• Vaniljlatte

Hur tidigt börja med varannan vecka?

Ja, min fråga är alltså hur tidigt man kan börja med varannan vecka boende? Vår dotter blev 2 nu i april och from juni kommer pappan bo i samma stad som oss. Perfekt!

Han vill dock köra varannan vecka fr om hon är 3 år, jag har läst att innan 5 är det ingen bra idé. Varför var det dock ingen förklaring på utan något luddigt om barnets minnesbild av den andra föräldern? (jag vill inte ha det tidigare, helst, men det skulle underlätta för oss båda då vi jobbar obekväma tider. MEN såklart går hennes välbefinnande först! Därav min fråga här )

Har haft dotra i 3 veckor i rad, (tyvärr? Jag är ju glad över varje minut, men pappan är desto ledsnare. Han har inte kunnat ta henne sitt helgslut pga olika anledningar jag inte vill ta upp här) Men hon har pratat om och med honom varje dag ändå, de säger nämligen alltid god natt på kvällen per telefon och på dagis har de en "minnesbok" jag antar att hon tittar i ibland och där är ju bilder på både honom och mig..

Och idag hämtade han henne på dagis och det hade inte varit några problem alls. Om hennes minnesbild skulle rubbas på bara en vecka, borde hon ju varit blyg mot honom efter tre? Eller tänker jag fel?

Vad tror ni? Kan man börja med varannan vecka tidigare än 5 år? Och varför ska man vänta annars?

• Svar på tråden Hur tidigt börja med varannan vecka?
  • MillaW

Jag tror absolut man kan börja innan 5 år! Jag vet kompisar som började vid 1 år fast det är enligt min mening helt fel!

Barn är så olika, jag tror att min 3åring skulle klara det, men jag själv skulle inte vilja det. Men barnet går det nog ingen nöd på! Börja lite smått då, innan 3årsdagen. Kanske att hon sover borta 3 dagar i veckan?

Lycka till med vad ni än bestämmer er för!

• Pasadena

Vet inte vad som rekommenderas egentligen.. Kan ni inte testa er fram och se om det funkar med varannan vecka?

• Vaniljlatte

Nu är hon hos sin pappa från ons-sön. Ibland t om till mån. Så det är ju nästan varannan vecka redan kom jag på nu! haha..

Kanske bara jag som är larvig. Det handlar ju bara om 2 dagar till egentligen när jag tänker efter.. {#lang_emotions_innocent}

Just google it!
  • Pochahontas

Du känner ditt barn bäst.

Min son är tio år och vi har fortfarande inte börjat med varannan vecka. Vi fixar det inte nån av oss. Alldeles för mycket saknad. Jag frågar ibland om han hellre vill ha det så, men det vill han absolut inte.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Vaniljlatte
    Pochahontas skrev 2009-04-29 21:06:35 följande:
    Du känner ditt barn bäst. Min son är tio år och vi har fortfarande inte börjat med varannan vecka. Vi fixar det inte nån av oss. Alldeles för mycket saknad. Jag frågar ibland om han hellre vill ha det så, men det vill han absolut inte.
    Ja, det är lite så jag känner.Jag saknar ju henne i samma minut som de stänger dörren om sig, så hjärtat känns som att det ska brista! Men pappan känner ju detsamma... så jag förstår ju honom med att han vill ha varannan vecka..

Det är svårt!
    Just google it!
  • Jessa med 3

Man kan ju ha kortare perioder också - det kanske känns lättare?

• BlommyNess12

Kan ni inte ta t.ex 3 dagar var t.ex mån-ons, ons-fre, fre-sön osv osv i en cirkel?
    Då träffar hon ju er lika mycket menmed kortare intervaller.. Och dessutom får ni barnledigt varannan helg var.

• Vaniljlatte
    BlommyNess12 skrev 2009-04-29 21:50:51 följande:
    Kan ni inte ta t.ex 3 dagar var t.ex mån-ons, ons-fre, fre-sön osv osv i en cirkel?Då träffar hon ju er lika mycket menmed kortare intervaller.. Och dessutom får ni barnledigt varannan helg var.
    Var inne på det, men det känns så hattigt på något sätt. Helst skulle jag som sagt inte vilja behöva "dela med mig", men nu är det ju så att hon har en far som vill vara delaktig i hennes liv och det är jag ju så klart jätteglad över..

Ny fråga!

Hur många dagar måste den som inte har barnet skrivet hos sig, ha barnet för att få bostadsbidrag?
    Just google it!
  • BlommyNess12
    Vaniljlatte skrev 2009-04-29 22:02:28 följande:
    Var inne på det, men det känns så hattigt på något sätt. Helst skulle jag som sagt inte vilja behöva "dela med mig", men nu är det ju så att hon har en far som vill vara delaktig i hennes liv och det är jag ju så klart jätteglad över..Ny fråga!Hur många dagar måste den som inte har barnet skrivet hos sig, ha barnet för att få bostadsbidrag?
    50 % va? Eller har jag fel?
Svar på tråden Hur tidigt börja med varannan vecka?