Inlägg från: Jenny N |Visa alla inlägg
  • Jenny N

Nynäshamn - Ösmo

Vatten, ja du har ju hela havet som granne. Så fiska kommer ni absolut att kunna
    Jag bor i Lidatorp mellan Ösmo och Nynäshamn, barnen går på dagis i Ösmo, jätte bra.
    Personligen skulle jag inte vilja bo i Ösmo, men det kanske är för jag trivs så bra här, däremot skulle jag gärna bo nere i Nynäs, fler affärer alltid gångavstånd till havet.
    I Ösmo har du förvisso en sjö, men jag föredrar havet.
    Tror att det kryllar av barnfamiljer i Ösmo, och husen är billiga.

• Jenny N

Tror det är 7-8 km till Ösmo från Lidatorp.
    Anledningen till att de går på dagis där är att här finns inget dagis, är ett helt nybyggt område med bara barnfamiljer, vi trivs superbra, finns villor och kedjehus.
    Är nog lite dyrare än i Ösmo, men här får man ju nybyggt så man tjänar ju in lite på att slippa betala fastighetsavgift i 5 år, slippa renovera osv.
    Tror det finns 2 begade hus till salu i Lidatorp just nu, ligger på 1,8 och 2 miljoner tror jag, kolla hemnet.

Ska man bo här är det nästan a och o med bil då bussarna inte går jätte ofta och just nu finns det inga gång/cykelvägar till varken ösmo eller nynäs, men det kommer ändras när nya 73:an är klar, då blir det en lokalgata med 30 som går till både nynäs och ösmo.

Hur stort behöver ni, vad har ni för budget?
    Man får helt klart mycket för pengarna här om man jämför med närmare stan, det var ett stort skäl till att vi flyttade hit.

Sambon jobbar uppe i Sthlm och just nu tycker han det är rätt jobbigt men snart öppnar de på den 2 filiga nya motorvägen och då kommer det gå så mycket smidigare.
    Man ska nog passa på att köpa hus här nere innan vägen blir klar för mäklarna siar om ganska stora höjningar då eftersom det blir så mycket lättare att pendla då.

• Jenny N
    VanillaGorilla skrev 2009-05-03 09:56:08 följande:
    Jenny N - vi är 2 vuxna och tre barn så vi behöver ett ganska stort hus.... Och vi lägger nog inte mer än 2 milj. Det som är viktigt är att det finns barn och natur runtomkring Vi är van med nån mil till närmaste centrum, så det är helt ok att bo lite "avsides". Min man har fått jobb i västerhaninge, så vi tänkte att det blir smidigast pendling att bo söder om. Ska det byggas dagis i Lidatorp inom en snar framtid eller? Vet du något om skolorna i Ösmo? Våra barn är 10år, 6 år och 7 månader gamla.
    Då skulle parhusen/kedjehusen i Lidatorp räcka rent storleksmässigt för er, det är 4 rum på överplan, 2 större och 2 lite mindre, 1 av dom är tänkt som allrum, men vet flera som satt upp en vägg och dörr och gjort om det till fjärde sovrum.
    Sen på nereplan är det kök, vardagsrum och tvättstuga, hall och förråd.

I Ösmo finns 2 skolor (tror jag, är inte helt insatt då jag mina barn är lite för små ännu) Den ena skolan har jättebra rykte, där går många barn härifrån.
    Den andra har jag hört lite blandat om, vissa har sagt bra andra lite sämre.

Min äldsta dotter börjar skolan nästa höst och velar mellan den skolan med bäst rykte i Ösmo och ett par skolor nere i Nynäs, vilken vi än väljer så vet jag att hon kommer ha barn från området i samma skola och det känns skönt.

Det fanns planer på att bygga ett dagis här, men kommunen motsatte sig det av någon anledning så alla barn går i Ösmo eller Nynäs men det funkar bra, men som sagt bil är ett +.

www.bosthlm.se/objdesc.aspx&TYP=CMVilla

www.bosthlm.se/objdesc.aspx&TYP=CMVilla

Annars finns det nog en hel del radhus och villor i Ösmo som skulle passa storleksmässigt.

Nä nu ska vi ut och grilla med grannarna =)

Lycka till!
Svar på tråden Nynäshamn - Ösmo