• lia76

Promenera igång förlossning

Ja alla tips som finns för att sätta igång en förlossning hjälper INTE om barnet och kroppen själv inte är redo för att förlossningen skall starta.
    Men är barnet redo så kan dessa tips hjälpa.

Jag sjläv gick i en jätte brant backe på BF-3, gick både nedför och uppför.
    Jäntan kom morgonen efter på BF-2

Men det berodde not mest på att kroppen och bebis var redo att förlossningen skulle starta, så att min promenad skyndade på det hela.

Sen som inlägg #3 skriver, så är promenader jätte bra när man börjat fått förlossningsvärkar, för det skyndar på öppningskedet

Som sagt.. dessa knep för att starta en förlossning  hjälper inte om kroppen inte är redo för det

Stella och Ida
  • lia76
    Exelle skrev 2009-04-29 16:25:07 följande:
    Det finns en massa "knep", men man vet inte om de fungerar. Hos mig ledde det bara till att jag blev trött, men alla mina barn var sena. Men, om du vill försöka - och kanske misslyckas, här är en del saker du kan göra: Promenera Gå i trappor Bada varmt Ha samlag (sperman ska vara bra för värkarna...? ) Annars är det bara att vänta tills barnet vill komma av sig själv!
    Måste kommentera...
    Färdknäppen (ha sex) hjälper INTE.
    Det behövs en j*a massa spermier för att det skall starta en förlossning.
    Dvs det spelar ingen roll om man kör hårt som kaniner 24/7
    Stella och Ida
  • lia76
    aggexa skrev 2009-04-29 19:55:05 följande:
    Det är inte spermierna det är sädesvätskan från prostatan som har en uppmjukande effekt på livmodertappen. Det sätter helt klart inte igång förlossningen men det kan ha en fördelaktig verkan för den när den väl sätter igång. Att röra sig och gå mycket, speciellt rörelser som trappgång har en positiv effekt, men först när själva förlossningen kommit igång. Det samt sädesvätska har inte igångsättande funktioner, endast underlättande funktioner när det likväl är igång. Det är viktigt att påpeka så inte andra som det inte är dags för ännu tror att det är farligt att gå i trappor eller att ha samlag osv.
    i sädesvätskan finns samma ämne som används vid igångsättning, men i minimala mängder
    Stella och Ida
  • lia76

förvärkar och sammandragningar är samma sak.
    Sen får man förlossningsvärkar, och de gör ont.
    Magen spänner sej och oftast gör de så ont så man inte kan prata när man får en sådan värk.
    Vissa får ont i nedredelen av vagen, visa får ont i hela magen.
    Strålar ut mot ryggen.
    En del känner mest i ryggen och lite i magen.

Men sammandragningar/förvärkar gör oftast inte så jätte ont.
    Visst, de kan göra ont de med, men de gör inte lika ont som förlossningsvärkarna.
    Magen spänner sej som en uppblåst fotboll.
    Det man INTE skall göra när man känner dessa förvärkar är att INTE massera magen.
    Vissa vill gärna stryka på magen för att lindra smärtan som kommer, men det skall man inte göra då det kan sätta igång förlossningsvärkarna (iallafall vad min BM sade till mej).

De SD/förvärkar jag hade kunde ibland göra ont så jag fick vika mej dubbel då jag var ute och gå.
    Jag kunde resa mej från soffan och få dem och blev ståendes ett tag tills de släppte.

De håller ju inte i sej så länge.
    En förlossningsvärk kan hålla i sej i 1 minut.
    (Mina förlossningsvärkar höll i sej ca 1½ minut innan de avtog. Mot slutet när de kom ca 3-4 minut så avlöste de varandra. Då kom de i ett)

Stella och Ida
  • lia76
    Anonym (längtar) skrev 2009-05-02 12:01:45 följande:
    Det finns väl typ 3 sorters "värkar"... Sammandragningar : Livmodern drar ihop sig men det gör inte ont(kanske obehagligt men inte smärtsamt) och de sätter inte igång nåt när det gäller förlossning. Förvärkar: Livmodern drar ihop sig och det gör ont (som menssmärta), men sätter inte heller igång nåt. Värkar: Livmodern drar ihop sig, det gör ont (kraftiga menssmärtor och ryggont) och det är nu som man öppnar sig och förlossningen är igång på riktigt.
    Det du beskriver så är förvärkar och sammadragningar samma sorts värkar, bara det att ibland ör de ont och ibland inte.
    Finns bara två sorters värkar

Problemet med förvärkar är att de ibland kan vara lite smärtsamma och därför svåra att skilja från för tidigt värkarbete, framför allt om du ska föda barn för första gången.

Förvärkar startar från olika håll i livmodern och sprider sig oregelbundet över den. Magen blir hård och putar ut, oftast utan att det känns något speciellt neråt underlivet.

En förlossningsvärk börjar från toppen av livmodern och sprider sig neråt. Då pressas fostret mot bäckenbotten. Det kan upplevas som ett tryck neråt eller rent av göra ont. Många känner också att smärtan sprider sig ut i korsryggen, ungefär som vid mens.

Om du har oregelbundna, glesa sammandragningar som inte känns ut i ryggen eller trycker neråt underlivet så är det med största sannolikhet förvärkar.

Stella och Ida
  • lia76

Här finns lite information:

Mina förvärkar/sammandragningar gör ont!
    Smärtsamma förvärkar/sammandragningar är i och för sig inte något farligt. Men de är ändå en signal på att något inte är bra. Kanske handlar det om alltför stor belastning, att du är överansträngd eller stressad. Det bästa sättet att motverka besvären med smärtsamma sammandragningar är att ta det lugnt. Korta ner arbetsdagen, se till att bli sjukskriven och vila mycket.
    Om du har mycket kraftiga sammandragningar brukar man kontrollera livmoderhalsen med tanke på för tidig förlossning. I vanliga fall brukar inte sammandragningar påverka livmoderhalsen, men om den av någon anledning är försvagad kan det hända att den öppnar sig i förtid.
    Om du känner dig orolig kan du alltid ringa din barnmorska och/eller förlossningen.

www.niomanader.se/content.asp

Stella och Ida
Svar på tråden Promenera igång förlossning