• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Anonym

Om han kommer tillbaka så hävda att du precis köpt tvn, han kan ju inte bevisa nåt. Kan man ens pejla i lägenhet?

• Anonym

eller du kanske inte ens bor i lgh, vet inte var jag fick det ifrån

• ettplustack

Jag var som du innan men de började ringa både hem och på mobilerna och terra och när jag läste på omdömmen på eniro blev jag så rädd att jag betalade. Stod om hur folk smög omkring runt hus osv och vissa grannar hade till och med ringt polis och trott det var inbrott. Nej jag bor väldigt ödsligt och vill inte ha några skumma typer runt mitt hus så jag betalar

• Anonym (Nevah!)

En snigel på ögat!

Nej men om han kommer där och "pejlar" så kan du säga att du antingen bara lånar tvn på prov (man får ha den i 15 dagar eller hur det är) eller att den är trasig eller något. Never pay!

• ettplustack

Anonym (Nevah!) skrev 2009-04-29 23:56:41 följande:

En snigel på ögat!Nej men om han kommer där och "pejlar" så kan du säga att du antingen bara lånar tvn på prov (man får ha den i 15 dagar eller hur det är) eller att den är trasig eller något. Never pay!
    Fast sen gäller det ju inte bara tv. Det gäller väl radio, bilsterio osv också har jag för mig :)
  • Anonym (suck)

Ja, jag bor i lägenhet
    Men det där med pejling, kan det verkligen fungera?

Jag vill inte betala. Dels tycker jag att det är dyrt, men mest är jag förbannad över att bli tvingad att betala för något jag inte valt eller vill ha.

Jag funderar på att ringa och anmäla tv;n och ringa nästa vecka och avanmäla....
    Fast då kanske de kommer hit igen...

• Anonym (nope)

Har aldrig betalat men det hände mig oxå en gång att en man kom och hotade att komma nästa gång med den där makapären men nope han kom aldrig.

Jag betalar redan närmare 500kr för både internet och com hem kanaler om jag kan slippa betala för kanaler jag inte tittar på så gör jag gärna det.

• EXPOSED

Min väninna ska resa bort två månader och ringde då och sa att hon inte ville betala för de månader hon är borta. Då sa dom att hon inte får ha TV i sitt hem under tiden dom är borta ...

• Anonym (Nevah!)
    ettplustack skrev 2009-04-29 23:57:49 följande:
    Anonym (Nevah!) skrev 2009-04-29 23:56:41 följande: Fast sen gäller det ju inte bara tv. Det gäller väl radio, bilsterio osv också har jag för mig :)
    Ja dom vill ha pengar för allt, man kan inte lita på dom!
  • Mieria
    EXPOSED skrev 2009-04-30 00:07:25 följande:
    Min väninna ska resa bort två månader och ringde då och sa att hon inte ville betala för de månader hon är borta. Då sa dom att hon inte får ha TV i sitt hem under tiden dom är borta ...
    Sant! Du får inte ens ha en trasig tv hemma för mottagaren finns där och de tär den som räknas : ) Deras tillvägagångssätt är att skrämma folk till betalning och det verkar ju funka! Jag har stenkoll på detta eftersom jag har tampats med dem i flera år. Har även anmält dem för trackasserier och fått rätt...Men har jag behövt betala? No. Att jag har lånat en tv och haft hemma just de dagarna de hävdar att de har pejlat kan väl inte jag hjälpa.
Svar på tråden Tv-licens, straff?