Du måste logga in för att svara i en tråd.

• fru bengtsson

Sover enbart i min famn....

Min dotter, som snart är 7 veckor, vill helst bara sova i min eller pappas famn. Visst, det är mysigt, men inte alltid genomförbart eftersom vi har en 3-åring hemma också!
    Jag har försökt med vagnen, vaggan, hennes säng, vår säng, babysittern, ja allt! Somnar hon hos oss så vaknar hon 10-15 minuter efter att vi lagt ner henne, och lägger vi henne när hon är vaken så somnar hon inte alls...
    Imorse vaknade hon vid 8 och har sedan dess bara sovit några korta snuttar, och det märks ju att hon behöver mer sammanhängande vila för att orka.
    Sjalen sover hon rätt bra i, men hon får såna värmeutslag i ansiktet och det känns inte heller bra. Dessutom orkar jag inte bära så hela dagarna....
    Som tur är sover hon bra på nätterna, då sover hon i sin spjälsäng och vaknar oftast bara en gång vid 5-tiden för att äta och sover sedan hos oss tills det blir morgon "på riktigt".

Så, vad gör jag? Någon som har erfarenheter, tips och idéer? Allt är av intresse....

• Svar på tråden Sover enbart i min famn....
  • Aldeburgh

Skaffa en bärsjal, då kan du göra saker samtidigt som lillan (förhoppnigsvis) sover i sjalen.

• Aldeburgh

Skall tillägga att vi hade det precis likadant de första månaderna, och jag tycker det är jättesynd att inte jag visste mer om sjalar då. Tänk vad det hade underlättat mycket.
    Lycka till!

• Gisse the one and only

Hej frugan Jo jag hade det så med min plutt också, men jag hade ju bara jättestora syskon, så det gick ju bra. Men han sov på mig hela dagarna utom när vi gick ut med vagnen, då kunde han sova länge. Men inte inomhus i vagnen, det gillade han inte. Det gick faktiskt över av sig själv vid ca 3 månaders ålder och det var en lättnad

Hoppas det löser sig, det låter som om du fått en som vill gosa hela tiden och det får man nog leva med, min kommer fortfarande in och ska sov PÅ mamma på natten, tungt, varmt och ingen sömn:--D Kram!!

• fru bengtsson

Aldeburgh: Tack för ditt svar. Som sagt så har jag bärsjal, men bl a eftersom hon får såna värmeutslag så funkar den inte jämt.

Gislöv: Hej!
    Här sovs det inte ens under promenader i vagnen! Skam den som ger sig, vi "tränar" med vagnen och hoppas att det blir bättre så småningom!

• Killer

Känner så väl igen mig! Läste upp ditt inlägg för pappan också och han log igenkännande... vår bebis på 8 veckor kan inte sova i spjälsängen heller ens på natten, på natten när jag ammat får jag ibland inte flytta på mig, hon ska ha bröstvårtan i munnen...

Men skam den som ger sig... vi "tränar" också med vagnen och så vidare... men jag är givetvis tacksam för tips (vi har bärsele till vår dotter, den sover hon gott i och hon blir inte så varm...)

• Aldeburgh

fru bengtsson: förlåt, jag missade det där med sjalen, ber verkligen om ursäkt.

• Aldeburgh

Hur länge väntar ni innan ni lägger ner henne? Jag har läst någonstans att det tar cirka 20 minuter innan de kommer in i sin djupsömn och att man skall lägga ned dem först då för att vara på den säkra sidan. Annars så skulle ni kunna prova att lägga henne på mage och buffa henne lite lätt på rumpan och sedan, när hon somnat, vända tillbaka henne igen. Det funkar här i alla fall.

• Mumin

Det låter precis som min dotter! Exakt! Ville bara sova i famnen på dagen, inte ens i en rullande vagn. Men om man la henne sovandes i hennes säng på kvällen så var det precis som att hon fattade att det var kväll och sov 20-06 med en eller två matpauser bara. Märkligt!
    Vid ca 3-4 månader började hon sova i rullande vagn.

Hur vi gjorde? Vi lät helt enkelt henne sova i vår famn. Fick hon inte sammanhängande sömn blev hon ju helt omöjligt ledsen. Jag såg ganska många filmer under min mammaledighet med andra ord och många långa promenader.
    Jag tyckte inte att det var särskilt jobbigt eftersom jag inte behövde bära henne hela tiden utan kunde ligga i soffan när hon sov på mig.

När hon började dagis (var ca 14 månader) så började hon sova (och somna!) utan att ligga i famnen. När hon var 1,5 år slutade hon tvärt att till och med somna i vår famn.

• Mumin

Såg nu att ni har ett äldre syskon, det är sant att det inte alltid går att ligga i soffan med en bebis på sig....

Lycka till!

Svar på tråden Sover enbart i min famn....