förlossningstips!
Ett tips till: Ha ett öppet sinne inför bedövning eller ej !
Eftersom man inte vet vilken smärta som komma skall, så är det ju svårt att veta ifall man behöver bedövning eller inte.
Skit i att vara "duktig" utan lyssna till din kropp istället. Om det går bra utan så ok, men om inte, ta emot bedövning!!
Varför jag säjer detta är för att jag själv hade bestämt att absolut inte ta bedövning vid min första förlossning. Följden blev att jag inte orkade eller ville delta till slut, ville bara få dö....faktiskt. :(
Andra förlossningen tog jag ryggbedövning(annars hade jag aldrig vågat bli gravid..) Den funkade jättebra och jag upplevde min förlossning på ett helt annat sätt, jag var aktiv,fick vilopaus i värkarbetet(medan jag fortsatte öppna mej) Hela upplevelsen blev positiv istället för en upplevelse med dödslängtan..
Tänk på att alla är olika med olika behov, så följ din kropps behov istället för att lyssna på andra för mycket! :)
Ta med gott fika/dricka/godis också!!!! det är inget höjdarfika som serveras efter förlossningen...och man är ofta jättehungrig!!! :)
LYCKA TILL !!!!
// Annette
V.40+11