Inlägg från: mandelblomma |Visa alla inlägg
  • mandelblomma

Farligt med kattbett?

nu kanske de tär sent, men vid kattbettt ska man alltid in till läkare för bedömmning- stelkramp behövs egentligen sällan--men ges lite på slentrian ändå...men har man grundvaccinet räcker det i 30 år.
    Men katter har bakterier -Pasteurella - som behöver antibiotika behandlas och har man otur kan det svälla upp och bli riktigt fula sår, i synnerhet om bettet tar i en led.

• mandelblomma
    EKJ76 skrev 2009-04-28 20:34:42 följande:
    Ja, kattbett kan vara livsfarliga. Se till så du får rätt antbiotika om du får något, alla sorter funkar inte.
    fast det är rätt vedertaget bland läkare, så det behöver man inte veta själv ;)
  • mandelblomma
    EKJ76 skrev 2009-04-28 20:40:35 följande:
    Jag har hört om flera som fått fel sort, better safe than sorry
    men hur tusan ska gemene man veta vilken sort man ska ha då menar du ;)
    Har sett en hel del kattbett på jobbet o har då aldrig jobbat med en doktor som skrivit ut fel medicin--
  • mandelblomma
    Limefrukt skrev 2009-04-28 20:49:46 följande:
    Stelkrampssprutan man fick i skolan behöver boostas på enl. vad jag fick höra när jag skar mig djupt i fingret. De är visst inte så säkra på hur länge den räcker. Så det är nog säkrast att ta en till! Sen kan ju kattbett bli ganska infekterade. Så jag håller med ovanstående om att det nog är bäst att låta någon titta på det.
    jo man vet att om man tagit alla grundsprutor så har man ett skydd i 30 år...man vet tockså att man övervaccinerar för säkerhets skull, i synnerhet lite oerfarna nya läkare..
Svar på tråden Farligt med kattbett?