Inlägg från: Anonym (fd RT-jobbare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fd RT-jobbare)

Tv-licens, straff?

Anonym skrev 2009-05-05 18:16:49 följande:
    Jag jobbar på Radiotjänst, (tyvär) och straffet för att smita från tv-avgiften är böter på 1500, jämfört med dom 2076 kr det kostar per år så är det ju klart värt att smita.
    Hade du verkligen jobbat på RT så hade du vetat att det INTE stämmer!
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Butikslager skrev 2009-05-06 16:35:40 följande:
    Tyvärr är ju TV-licensen en LAG. Alltså MÅSTE man betala om man har en tv. Spelar ingen roll om du har en trasig tv eller en tv i garderoben eller på balkongen. Man måste ändå betala. Min vän jobbar på Radiotjänst och hon sa att det var ungefär tio stycken per år som fick böter pga att de inte betalat tv-licensen. Bötern låg på mellan 1200-1500 har jag för mig. Och just nu har de anställt mer folk för att få in fler tv-licenser, så förbered er på att bli uppringda, om ni inte betalar. ;)
    måste och måste, det är ju en tolkningsfråga. själv betalar jag inte nu när jag är student. anser att jag inte har råd med det nu.
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Butikslager skrev 2009-05-06 16:44:50 följande:
    Anonym (nope) skrev 2009-05-06 16:38:48 följande: Det är en lag och det borde ju du som arbetar där veta. Lagen slutar inte gälla bara för att du studerar eller har lite pengar. Och lagar är ju till för att följas, men självklart finns det ju dem som bryter lagar. Och vi måste ingenting här i livet. Det enda vi måste är att dö.
    arbetat där gjorde jag. och jag vet att det är en lag men om man väljer att "inte ha någon tv" så är det ingen som kan tvinga dig att betala. kan de inte annars häller.
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Anonym skrev 2009-05-06 16:47:26 följande:
    Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 16:01:12 följande: Vad exakt är det som inte stämmer då? vi pratade om just detta med böter för bara nån dag sedan på jobbet.
    den summan du skrev i böter stämmer inte och oftast får man INTE böter.
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Anonym skrev 2009-05-06 16:59:52 följande:
    Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 16:57:07 följande: Jo då summan stämmer. och jag skrev inte folk får böter OFTA.
    nej summan stämmer inte.
  • Anonym (fd RT-jobbare)

Anonym (anna) skrev 2009-05-06 17:00:14 följande:

Har aldrig betalat och kommer aldrig göra. En snabb överslagsräkning ger mig tillfredsställelsen att jag därmed sparat drygt 15 000 kr sedan jag flyttade hemifrån. Vi har haft många från radiotjänst som ringt på dörren men skiter i att öppna. De terroriserade oss via mobilerna alldeles nyss då vi flyttade, ringde både mig och sambon. Alla möjliga tider på dygnet dessutom. Sambon sa att han är elallergiker och jag sa att vi är bohemer som hatar elektronik!
    och du svararde på mobilen...
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Butikslager skrev 2009-05-06 17:12:11 följande:
    Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 17:10:50 följande: Vilken summa är rätt då?
    du betalar från den dagen du anmäler. blir det böter (vilket det äldrig blir) är det induviduellt.
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Butikslager skrev 2009-05-06 17:19:53 följande:
    Kulturministern som inte betalade fick böter. Så säg inte att det ALDRIG blir. 10personer per år får böter, vad jag har hört. Nu är det ju inga rejäla summor, men böter dock. Sen hittade jag lite intressant läsning: www.kronofogden.se/download/18.3a7aab801183dd...
    jag sa inte att det aldrgi blir böter med böterna är induviduella.
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Butikslager skrev 2009-05-06 17:22:45 följande:
    "blir det böter (vilket det äldrig blir) är det induviduellt." Det tyckte jag att du sa?
    ja det sa jag men om du läser ovanför så ser du att det mycket väl kan bli med att det nästan aldrgi sker.
  • Anonym (fd RT-jobbare)

Anonym (nope) skrev 2009-05-06 17:40:54 följande:

Läs på lite det funkar bara på hus.
    ?
  • Anonym (fd RT-jobbare)

om de ringer på dörren och du öppnar får du bara betala om du erkänner att du har tv eftersom det är en vägg och kontrollanterna inte får se genom väggen.

• Anonym (fd RT-jobbare)

Anonym (Nicke) skrev 2009-05-06 18:18:39 följande:

Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 18:15:39 följande: Varför ska jag öppna? och som du säger, även om de ser teven så betyder det inte att jag måste betala. inte länge sen detta var uppe i rätten och RT förlorade.
    ja har du inget titthål så brukar man ju öppna...
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Anonym skrev 2009-05-06 18:45:51 följande:
    Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 17:10:50 följande: Asså shit! du säger ju själv att du är FD RT jobbare saker kanske har ändrats sedan du jobbat. Summan stämmer, vi diskuterade detta på jobbet för några dagar sedan då dom vill höja böterna. och just nu kan man få upp till 1500 i böter!
    märkligt att det inte är så. har vänner som jobbar kvar och nej det säger att det inte har ändrats och inte kommer göra det på några år.
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Anonym skrev 2009-05-06 19:01:11 följande:
    Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 18:48:31 följande: visst då är det väl någon av våra chefer som ljuger för någon av oss. vad är den rätta summan då enligt dina kompisar?
    induviduellt. var exakt jobbar du?
Svar på tråden Tv-licens, straff?