Inlägg från: Fabians mamma |Visa alla inlägg
  • Fabians mamma

Sover enbart i min famn....

Håll ut och hoppas att det "går över" snart Det var samma visa här, på dagarna ville lille killen hänga upp å ner på armen hela tiden. Sov hur gott som helst men så fort jag närmade mig sängen eller vaggan så slog han upp sina blå. Nu är han 4 månader och har inget emot att somna och sova själv i sin säng/vagga eller vår säng. Gjorde inget särskilt utan succesivt började han tycka att det var ok att inte ligga på mig hela tiden. Försökte leva efter min egen påhittade metod - "ju mindre han får skrika nu desto mindre kommer han skrika sen - metoden". Den verkar ha funkat men det blev inte mycket "egentid" för mig trots att han sov största delen av dagarna i början. Hade dock kanontur med vagnen - där kunde han sova i fyra-fem timmar i sträck. Då kunde jag ägna mig åt "storebror" - vår hund

Det är ju en så kort tid de är så små och vill vara så nära precis hela tiden - men det är lätt och säga efteråt, när man är mitt i det bara vill man ha en liiiiiten stund för sig själv! Och speciellt när man som du har ett till barn som vill vara med och dela på mamma. Ni kanske kan mysa ihop alla tre?! Läsa en bok i soffan i en stor lycklig mamma-barn-hög

• Fabians mamma

Han somnade så fort jag lagt honom i liften och lyft upp den... tror det var så ända från början (ja man har ju minne kortare än en fisk). När han somnat kunde han sova flera timmar i sträck även om vagnen stog stilla, var också väldigt lätt att få honom att somna om med lite rull om han vaknade till. Tror att han helt enkelt gillar att vara ute. Har inte provat ha honom i vagnen inne men vi brukade ta ur liften ställa den i vaggan, då kunde han sova vidare en stund men aldrig så länge som ute. Vaggan tycker jag funkade bra, den har räddat många middagar. Släpade runt den i lägenheten så att han kunde vara nära mig hela tiden. Han sover fortfarande i vagggan på dagen men jag behöver inte vagga honom längre. Han gillar att åka vagn fortfarande (låter som jag pratar om en 5 åring fast han bara är 4 månader) men det är inte säkert att han somnar. Så länge vi rullar brukar det vara helt ok att ligga men om jag stannar vill han ofta komma upp. Så det ändrar sig ju otroligt snabbt.

Själv har jag otroligt svårt att "softa" vilket ju är det enda man borde göra med en liten, jag tyckte att om han ändå skulle sova så kunde han väl ligga själv så jag fick diska och göra allt det där andra.... så ett råd jag skulle gett till mig själv (och som jag skulle ha blivit sur över ) är att ta ett djjupt andetag och tänka på att tiden går sååååå fort! Något som har funkat bra nu på slutet upptäckte jag av en slump. Fick några nallar i present och satte dem i sängen för någonstans ska man ju göra av dem. När Fabian skulle sova tog han tag i en nalle och kramade den - sen dess får han nallen när det är sovdags. Om du inte har testat redan så kan du ju prova att "bulla upp" med kuddar eller gosisar där hon ska sova. Och du, snart är hon 4 månader och vill aldrig ligga som en liten groda på bröstet...åh, vad myyyysigt det var...(du ser, jag har redan glömt att jag kände mig som jag hade en - om än mysig - fotboja).

Svar på tråden Sover enbart i min famn....