-
Radiotjänst pejlar inte längre, de har det som skrämselpropaganda. Pejling fungerar teoretiskt men inte praktiskt, om detta har jag läst i flera elektronikböcker där exakt detta tagits upp.Butikslager skrev 2009-05-06 23:40:19 följande:Hur vet du det? Jag bara undrar hur alla vet att det är nästan omöjligt att pejla, eftersom radiotjänst uppenbarligen pejlar och lägger ut pengar på det. -
Radiotjänst går systematiskt efter listor på folk som inte anmält TV-innehav. De har 100 - 150 frilansare som sysslar med detta.Butikslager skrev 2009-05-06 23:56:50 följande:Varför skickar RT folk till de adresser där folk sagt att det inte har tv när de inte pejlar?
"Det som pejlingsutrustningen plockar upp är färgbärvågsocillatorn, den är svår att skärma av och ger alltid en viss strålning. I ett hyreshus är det nästan omöjligt att pejla eftersom det finns så många signaler från alla som har TV-apparater så man vet inte vilken man plockar upp".
Citatet är hämtat från boken: Elektroniken i ljud och bilder
Författare: Kent Andersson och Bertil Hellsten -
90 % är skrämselpropaganda, resten går dit och tittar och försöker t o m se om de kan upptäcka en TV själv, även från utsidan.Butikslager skrev 2009-05-07 00:10:11 följande:Först ringer de ju härifrån till de som inte anmält tv-innehav, om de säger att de inte har tv och telefonisten inte tror på personen så skickar de en kontrollant. Och den här kontrollanten går alltså dit, plingar på, och hoppas på att människan som öppnar ska erkänna tv innehav av bara farten?
Jag läste en rolig anektot häromveckan på ett annat forum på internet om en som inte hade en TV-mottagare men väl en dvd-spelare med videoprojektor (ej TV-avgiftspliktig). Kontrollanten hade sett från något annat hus att det visades en film och kom segervisst och plingade på dörren och trodde sig kunna sätta dit en TV-avgiftsskolkare. Han blev dock inbjuden, förevisad anläggningen och blev något snopen när han upptäckte vad det var och fick gå därifrån i oförättat ärende.. -
Anmäler comhem till Radiotjänst att jag skaffat ett tv-abbonnemang, eller trakasserar dom mig bara för att jag flyttat?
-
Jag tycker det är urtaskigt att inte betala teve-licens när man har TV.
Jag är själv ensamstående två barns mamma och har låg inkomst, men självklart betalar jag TV-licensen eftersom jag är en ärlig person och det är lag på att göra det.
Men blir så ledsen och besviken på folk som inte gör det.
Har själv en urgammal ful tjock TV. En bekant har allt i det senaste och stor ursnygg platt TV, men anser sig ändå inte ha råd att betala Tv-licensen....
Jag tycker att, eftersom det tyvärr finns så många oärliga människor i Sverige så borde denna avgift tas in på annat sätt tex. via skatten eller via reklam. Jag hade gärna kunnat tänka mig reklam i SVT om jag slapp betala tv-licensen.
Snälla Ni som "glömt" betala Tv-licensen, gör det! , så att alla hjälper till... -
då kan man köpa en begagnad tv så ser de inte namnet
-
Sen är de ju inte enbrt Tv lisen de ingår ju radio linsen i den avgiften också hävdar radiotjänst i kiruna!! De gånger jag prtat med.
-
Jag tycker att alla skulle få betala "tv-licensen"genom en obligatorisk avgift (som då måste bli avsevärt billigare eftersom fler är med och hjälper till). Eller ännu hellre att alla skulle få slippa (inte bara de oärliga)! Men det är lag på att betala,och detta gäller även om det bara är barnen som ser på dvd ibland och kanske ev. Bolibompa ibland eller om tvn är sönder eller man är bortrest... Sen har väl de flesta människor radio och licensen går även dit...
-
krabban skrev 2009-05-07 23:24:25 följande:Anonym (Nicke) skrev 2009-05-07 18:36:17 följande:Jag känner flera som inte anmält att de har tv men de har tros allt ändå fått räckning från radiotjänst och vägrat betalt sen hamnt hos kronofogden. För att de intebetalt sin TV linsen på en tv de inte har eller haft
Helt rätt! Dagens sanning! Tv-Licens avgift är en total onödig utGIFT!Finns ingen chans att åka fast! -
Anonym (Nicke) skrev 2009-05-07 23:56:13 följande:
Sluta ljug. Antingen far du med osanning eller dina kompisar. De skickar ingen räkning förrän du medger tv innehav. DESSUTOM, när du köper tv måste du inte fylla i någon garantidel. Och om RT hör av sig så kan du säga att du köpte tv'n åt en kompis i present. SLUTA SNACKA SKIT SNÄLLA =) NI BEHÖVER INTE BETALA SÅLÄNGE NI LÅTER BLI ATT MEDGE TV INNEHAV. OM HAN SÅ KOMMER IN, SER PÅ TV APPARATEN OCH OLLAR DEN KAN DU SEN NEKA TILL ATT DU HAR TV. Förlåt, men ett caps lock var på sin plats. Folk är dumma nog att läsa en post och sen lägga in sina funderingar och frågor trots att vi konstaterat tusenfalt att RT är förlegat, har noll rättigheter och att man inte behöver betala så länge man nekar till tv innehav. du kan neka på telefon, brev eller om de står i dörren. Oavsett vad de ser, säger eller hör. got it? Get it? Good!Tv-avgiftskontrollanterna besöker alla hushåll som inte har anmält att de har tv det område där det är skärpt avgiftskontroll.
Visst har du rätt i att de inte får gå in i din bostad men Tv-avgiftskontrollanterna lämnar sina iakttagelser på en rapport till huvudkontoret som sen fattar beslut om man skicka ut en räkning eller inte. Om de har sett eller hört en tv i din bostad så skriver dom det i rapporten. Så visst kan man få en räkning trots att man inte medgett innehav.
Om man vägrar betala den så går det ju vidare till kronofogden. Vägrar du betala även där så hamnar i tingsrätten och då står ord mot ord, dvs. ditt ord mot tv-avgiftskontrollantens ord om vad han/hon sett eller hört eller pejlat vid besöket hos dig.