. Jag blev biten förra året av en katt också
    och symptomen var ganska lika som de jag har nu, men då åkte jag ej in till sjukan.
    Och det blev inga komplikationer då.
    Men eftersom jag är gravid nu funderar jag faktiskt på att ringa och fråga hur jag ska göra med detta. Har heller inget nummer till någon sjukhusrådgivning..

Snälla, behöver hjälp.

• Svar på tråden Farligt med kattbett?
  • Mizan

sjukvårdsupplysningen tele nr 1177

• enannan

Katter biter ju männsikor av misstag lite hela tiden, men med de symptomen skulle det säkert inte skada att visa upp det för en läkare eller hälsovårdare/sjukskötare. Tror ändå knappast att du behöver oroa dig, brukar gå bra :) Nummerupplysningen eller internet ger dig nummer till upplysning eller hälsocentral :)

• BlommyNess12

Ring sjukvårsupplysningen, man får ett nummer på eniro.. Jag fick ligga inne med dropp med antibiotika var 12:e timma på nyårsafton då min katt bet mig..

Fick åka hem nästa dag. Det kan vara jättefarligt sa dom, en viss bakterie som finns i katters saliv är giftig för människor.

Jag fick ingen stelkrampsspruta för att jag nyligen hade fått en.

• BlommyNess12

Hade samma symptom som dig kan tilläggas.

• Fyrbarnsmorsa

Av egen erfarenhet så vet jag att du behöver stelkrampsspruta och ev antibiotika.Ring sjukhuset så får du förmodligen komma direkt.

• Maggan78

Du kan få akutnumret till närmsta sjukhus på ditt landstings hemsida.

Jag skulle nog kolla upp det om jag vore dig!

• Maggan78

Du kan få akutnumret till närmsta sjukhus på ditt landstings hemsida.

Jag skulle nog kolla upp det om jag vore dig!

• ester

Jag har sett ganska många otäcka kattbett
    Jag säger som många, kontakta din närmaste akutmottagning. Infektionen kan sprida sig snabbt. Antibiotika hjälper. Stelkrampsskyddet borde du ha, då det räcker i 30 år. Ibland ger dom en spruta till, för säkerhetsskull.

• mandelblomma

nu kanske de tär sent, men vid kattbettt ska man alltid in till läkare för bedömmning- stelkramp behövs egentligen sällan--men ges lite på slentrian ändå...men har man grundvaccinet räcker det i 30 år.
    Men katter har bakterier -Pasteurella - som behöver antibiotika behandlas och har man otur kan det svälla upp och bli riktigt fula sår, i synnerhet om bettet tar i en led.

Svar på tråden Farligt med kattbett?