• JM76

Tv-licens, straff?

Om lampan går sönder köper man en ny projektor. Det blir ungefär samma pris...

Fast nu har vi ju inte projektor främst för att slippa tv-avgift utan för att det är billigaste sättet att få riktigt stor bild. Nu är hemma bättre än bio. Och som bonus kan Radiotjänst spionera hur mycket de vill, vi _har_ ingen tv.

• JM76
    Anonym skrev 2009-05-08 04:26:55 följande:
    Jas efter som de ingår radior linsec i avgiften sen har även många datoror tv kort.
    Ja, man ska betala om man har en tv-mottagare, även om den inte fungerar, men man behöver inte betala om man bara har radio. TV-avgiften finansierar Sveriges radio, men man behöver inte betala om man _bara_ har en radiomottagare.
  • JM76
    Anonym skrev 2009-05-08 09:34:22 följande:
    Jo jag har har vart tvungen !!?? Hamnde hos kronofogde för jag inte betladade trots att jag ingen tv eler dator hade då. Inte ens en radio men de argumetnet gick inte hem.
    Det stämmer inte. Då har du fått felaktig information. Det är för _tv-mottagare_ man måste betala, inte om man enbart har en radiomottagare. Sedan finansierar tv-avgiften även SR, men det betyder inte att man måste betala för radio.

www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&bet=1989:41

Och om de vill tvinga dig att betala trots att du inte ens hade en radio så betyder väl inte det att avgiften gäller radio? Eller? De trodde väl helt enkelt inte på att du inte hade tv.
  • JM76
    Anonym skrev 2009-05-08 09:56:32 följande:
    Nej så ar hade ingen tv motagare alls!!
    Då skulle du ha överklagat. De kan ju inte tvinga slumpvisa personer att betala för något man inte har. Klart att de försöker, men du hade kunnat bestrida fakturan. Det skulle du väl ha gjort om det kommit in räkning på 800 kilo potatis som du inte hade köpt?

Att bestrida fakturan innebär inte att man bara struntar i att betala. Man måste kontakta RT och och förklara läget. Annars kommer påminnelse och ärendet går vidare till inkasso. (Idiotiskt tycker jag, att man kan skicka ut en faktura och kräva pengar utan bevis, men så funkar det ju tyvärr...)
Svar på tråden Tv-licens, straff?