• Fru4Maj07

Barnmorskan sa att ägglossningstest är en bluff. Litar du på testen?

För ett tag sen när jag besökte barnmorskan berättade jag om de ägglossningstest som jag använt och till svar fick jag att de bara är en bluff och att de i själva verket är försent när testet väl visar "positivt". Jag tror faktiskt på detta och att det är därför vi missat varje ägglossning, för de gånger när kroppen gett mig tydliga signaler har jag bara struntat i det och tänkt att "testet visar ju ingen stegring". Denna månaden som var lyssnade jag på kroppen och visste att jag verkligen hade ägglossning, men vad visade testet? Negativt. Så nu kastar jag alla såna test i papperskorgen! Vad har du för erfarenheter av såna test? Litar du på dom?

• Svar på tråden Barnmorskan sa att ägglossningstest är en bluff. Litar du på testen?
  • Sniglar och Krut

Nej, jag tror knappast att barnmorskor och läkare på IVF-kliniker skulle tala om ägglossningstester om de vore bluff.
    Hormonnivån stiger ju inför ägglossningen, vilket testen visar. Det är ju inga konstigheter.

• Sniglar och Krut
    Sniglar och Krut skrev 2009-04-28 23:06:30 följande:
    Nej, jag tror knappast att barnmorskor och läkare på IVF-kliniker skulle tala om ägglossningstester om de vore bluff. Hormonnivån stiger ju inför ägglossningen, vilket testen visar. Det är ju inga konstigheter.
    Eh, ser knasigt ut. Jag svarade nej, men svaret på din fråga är, ja. Jag litar på ägglossningstester. Dock tror jag att väldigt många inte vet hur dom faktiskt fungerar och det kan vara jäkligt svårt att förstå stegringarna och när det verkligen är dags.
  • Fru4Maj07

Men det var ju precis vad hon sa att det var en bluff. Hon borde väl veta vad hon pratar om?

• Sniglar och Krut
    Fru4Maj07 skrev 2009-04-28 23:08:12 följande:
    Men det var ju precis vad hon sa att det var en bluff. Hon borde väl veta vad hon pratar om?
    Väldigt många andra barnmorskor och läkare borde väl veta vad dom pratar om?
  • KollarLite

Jag litar inte på några sådana hemmatester

• timberhochmandie

Jag litar på testen. Tycker att din BM använder lite konstiga ord. Bluff tror jag då rakt inte att det är (de mäter ju faktiskt hormonnivåerna) men sedan är det ju liksom upp till den mänskliga faktorn i andra änden att tolka testen och där kan det ju bli lite knasigt... Din BM menade kanske att REKLAMEN är en bluff eftersom det i regel är smartare att ha spermier redo och väntande när ägget släpper än att sätta igång först när ÄL-testet visar positivt?

• Fru4Maj07
    timberhochmandie skrev 2009-04-28 23:11:53 följande:
    Jag litar på testen. Tycker att din BM använder lite konstiga ord. Bluff tror jag då rakt inte att det är (de mäter ju faktiskt hormonnivåerna) men sedan är det ju liksom upp till den mänskliga faktorn i andra änden att tolka testen och där kan det ju bli lite knasigt... Din BM menade kanske att REKLAMEN är en bluff eftersom det i regel är smartare att ha spermier redo och väntande när ägget släpper än att sätta igång först när ÄL-testet visar positivt?
    Nej hon menade att själva testet är en bluff.
  • Sniglar och Krut

När jag var på VUL för att vi skulle påbörja vår IVF-behandling så hade jag tagit ett ägglossningstest på dagen. Det visade stegring, och läkaren sa att min ägglossning var på gång inom 24 timmar när han kollade äggblåsorna.
    Så jag är ett levande bevis på att dom faktiskt fungerar

• timberhochmandie
    Fru4Maj07 skrev 2009-04-28 23:12:54 följande:
    Nej hon menade att själva testet är en bluff.
    Då antar jag att hon pratade om ett visst märke som inte fungerar..??? För testerna mäter ju halten av LH och de halterna stiger FÖRE ÄL. Men visst, de är ju inget vidare om man vill ha bekräftat att man sedan verkligen FÅR ÄL. Du kan få LH-stegring och positivt ÄL-test utan att sedan ha ÄL, men det låter inte som om det var det hon menade heller..?
  • Maria Helena

Jag litar på ägglossningstesterna, med hjälp av dem har jag fått tre barn och lyckats med inseminationen på första försöket. Jag har gjort insemination med alla mina barn.

Svar på tråden Barnmorskan sa att ägglossningstest är en bluff. Litar du på testen?