Inlägg från: fru bengtsson |Visa alla inlägg
  • fru bengtsson

Sover enbart i min famn....

Min dotter, som snart är 7 veckor, vill helst bara sova i min eller pappas famn. Visst, det är mysigt, men inte alltid genomförbart eftersom vi har en 3-åring hemma också!
    Jag har försökt med vagnen, vaggan, hennes säng, vår säng, babysittern, ja allt! Somnar hon hos oss så vaknar hon 10-15 minuter efter att vi lagt ner henne, och lägger vi henne när hon är vaken så somnar hon inte alls...
    Imorse vaknade hon vid 8 och har sedan dess bara sovit några korta snuttar, och det märks ju att hon behöver mer sammanhängande vila för att orka.
    Sjalen sover hon rätt bra i, men hon får såna värmeutslag i ansiktet och det känns inte heller bra. Dessutom orkar jag inte bära så hela dagarna....
    Som tur är sover hon bra på nätterna, då sover hon i sin spjälsäng och vaknar oftast bara en gång vid 5-tiden för att äta och sover sedan hos oss tills det blir morgon "på riktigt".

Så, vad gör jag? Någon som har erfarenheter, tips och idéer? Allt är av intresse....

• Svar på tråden Sover enbart i min famn....
  • fru bengtsson

Aldeburgh: Tack för ditt svar. Som sagt så har jag bärsjal, men bl a eftersom hon får såna värmeutslag så funkar den inte jämt.

Gislöv: Hej!
    Här sovs det inte ens under promenader i vagnen! Skam den som ger sig, vi "tränar" med vagnen och hoppas att det blir bättre så småningom!

• fru bengtsson

Aldeburgh: Allt mellan 5 och 30 minuter har jag testat men det verkar inte spela någon roll! Idag testade jag att buffa på henne, och så länge jag buffade fortsatte hon att sova, men så fort jag slutade vaknade hon... Skitunge! Tack för dina tips dock, ska speciellt ha det där med 20 minuter i tankarna och verkligen vänta så länge!

Mumin: Tyvärr är det ju så. Hade nog storasyster sovandes mycket hos mig när hon var bebis, för det är ju så mysigt! I alla fall när man får välja det själv...

• fru bengtsson

Junija: Så kan Ellen ligga vaken och nöjd rätt länge också, men somna? Icke!

• fru bengtsson

Gävletjejen: Så sant! Ellen sover ju faktiskt jättebra på nätterna redan. Tack för den synvinkeln, den ska jag trösta mig med nästa gång jag får bära och bära... Dock vill jag gärna att hon ska sova åtminstone lite mer på dagarna, för nu är hon så trött att hon knappt orkar äta...

Björkeli: Du är klok! Så gjorde vi med Manda när hon var liten och det är värt mycket att de kan somna och sova själva!

• fru bengtsson

Junija: Bra tips - redan provade utan effekt! Snutte har hon haft men hon drog den bara över huvudet och låg och kippade efter luft, så det törs jag faktiskt inte låta henne ha...

• fru bengtsson

Känns iaf bra att vi inte är ensamna om att ha det så här!
    Det som är konstigast är att hon är ganska pigg och nöjd mest hela tiden, men så fort man tar henne i famnen eller hon ska äta så slocknar hon! Alltså borde hon ju faktiskt behöva sova lite mer än vad hon gör... ? Dessutom är hon i princip klarvaken på en gång hon slår upp ögonen, även hon hon bara sovit typ 20 minuter, så det är svårt att hinna med att söva om henne.

• fru bengtsson

Phio och Junija: Bra tänkt! Själv har jag kört med riktig radio, men bruset kanske fungerar bättre! *antecknar för att prova imorgon*

mussepigg: Har sjal, hon sover där just nu!

• fru bengtsson

Någon mer med bra tips att testa?

• fru bengtsson

Krümel: Tack för tipset! Ska läsa imorgon, just nu är jag lite för trött....

• fru bengtsson

Soleil: Fast jag får inte ont i ryggen, det är mer att jag inte _orkar_ (som i ids eller vill) bära hela dagarna. Krisar det så gör jag ju det förstås, men jag vill faktiskt helst inte...
    Tycker att det skulle vara jättebra om hon kunde sova i vagnen och få frisk luft, och att jag fick åtminstone _lite_ tid bara för Manda varje dag....

• fru bengtsson

Fabians mamma: Tack för att du ger mig lite hopp! Det jag fffa skulle vilja är ju att hon kan sova i vagnen. Sov din lille kille i vagnen oavsett om du var ute på promenad eller inte? Gjorde han det ända från början isf? Jag har ju för mig att in stora tjej gjorde det, men enligt hennes farmor satt jag mycket med henne i knä från början också! Man glömmer fort, och tur är väl det!

Svar på tråden Sover enbart i min famn....