• fru bengtsson

Sover enbart i min famn....

Min dotter, som snart är 7 veckor, vill helst bara sova i min eller pappas famn. Visst, det är mysigt, men inte alltid genomförbart eftersom vi har en 3-åring hemma också!
    Jag har försökt med vagnen, vaggan, hennes säng, vår säng, babysittern, ja allt! Somnar hon hos oss så vaknar hon 10-15 minuter efter att vi lagt ner henne, och lägger vi henne när hon är vaken så somnar hon inte alls...
    Imorse vaknade hon vid 8 och har sedan dess bara sovit några korta snuttar, och det märks ju att hon behöver mer sammanhängande vila för att orka.
    Sjalen sover hon rätt bra i, men hon får såna värmeutslag i ansiktet och det känns inte heller bra. Dessutom orkar jag inte bära så hela dagarna....
    Som tur är sover hon bra på nätterna, då sover hon i sin spjälsäng och vaknar oftast bara en gång vid 5-tiden för att äta och sover sedan hos oss tills det blir morgon "på riktigt".

Så, vad gör jag? Någon som har erfarenheter, tips och idéer? Allt är av intresse....

• Svar på tråden Sover enbart i min famn....
  • Junija

Har du fått en kopia av min dotter?

Precis som Gislöv skriver så gick det över av sig självt, men det tog sin tid vill jag lova. Hon låg "bäst" för sig själv när hon låg i saccosäcken (om den var uppställd) eller i babygymet. Då kunde hon ligga ganska länge och titta och prata med mig.

• fru bengtsson

Aldeburgh: Allt mellan 5 och 30 minuter har jag testat men det verkar inte spela någon roll! Idag testade jag att buffa på henne, och så länge jag buffade fortsatte hon att sova, men så fort jag slutade vaknade hon... Skitunge! Tack för dina tips dock, ska speciellt ha det där med 20 minuter i tankarna och verkligen vänta så länge!

Mumin: Tyvärr är det ju så. Hade nog storasyster sovandes mycket hos mig när hon var bebis, för det är ju så mysigt! I alla fall när man får välja det själv...

• Gävletjejen

Misströsta inte. Jag är idagsläget riktigt nöjd över att jag hade en dotter som inte sov alls eller bara korta stunder på dagarna i början. Då var det jobbigt eftersom vi fick bära, bära, bära (första två månaderna innan hon började leka i gymmet osv.), men det har fått till följd att hon snabbt sov hela nätterna, och gör så fortfarande. Sedan många månader tillbaka sover hon 19-07, äter och sover vidare till 08.30, men bara 2*30 minuter på dagarna. Tro mig...jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt!

• Björkeli

Hej Gumman.

JAg har tyvärr inga råd, men ville skriva ett litet inlägg så du vet att jag försökt komma på något klokt.

Madicken har varit o är likadan, men jag har väl mer eller mindre accepterat det så hon har alltid sovit hos mig under dagarna med... Lärde mig att utföra mkt med en hand...
    Dock har det fungerat ok med vagn för oss, så det löser ju en del när det gäller den stora tösen. Henne har jag kunnat umgås med på uteaktiviteter tack vare vagnen.

Förstår dina tankar kring Manda... Tycker ibland att det är ett evigt pusslandes för att kunna finnas för båda.

Jag skulle dock kunna tänka mig att du kan försöka öva fram att hon kan sova själv. Det gjorde vi med Madicken inför nattsömnen när hon var 6mån. Så nu kan vi göra bådeock. samsover när hon vill o hon sover i egen säng när hon vill.

Men nu var det ju dagen som var erat problem... Men jag tror på att komma på en egen rutin o öva in denna. Fast kanske när hon är lite äldre, runt 3-4mån. O det kommer att ta tid! Men det blir ljusare i framtiden, om man håller sig till rutinen.

>--- ---

• fru bengtsson

Junija: Så kan Ellen ligga vaken och nöjd rätt länge också, men somna? Icke!

• fru bengtsson

Gävletjejen: Så sant! Ellen sover ju faktiskt jättebra på nätterna redan. Tack för den synvinkeln, den ska jag trösta mig med nästa gång jag får bära och bära... Dock vill jag gärna att hon ska sova åtminstone lite mer på dagarna, för nu är hon så trött att hon knappt orkar äta...

Björkeli: Du är klok! Så gjorde vi med Manda när hon var liten och det är värt mycket att de kan somna och sova själva!

• Junija

Fru B: Vilken liten rackarunge du har
    Hon gillar inte att ha snutte heller? Det fick iaf min dotter att somna, en bit fleecetyg som hon borrade in huvudet i när hon blev lite trött.

Eller kan hon kanske fortsätta sova om du låter henne ha en tröja som du använt under en dag, nära sitt ansikte - dvs att hon har lukten av dig kvar?

• fru bengtsson

Junija: Bra tips - redan provade utan effekt! Snutte har hon haft men hon drog den bara över huvudet och låg och kippade efter luft, så det törs jag faktiskt inte låta henne ha...

• fru bengtsson

Känns iaf bra att vi inte är ensamna om att ha det så här!
    Det som är konstigast är att hon är ganska pigg och nöjd mest hela tiden, men så fort man tar henne i famnen eller hon ska äta så slocknar hon! Alltså borde hon ju faktiskt behöva sova lite mer än vad hon gör... ? Dessutom är hon i princip klarvaken på en gång hon slår upp ögonen, även hon hon bara sovit typ 20 minuter, så det är svårt att hinna med att söva om henne.

• Junija

Fru B: Aj aj, det låter som att mamma är bäst ändå
    Är övertygad om att det kommer gå över inom en inte allt för lång framtid.

(Jag var också orolig vad gäller snuttefilten, men fleecetyget gick jättebra att andas genom, men visst det känns inte helt tryggt. Jag tog alltid bort den så fort hon somnat.)

Svar på tråden Sover enbart i min famn....