• fru bengtsson

Sover enbart i min famn....

Min dotter, som snart är 7 veckor, vill helst bara sova i min eller pappas famn. Visst, det är mysigt, men inte alltid genomförbart eftersom vi har en 3-åring hemma också!
    Jag har försökt med vagnen, vaggan, hennes säng, vår säng, babysittern, ja allt! Somnar hon hos oss så vaknar hon 10-15 minuter efter att vi lagt ner henne, och lägger vi henne när hon är vaken så somnar hon inte alls...
    Imorse vaknade hon vid 8 och har sedan dess bara sovit några korta snuttar, och det märks ju att hon behöver mer sammanhängande vila för att orka.
    Sjalen sover hon rätt bra i, men hon får såna värmeutslag i ansiktet och det känns inte heller bra. Dessutom orkar jag inte bära så hela dagarna....
    Som tur är sover hon bra på nätterna, då sover hon i sin spjälsäng och vaknar oftast bara en gång vid 5-tiden för att äta och sover sedan hos oss tills det blir morgon "på riktigt".

Så, vad gör jag? Någon som har erfarenheter, tips och idéer? Allt är av intresse....

• Svar på tråden Sover enbart i min famn....
  • Phio

Vilken mysig lite sötnos du har ;=) inte helt olik min (10 v.). Du har ju fått en massa goda idéer ovan, så jag har kanske inte så mycket att komma med. Men min lilla skrutta verkar vara helt övertygad om att hon missar en massa kul om hon somnar, så hon har väldigt svårt att komma till ro. Men numera kan hon somnar i vagnen, dessvärre (?) vaknar hon efter cirka 20 minuter och tror att hon är utvilad (vilket hon INTE är, det märks ganska snart). Jag har börjat köra en fuling ibland - när hon har somnat ställer jag henne under köksfläkten... Spädbarn sägs ju gilla sk. vitt ljud (dammsugare, fläkt odyl.), och min tjej sover då gott i över en timma. (Tydligen finns vitt ljud att köpa på cd numera!)

Jag vill inte vänja henne vida att somna till det ljudet, men ställer henne där när hon väl sover. Detta tar jag oftast till på nån eftermiddag då hon hela dagen har sovit dåligt, annars blir det pannkaka av kvällen senare.

Ja, det var ju inte direkt nåt tips för att du ska kunna lägga henne ifrån dig... Kan hon somna om du liger bredivd henne i din säng/soffa? Det kan ju vara ett steg iallafall. Hoppas det ordnar sig..!

• Junija

Phio:
    Bra idé. Har jag glömt (minnet, minnet )
    Jag brukade faktiskt "ratta in" en icke-befintlig radiostation åt min dotter. Det brusade finfint

• mussepigg

åh ja det där känner jag igen! tyvärr kan jag säga att min son var sån ända tills han blev ca 6 mån. han vill bara vara i famnen, jag kunde aldrig sova under dagen för att han sov i min famn o sov bara 30 min åt gången typ 5-6 omgångar/dag!jag har haft det rejält tufft! sen började jag gå ut med vagnen mer för att han skulle vänja sig att somna utan mig..det gick bra,men han sov bara 30 min.
    min bästa tips är att hålla ut och skaffa en sjal!jag köpte sjalen lite för sent,men den är skonsammare mot ryggen så man slipper ryggvärk när man ska gå runt med lillen i famnen.hoppas det hjälpte lite i allafall

• Phio

Junija - det var ju smart, då slipper jag ha henne framför spisen hela tiden

• Junija

Phio:

Kanske sparar det på elräkningen lite också

• fru bengtsson

Phio och Junija: Bra tänkt! Själv har jag kört med riktig radio, men bruset kanske fungerar bättre! *antecknar för att prova imorgon*

mussepigg: Har sjal, hon sover där just nu!

• fru bengtsson

Någon mer med bra tips att testa?

• Krümel

Jag har läst (Anna Wahlgren) att det är efter 10 minuter de sover hårdast. Efter 20 minuter "seglar de upp till ytan" igen och samma sak efter 40-45 minuter. Tycker att jag märker av de där 45 minutrarna väldigt tydligt faktiskt.

Hur som helst, tycka vad man vill om Anna Wahlgren men hennes standardmodell (www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php väldigt värdefull som riktlinje för mig. Sen är det bara det det är, en riktlinje - ingen lag!
    Mer om standardmodellen kan man läsa i Barnaboken. JKan verkligen rekommendera att läsa den ordentligt. (Den är inte så tjock som den ser ut eftersom du inte läser hela på en gång). Jag tycker det står mycket bra om sömn där men har inte själv gjort som man "ska" eftersom jag inte varit motiverad till det. De verktyg hon skriver om och vissa principer har dock funkat bra.

• Krümel

Vill tillägga att när man tillämpar standardmodellen handlar det om att få i bebisen så mycket mat som bara är möjligt! För oss var aldrig sovandet så regelbundet att det alltid var 2 timmar, det varierade. Men det kändes helt ok. Försökte dock ha koll på antalet vakentimmar så det inte blev för mycket. Det står mer om det i Verktygslåden i en länk nedtill på sidan jag länkade till.

• fru bengtsson

Krümel: Tack för tipset! Ska läsa imorgon, just nu är jag lite för trött....

• Lalune2

Tänkte föreslå babybjörn (om ingen annan har gjort det) men såg att du får ont i ryggen av sjalen. Jag har väldigt ont i ryggen i normala fall men BB funkade faktiskt kanon för mig.

• fru bengtsson

Soleil: Fast jag får inte ont i ryggen, det är mer att jag inte _orkar_ (som i ids eller vill) bära hela dagarna. Krisar det så gör jag ju det förstås, men jag vill faktiskt helst inte...
    Tycker att det skulle vara jättebra om hon kunde sova i vagnen och få frisk luft, och att jag fick åtminstone _lite_ tid bara för Manda varje dag....

• Fabians mamma

Håll ut och hoppas att det "går över" snart Det var samma visa här, på dagarna ville lille killen hänga upp å ner på armen hela tiden. Sov hur gott som helst men så fort jag närmade mig sängen eller vaggan så slog han upp sina blå. Nu är han 4 månader och har inget emot att somna och sova själv i sin säng/vagga eller vår säng. Gjorde inget särskilt utan succesivt började han tycka att det var ok att inte ligga på mig hela tiden. Försökte leva efter min egen påhittade metod - "ju mindre han får skrika nu desto mindre kommer han skrika sen - metoden". Den verkar ha funkat men det blev inte mycket "egentid" för mig trots att han sov största delen av dagarna i början. Hade dock kanontur med vagnen - där kunde han sova i fyra-fem timmar i sträck. Då kunde jag ägna mig åt "storebror" - vår hund

Det är ju en så kort tid de är så små och vill vara så nära precis hela tiden - men det är lätt och säga efteråt, när man är mitt i det bara vill man ha en liiiiiten stund för sig själv! Och speciellt när man som du har ett till barn som vill vara med och dela på mamma. Ni kanske kan mysa ihop alla tre?! Läsa en bok i soffan i en stor lycklig mamma-barn-hög

• fru bengtsson

Fabians mamma: Tack för att du ger mig lite hopp! Det jag fffa skulle vilja är ju att hon kan sova i vagnen. Sov din lille kille i vagnen oavsett om du var ute på promenad eller inte? Gjorde han det ända från början isf? Jag har ju för mig att in stora tjej gjorde det, men enligt hennes farmor satt jag mycket med henne i knä från början också! Man glömmer fort, och tur är väl det!

• Fabians mamma

Han somnade så fort jag lagt honom i liften och lyft upp den... tror det var så ända från början (ja man har ju minne kortare än en fisk). När han somnat kunde han sova flera timmar i sträck även om vagnen stog stilla, var också väldigt lätt att få honom att somna om med lite rull om han vaknade till. Tror att han helt enkelt gillar att vara ute. Har inte provat ha honom i vagnen inne men vi brukade ta ur liften ställa den i vaggan, då kunde han sova vidare en stund men aldrig så länge som ute. Vaggan tycker jag funkade bra, den har räddat många middagar. Släpade runt den i lägenheten så att han kunde vara nära mig hela tiden. Han sover fortfarande i vagggan på dagen men jag behöver inte vagga honom längre. Han gillar att åka vagn fortfarande (låter som jag pratar om en 5 åring fast han bara är 4 månader) men det är inte säkert att han somnar. Så länge vi rullar brukar det vara helt ok att ligga men om jag stannar vill han ofta komma upp. Så det ändrar sig ju otroligt snabbt.

Själv har jag otroligt svårt att "softa" vilket ju är det enda man borde göra med en liten, jag tyckte att om han ändå skulle sova så kunde han väl ligga själv så jag fick diska och göra allt det där andra.... så ett råd jag skulle gett till mig själv (och som jag skulle ha blivit sur över ) är att ta ett djjupt andetag och tänka på att tiden går sååååå fort! Något som har funkat bra nu på slutet upptäckte jag av en slump. Fick några nallar i present och satte dem i sängen för någonstans ska man ju göra av dem. När Fabian skulle sova tog han tag i en nalle och kramade den - sen dess får han nallen när det är sovdags. Om du inte har testat redan så kan du ju prova att "bulla upp" med kuddar eller gosisar där hon ska sova. Och du, snart är hon 4 månader och vill aldrig ligga som en liten groda på bröstet...åh, vad myyyysigt det var...(du ser, jag har redan glömt att jag kände mig som jag hade en - om än mysig - fotboja).

• Tjohalia

Vet inte om någon redan skrivit det, men en sak som funkade bra för oss iaf när hon var lite mindre var att vira in henne ganska tajt i en filt där det blev varmt och trångt, då märkte hon inte att vi la ner henne efter att hon somnat hos oss...

Svar på tråden Sover enbart i min famn....